Inlägg från: Bite me |Visa alla inlägg
  • Bite me

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

tessilus skrev 2009-11-14 14:42:50 följande:
    kan inte föräldrarna lära dom bordsskick så måste ju någon annan göra det.
    Kan bara hålla med, trodde de flesta ville att deras barn skulle ha ett bra bordsskick.
  • Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 14:48:01 följande:
    Hur kan det handla om bordsskick?Så om barnen äter på det"rätta" sätet så är det bordskick?Jösses...
    Öh, ja. Vad trodde du bordsskick var? För övrigt ser jag ny tydligt varför ditt barn behöver lära sig bordsskick.
  • Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 14:54:19 följande:
    Ööööhhh...hur kn du "se" det?Bara för att jag inte tycker det spelar någon roll vilken hand dom håller besticken i?Men om det räcker för dej så...fine! Antar att dina barn smaskar och rapar och kladdar med maten MEN dom håller besticken "rätt"!!
    Nej, att smaska o rapa vid matbordet e inte bra bordsskick, nu e ju den yngsta bara ett år o den äldsta fyra, men de har redan rätt bra koll. Jag försöker lära mina barn vett o etikett, så att de inte ska uppföra sig som W.T då de växer upp, jag vill att de ska ha bra liv o vara framgångsrika.
  • Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 14:59:35 följande:
    Men fortfarande är det ingen som kan tala om för mej hur det kommer sej att det "SKA" vara så!!!VEM har bestämt det?VART står det att barnen ska äta så???
    i böcker om vett o etikett. Var står det att man inte ska sitta på bordet, eller smaska när man äter?
  • Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 15:02:39 följande:
    Ja,om min son nu inte kommer få ett bra liv och bli framgångsrik så är det pga att han höll besticken i fel hand när han gick i skolan!Men,vet du vad! Det tror ajg att jag kan leva med isf! Hoppas dina barn lyckas nu då eftersom dom är så väluppfostrade!
    Har jag väl aldrig påstått, men om han nu får ett väbetalt arbete o någon gång faktiskt befinner sig på en finare middag, vill du att han ska bli utskrattad då?
  • Bite me
    Rulltrappa skrev 2009-11-14 15:04:36 följande:
    varför sätta barnens matglädje på spel för att respektive bestick ska hamna i en bestämd hand? snacka om konstig prioritering.
    Hur får du fram att matglädjen prioriteras bort iom att man vill att barn ska lära sig äta "rätt"?
  • Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 15:04:54 följande:
    VART står det att det är dåligt bordsskick,då?
    Om det inte står beskrivet som bra bordsskick, så finns det liksom inte så mycket annat att välja på än dåligt.
  • Bite me

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:07:16 följande:

Fast vad är "rätt" då? Ska man inte få skriva med vänster hand då heller för att det inte är "rätt"?Bite me skrev 2009-11-14 15:06:15 följande:
    Rätt är det som står beskrivet i vett o etikett-böcker, o hur man äter har inget att göra med hur man skriver. Min dotter är vänsterhänt, tre år o har ett jättefint bordsskick.
  • Bite me
    Rulltrappa skrev 2009-11-14 15:08:16 följande:
    Bite me skrev 2009-11-14 15:06:15 följande:
    för att (av flera egna och nära erfarenheter inbillar jag mig) tjat och tillrättavisningar tenderar att göra måltiden till en tråkig och jobbig upplevelse. det är drygt att ha matvägrande barn och det är drygt att vara ett matvägrande barn.
    Har en son med en ätstörning, så mig behöver du inte lära något om matvägran. För övrigt behöver man inte tjata. Min dotter på ett år åt köttfärs o spagetti med händerna idag, toppengott o superkladdigt, inga tillrättavisningar. Med tiden lär man dem lite i taget. Treåringen kan inte äta med kniv, vi har inte försökt lära henne, det kommer med tiden. Man har ju ett antal år på sig att lära dem rätt o fel så det finns ingen anledning att göra måltiderna till en jobbig upplevelse.
  • Bite me

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:09:47 följande:

Men herregud vilka FÖRDOMAR!!! Jag är vänsterhänt och använder vänster hand till det mesta. Skulle jag fara illa av det? Min kusin som är vänsterhänt vänder besticken också, det gör inte jag, dock använder jag alltid skeden med vänster hand t.ex..
    O du går ofta ut o äter på fina restauranger med arbetet?
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!