Inlägg från: Astarte |Visa alla inlägg
  • Astarte

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Jag äter fel och det är lite jobbigt att behöva ändra till något man inte är van vid när det är finare bjudningar. Jag kan då önska att mina föräldrar lärt mig rätt från början.

Det är intressant att ingen skrivit varför man ska äta så. Det beror på att den handen man har kniven i rör sig mycket mer än den med gaffeln och sitter man då bredvid varandra och den ena har kniven i fel hand kommer man sitta och buffa på varandra med armbågarna. Det är irriterade att någon buffar en med armbågen, framför allt om denne inte ens tyckt märka det.

Jag håller med om att bordskick är en statusmarkör, men måste det vara så fel att visa att man har en lägre socio-ekonomisk bakgrund?

• Astarte

Man handlar det om vänsterhänthet? Jag är högerhänt och äter fel, bonusen är vänsterhänt och äter rätt. Jag trodde det handlade mer om vad man lär sig från början.

• Astarte
    anitra2012 skrev 2009-11-14 16:49:23 följande:
    TS, den läraren är helt ute och reser. Bordskick för mig att man inte prata med mat i munnen, inte springer runt med mat i munnen som jag ser många låter sina barn göra ute på resturanger, kalas osv. Det känns som om vi är tillbaka till min pappas tid som föddes på 50-talet.Han tvingades i skolan att skriva med höger och likadant äta med gaffel i vänster och kniv i höger. Något han inte är glad över idag, hur skolan gjorde. När han skriver så skriver han som en kratta. När han äter så "skär" han med gafflen. Han har försökt ändra på det,men fungera inte, han gör det ännu värre. Det är ju något man lärs upp som barn och svårt att ändra på som vuxna.Låt barn vara vänsterhänta! Det är ju det de är födda till att vara.. Ni föräldrar som ändrar på det , för att det är fult. Snälla sluta! Ni gör ett stort misstag, jag har sett hur det påverka en vuxen människa.
    Men att äta och att skriva är ju så olika saker.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!