Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Min har besticken i fel hand och det har inte hämmat honom ett dugg. Han är förövrigt högerhänt. Ingen har någonsin reagerat på att han äter fel. Fast det är klart vi brukar inte gå på nobelmiddag.

• Dr Mupp
    Anatha skrev 2009-11-14 15:13:39 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:09:47 följande: Nej du far säkert inte illa men det är inte korrekt borsskick och icke korrekt bordssmkick ser inte lika bra ut som korrekt bordsskick.
    ser du ner på vänsterhänta? tycker du att vi ska införa at man binder fast vänsterhanden för att lära om dessa att använda högerhanden istället?
  • Dr Mupp

Bite me skrev 2009-11-14 15:21:04 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:18:59 följande: Kanske ni inte rör i i de kretsar där man lägger märke till sånt, eller så fnissar de bakom ryggen på er.
    Det säger mer om dem än den som äter fel. Det är normalt hyfs att inte fnissa åt folk som är tex väsnterhänta. Är det sånt du gör så är det inte konstigt att det finns mobbing.
  • Dr Mupp
    Danitrass skrev 2009-11-14 15:22:20 följande:
    Men just ätandet kan man ju ofta göra på båda sätten. Jag som är högerhänt KAN äta med besticken i fel händer, men också i rätt. Det borde därmed en vänsterhänt också.
    Jag är högerhänt och kan inte äta på fel sätt. Jag är så pass dominerat högerhänt. Gissar att samma problem finns hos vänsterhänta.
  • Dr Mupp
    Danitrass skrev 2009-11-14 15:26:04 följande:
    Jag har aldrig varit med om att någon på en finare middag har hånat eller skrattat i smyg åt något som "gjort fel". Men jag har däremot stött på många som tyckt att det har varit jättejobbigt att inte veta hur man bör göra, som sneglat på alla andra och försökt gissa sig till vad som är rätt. Även om ingen tar illa upp eller hånar så handlar det om statusmarkering och social tillhörighet.
    Man kan mycket väl kunna de rätta ordningen att ta besticken osv även om man sen äter med fel hand. De två sakerna hänger inte ihop.
  • Dr Mupp
    Danitrass skrev 2009-11-14 15:31:47 följande:
    Nej, jag menar inte att vänsterhänthet är ett funktionshinder. Utan att inte alls kunna använda den andra handen. DET är ett funktionshinder. Skulle inte jag kunna använda min vänsterhand alls så skulle jag kalla mig själv funktionshindrad.
    Isåfall är jag funktionshiindrad. Finns det nått bidrag jag kan söka för allt merjobb jag har över tat inte kunna använda min vänsterhand.

Jag bröt höger arm och fick ett helvete när jag skulle äta, skriva mm, men inte blev vänsterhanden bättre för det.
  • Dr Mupp

kattis b skrev 2009-11-14 15:47:57 följande:

Jag har en fråga till alla rabiata vänsterhänta: När ni äter med bara gaffel, har ni den i vänsterhanden - eller? Hur gör ni då när ni ska lägga till kniven på det? Menar ni på fullaste allvar att ni flyttar över gaffeln då?
    Jag gör ju så fast tvärtom. Äter med gafflen i högerhand och tar jag upp kniven så flyttar jag gaffeln till vänster hand.
  • Dr Mupp
    kattis b skrev 2009-11-14 15:51:05 följande:
    Det är så de flesta gör. Så det var inte jättekonstigt.
    Så varför skulle det vara konstiogt om vänsterhänta gör samma sak fast tvärtom.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!