Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Nu är jag faktiskt av åsikten att det är väldigt bra om barn får lära sig "rätt" sätt att äta med kniv och gaffel. Samt hur man hanterar en servett och liknande.

Om föräldrarna inte är vana vid att äta på "rätt" sätt eller inte ser det som nödvändigt att lära ut så är det ju jättebra att skolan gör det.
    Sen behöver man givetvis inte äta så jämt och ständigt. Jag äter rätt ofta med enbart gaffel t ex och ibland med händerna - men jag vet ändå hur man "ska" göra och känner mig inte ovan vid finare middagar. Det tackar jag mina föräldrar för.
  • Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:20:38 följande:
    Men herre gud! Jag har aldrig kunnat använda andra handen!!! Jag har alltid använt vänster hand.. Så du tycker att mina föräldrar skulle "lärt" mig använda höger hand? Jag använder vänster hand när jag skär, klipper, äter med sked/gaffel, skriver, spelar fotboll (fast då vänster fot så klart) etc etc.. Jag har bra bordsskick! Det hade jag inte haft om jag varit tvungen att använda höger hand!! Tur för dig att dina barn inte är dominanta vänsterhänta då!
    Men just ätandet kan man ju ofta göra på båda sätten. 
    Jag som är högerhänt KAN äta med besticken i fel händer, men också i rätt. Det borde därmed en vänsterhänt också.
  • Danitra
    kattis b skrev 2009-11-14 15:21:34 följande:
    Kunde inte hålla med mer. Man måste inte äta som om det är nobelmiddagen varje dag, men det är så skönt att inte vara helt lost när man sitter där på firmamiddag, begravningsmiddag, bröllop etc.
    Precis!
  • Danitra
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:23:18 följande:
    Det säger mer om dem än den som äter fel. Det är normalt hyfs att inte fnissa åt folk som är tex väsnterhänta. Är det sånt du gör så är det inte konstigt att det finns mobbing.
    Jag har aldrig varit med om att någon på en finare middag har hånat eller skrattat i smyg åt något som "gjort fel". Men jag har däremot stött på många som tyckt att det har varit jättejobbigt att inte veta hur man bör göra, som sneglat på alla andra och försökt gissa sig till vad som är rätt.
    Även om ingen tar illa upp eller hånar så handlar det om statusmarkering och social tillhörighet.
  • Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:24:11 följande:
    Nej inte om man är dominant vänsterhänt.. Jag kan inte göra något med höger hand i princip.. Min man kan lite grann, men inte jag.. Jag är mycket mer dominant vänsterhänt.. Skulle jag äta med skeden i höger hand skulle det mesta hamna utanför munnen..
    Men då pratar vi ju om ett funktionshinder och då blir det en helt annan sak!
  • Danitra
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:25:17 följande:
    Jag är högerhänt och kan inte äta på fel sätt. Jag är så pass dominerat högerhänt. Gissar att samma problem finns hos vänsterhänta.
    Återigen, då handlar det ju om funktionshinder.
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:25:20 följande:
    Jag har aldrig känt mig lost på bröllop eller andra finare middagar för att jag använder vänster hand när jag äter efterrätt t.ex.. kattis b skrev 2009-11-14 15:21:34 följande:
    Vad skönt!
  • Danitra
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:27:55 följande:
    Man kan mycket väl kunna de rätta ordningen att ta besticken osv även om man sen äter med fel hand. De två sakerna hänger inte ihop.
    Jag tycker nog att det hör ihop till viss del.
  • Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:30:07 följande:
    Så nu är vänsterhänthet ett funktionshinder! Tillåt mig skratta! Jag är inte ett dugg funktionshindrad!! Hur många högerhänta kan använda vänster hand t.ex... Patetiskt!
    Nej, jag menar inte att vänsterhänthet är ett funktionshinder. Utan att inte alls kunna använda den andra handen. DET är ett funktionshinder.
    Skulle inte jag kunna använda min vänsterhand alls så skulle jag kalla mig själv funktionshindrad.
  • Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:32:58 följande:
    Det är du det, men för mig är funktionshindrad något HELT annat.. Jag jobbar med funktionshindrade barn, därför vet jag vad funktionshindrad är också..
    Om du jobbar med funktionshindrade så vet du ju att det finns olika grader av funktionshinder.
  • Danitra
    sär skriven skrev 2009-11-14 15:33:34 följande:
    Kan du skriva med vänster hand?
    Inte jättebra, men man kan ändå läsa vad jag skriver.
  • Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:35:36 följande:
    Fast att vara dominant vänsterhänt ser jag INTE som ett funktionshinder!!
    Så som du  beskriver det så uppfattar jag det som just ett hinder i funktionen av högerhanden.
    Om den är så dominant att högerhanden inte ens kan föra in en sked i munnen så skulle jag se det som ett hinder.
  • Danitra
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:38:04 följande:
    Isåfall är jag funktionshiindrad. Finns det nått bidrag jag kan söka för allt merjobb jag har över tat inte kunna använda min vänsterhand. Jag bröt höger arm och fick ett helvete när jag skulle äta, skriva mm, men inte blev vänsterhanden bättre för det.
    Såvida det inte hindrar dig något enormt så blir det nog svårt att söka bidrag.
    Det krävs nog lite mer träning än bara några månader för att förbättra kontrollen i vänsterhand som högerhänt.
    Men kanske har jag helt skev uppfattning om vad som är normalt, jag kanske är mer ambidextriös än jag trott.
  • Danitra

Astarte: Nej, det behöver inte alls vara fel. Och förhoppningsvis så får man barn som blir så säkra på sig själva att dom i alla lägen gör det som känns mest bekvämt. Men jag tycker ändå att man ska erbjuda dom alternativ för att sedan låta beslutet om hur dom vill använda kunskapen tas av barnet.

• Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:20:43 följande:
    Jag har klass och är inte från en arbetarfamilj men ge dig. Jag kan INTE använda sked i höger hand!! Då skulle det mesta av maten hamna på matbordet... Mina föräldrar var så kloka så de lät mig använda den handen jag var bäst på och det är jag de evigt tacksamma för! Tycker det är beklagligt med föräldrar som på 2000-talet inte låter sina barn vara vänsterhänta!
    Men vem, VEM i den här tråden har påstått att man inte låter barn vara vänsterhänta?
  • Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:27:37 följande:
    För flera säger ju att man inte ska ha sked etc i vänster hand när man äter! Då hindrar man oss vänsterhänta!
    Men det är ju uppenbarligen lika många högerhänta som äter på "fel" sätt så det borde väl egentligen inte vara ett problem.
    Och som sagt, är det ett så stort problem att använda högerhanden att man inte ens kan träffa munnen, ja då är man naturligtvis ursäktad.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!