Inlägg från: Anatha |Visa alla inlägg
  • Anatha

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Jag tycker det är jättebra att barnen lär sig bordsskicka i skola och ja i bordsskick ingår i vilken hand och hur man håller besticken. Uppenbarligen har föräldrarna brustit i den uppfostran och det kan ju bara drabba barnen om de framåt deltar i tillställningar där det krävs borsskick.

• Anatha
    MoSv74 skrev 2009-11-14 15:02:39 följande:
    Ja,om min son nu inte kommer få ett bra liv och bli framgångsrik så är det pga att han höll besticken i fel hand när han gick i skolan!Men,vet du vad! Det tror ajg att jag kan leva med isf! Hoppas dina barn lyckas nu då eftersom dom är så väluppfostrade!
    Givetvis blir man inte mindre framgångsrik om man håller besticken i fel hand. Men det är inte bra bordsskick och sådan syns ju om man frammåt ska delta i måltider som är tex arbetsrelaterade. Det är inte någon stor grej men en sådan sak som kan ses som negativt och det tycker jag inte man ska göra sina barn den björntjänsten att inte lära dem korrekt vett och etikett.
  • Anatha

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:09:47 följande:

Men herregud vilka FÖRDOMAR!!! Jag är vänsterhänt och använder vänster hand till det mesta. Skulle jag fara illa av det? Min kusin som är vänsterhänt vänder besticken också, det gör inte jag, dock använder jag alltid skeden med vänster hand t.ex..
    Nej du far säkert inte illa men det är inte korrekt borsskick och icke korrekt bordssmkick ser inte lika bra ut som korrekt bordsskick.
  • Anatha

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:15:12 följande:

Så att vara vänsterhänt är ett handikapp? Vi kanske ska sluta skriva med vänster hand också?Det är inget felaktigt bordsskick att äta med vänster hand när man använder sked/gaffel etc.. Jag kan lova dig att skulle jag använda höger hand skulle inte mycket av min mat hamna i munnen..
    Det är ju för att du inte fick lära dig vilket som var korrekt från att du var liten. Men jag har inte sagt att det är en jättegrej. Däremot finns det ett sätt som är mer korrekt än det andra och jag kommer vilja att mina barn lär sig att hålla besticka på rätt sätt och följa vett och etikett på bästa sätt.
  • Anatha
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:16:33 följande:
    ser du ner på vänsterhänta? tycker du att vi ska införa at man binder fast vänsterhanden för att lära om dessa att använda högerhanden istället?
    Nej absolut inte jag ser inte ner på någon och som jag har skrivit så är det ingen jättegrej. Att skylla på att man är vänsterhänt är för övrigt löjligt. Jag är högerhänt och kan äta med båda händerna. Var och en får uppfostra sina barn som de vill men jag vill att mina barn har korrekt bordsskick och följer vett och etikett.
  • Anatha

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:20:38 följande:

Men herre gud! Jag har aldrig kunnat använda andra handen!!! Jag har alltid använt vänster hand.. Så du tycker att mina föräldrar skulle "lärt" mig använda höger hand?Jag använder vänster hand när jag skär, klipper, äter med sked/gaffel, skriver, spelar fotboll (fast då vänster fot så klart) etc etc..Jag har bra bordsskick! Det hade jag inte haft om jag varit tvungen att använda höger hand!!Tur för dig att dina barn inte är dominanta vänsterhänta då!
    Om din högerhand är så handikappad så bör du träna den. Ja du har säkert jättebra bordsskick bara inte helt korrekt. Är mina barn dominanta vänseterhänta kommer det ändå gå jättebra att lära sig använda båda händerna och inte bara använda vänsterhanden. Det är inte bra att bara kunna använda en hand.
  • Anatha

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:26:45 följande:

Lycka till säger jag! Får du en dominant vänsterhänt så är det riktigt riktigt svårt att använda andra handen! Men lycka till, berätta för mig om du lyckas.. Får jag en vänsterhänt kommer jag låta barnet använda den hand som känns bekvämast!Varför är detinte bra att bara kunna använda en hand? Jag har aldrig lidit eller känt behov av något annat..
    Om du stukar din rätta hand har du ju ingen att använda om du bara har en hand du kan använda. Alla kan träna så att man inte är helt hadnikappad i ena handen. Det kan man tex se på människor med handkapp m.m. De kan verkligen utnyttja de förutsättningar som finns. Det är bara dumt att själv göra så man inte kan använda de händer man har.
  • Anatha

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:32:06 följande:

Om det skulle inträffa får jag väl öva upp höger hand.. Men tills den dagen struntar jag faktiskt i det!
    Ja det är upp till var och en själv tycker jag det är en fördel att kunna använda både mina händer så jag tränar min "dåliga" hand när det passar.
    Dessutom stukade jag min vänstra hand när jag var liten och det gick lika bra för det..
    Ja men se det går ju!
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!