Inlägg från: SFHelen |Visa alla inlägg
  • SFHelen

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

jag tycker inte lärarna har nån som helst rätt att säga så till barnen.
    Så länge dem inte slafsar o kladdar spelar de ingen som helst roll i vilken han dem har kniven o gaffeln. De är ju som att säga till vänsterhänta att dem inte får skriva med vänster, utan man MÅSTE skriva med höger......

• SFHelen
    kattis b skrev 2009-11-14 14:55:46 följande:
    Hahahaha det är ju för fan så man skäms. Vuxna människor som inte kan äta med kniv och gaffel ordentligt.Om ni inte har något emot att ni och era barn kallas för inavlade banjolirande bonnläppar så fine, fortsätt som ni gör.
    ja kallar då inga barn för de bara för att dem hålelr bestiken så. Varför skulle man de för? kallar man vänsterhänta för de med då eller? alla är vi ju olika. 

Bordskick för mig är så länge man kan tugga med stängd mun, hålla den mat man har på tallriken o inte sörpla m.m. har inget med hur man håller bestiken. men de är vad ja tycker.
  • SFHelen
    mammatalman skrev 2009-11-14 15:07:23 följande:
    fy vad vidrigt att det fortfarande finns såna människor. Det viktigaste är väll att man får i sig maten utan att kladda. Jag tycker det påminner om när de band fast vänsterhanden p åde stackars barn som var vänsterhänta. så de skulle lära sig skriva med höger. Jag trodde de dagarna var förbi. men tydligen inte.
    håller helt med dig.
  • SFHelen
    Rulltrappa skrev 2009-11-14 15:08:16 följande:
    Bite me skrev 2009-11-14 15:06:15 följande: för att (av flera egna och nära erfarenheter inbillar jag mig) tjat och tillrättavisningar tenderar att göra måltiden till en tråkig och jobbig upplevelse. det är drygt att ha matvägrande barn och det är drygt att vara ett matvägrande barn.
    precis. Varför göra måltiden till de för?
    Nu äter min som med gaffeln "rätt" hand enligt vett o etiket som folk säger. Men skulel han inte göra de skulle jag nog inte tvinga honom att byta hand, kanske testa nån/några gångar, men inte mer, för ja vill hellre att han äter bra.
  • SFHelen
    Lincon skrev 2009-11-14 15:34:17 följande:
    Först klagar föräldrar på att skolan inte uppfostrar barnen, sedan klagas det att barnen uppfostras...Om barnen inte lär sig hur man äter vid ett middagsbord i skolan (allt från att prata med mat i mun, hur man använder sina bestick o.s.v) tror jag att en del av barnen aldrig lär sig.. tyvärr. Jag och min bror uppfostrades mer eller mindre av vår pappa då vår mamma pendlade och var borta 1,5 vecka i taget. Vår pappa var väldigt snäll, kanske för snäll ibland då han kanske försökte kompensera för två föräldraroller. Han tyckte det var fel t.ex. att tvinga barn att äta mat man inte tyckte om, behövde inte vänta tills alla var färdiga innan man gick från bordet m.m. Inte heller behövde vi äta med kniv och gaffel.Jag hade nog aldrig lärt mig att äta med två bestick om det inte var för skolan. Detta har jag varit mycket tacksam för senare i livet, men visst minns jag hur man som barn ifrågasatte fröken VARFÖR man behövde äta med både kniv och gaffel!?
    håller med dig, de är bra att man lär sig hur man äter att man inte smakar, sopttar mm o att man använder bestik när man äter o inte händerna. men fick ni läre er vilka händer man äter med?
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!