Inlägg från: Original |Visa alla inlägg
  • Original

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Jag blir minst sagt förvånad när jag läser igenom svaren i den här tråden. Jösses... För det första, det ena sättet att äta på är inte mer rätt än det andra. Vad som anses vara rätt hand att ha gaffeln/kniven i är något social konstruerat. Det finns inget som säger att det måste vara så. Jämför med t.ex homosexualitet och heterosexualitet i ett historiskt perspektiv. Heterosexualtit har varit det "rätta" sättet medan homosexualitet har varit klassat som kriminellt, som en sjukdom och har setts med hårda ögon av många i samhället. Synen på homosexualitet har blivit positavre med åren även om det ännu inte är helt accepterat i samhället.
    Det är faktiskt skrämmande att människor är så fuktansvärt trångsynta och verkar inte alls reflektera över sitt förhållningssätt. Om man saknar en hand så är man med andra ord inte alls önskvärd på middagar. Ytlighetent dominerar verkligen. Hur ska man kunna skapa ett samhälle som är till för alla om man inte kan acceptera olikheter och förändra förhärskande sociala normer?!

• Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:12:46 följande:
    Är det någon som har sagt att att om man saknar en hand så är man inte välkommen på middagar?! Tycker inte alls att det har att göra med ett korrekt bordsskick. Det skulle ju vara som att kräva att en blind skulle se, en döv skulle höra, en benamputerad springa osv. Har man bara en hand äter man självklart med denna handen. Har man två händer äter man korrekt med dessa. Det är två vitt skilda saker.Vad som är rätt bordsskick i Sverige, är inte det i ett annat land. Det är därför man ska läsa på om man ska äta middag med folk i andra länder. Så givetvis är det svenska bordsskicket en social konstruktion. Det innefattar också att inte rapa vid bordet, vilket är ett bra bordsskick i andra länder. Det innefattar att äta med besticken rätt, medan man i andra länder äter med händerna. Hur svårt kan det vara liksom
    Men saker och ting kan förändras och förändras hela tiden. Att hålla fast vid vissa principer bara för att det alltid varit så är ju väldigt utvecklande... Det är inte självklart att man måste ha gaffeln i den ena handen. Det resonemanget som förs i tråden går absolut att likställa med att skriva med höger eller vänster hand. Det är samma dumma resonemang. Man sölar varken mer eller mindre med maten för att man byter hand! Som sagt man förvånas aldrig över trångsyntheten...
  • Original

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:22:35 följande:

Att ha kniv och gaffel i rätt hand är en social konstruktion, absolut. MEN, det har en praktisk funktion också. När alla äter på samma sätt minskar risken för att få bordsgrannens armbågar på sig och det blir trevligare.
    Tänk om alla i alla situationer var precis lika och betedde sig precis lika. Undra hur samhället sett ut idag? Utveckling följer ofta av att någon/några bryter mot vissa normer och trampar upp nya stigar som folk sedan börjar gå på... Titta på folk när de äter så ska du se att de är få som sitte med armbågarna i vädret oavsett vilken hand kniven befinner sig... Det är inte däri problemet ligger...
  • Original

Mina barn får lära sig att vara öpnna för olikheter och förändringar. Dessutom uppmuntrar jag dem till att våga ifrågasätta och reflektera över saker och ting och respektera andra människor!

• Original

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:35:18 följande:

Ja, men för att kunna tänka själv och reflektera så måste man ju ha något att jämföra med för att kunna ställning. Och då är det ju bra att barnen får lära sig olika saker, t ex hur man gör för att äta fint.
    Men hur blir det fult att äta med besticken i fel hand? Man sölar inte mer eller mindre för det? Som förälder bör man också vara ifrågasättande och reflektera över sitt eget förhållningssätt och vad det är man lär sina barn!
  • Original

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:39:52 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:36:48 följande:
    Det beror helt på vilket sammanhang man befinner sig i. Om man är på ett bröllop t ex, är det kanske viktigare att kunna äta enligt vedertagen tradition än om man sitter hemma hos en kompis. sedan så ser bordsskicket annorlunda ut i andra länder, men då får man ju lära sig hur det ska vara där också.
    Och på bröllop finns det också etiketssregler om hur man ska sitta, vem som ska bredvid vem osv. Regler som många idag inte alls tar fasta på. Att äta med kniven och gaffeln i fel hand är inget måste ens på fina middagar. Människan säger sig vara så fri att agera men inser inte hur låst och ofri hon egentligen är....
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:45:12 följande:
    Men om era barn vill äta med händerna. Tycker ni att det är okej då? Att inte få äta med händerna kan ju i så fall också ifrågasättas.
    I vissa länder äter man med händerna... Och visst kan ifrågasätta det. Skillnaden med att äta med bestick eller inte är ju ganska stor. Dvs det blir ganska kladdigt och söligt. Skillnaden med att byta händer att ha respektive bestick i blir obefintlig. Man sölar varken mer eller mindre och armbågar kommer inte att sticka ut mer eller mindre.
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:50:16 följande:
    Jo, jag menar bara att gränsen för dåligt bordsskick är uppenbarligen olika för oss. Vad är det som säger att äta med händerna verkligen är ett dåligt bordsskick i så fall? Det är ju just de sociala konstruktionerna. Och enligt min uppfattning så ingår rätt bestickhållande fortfarande i ett gott bordsskick. På samma sätt som att äta med händerna är ett dåligt bordsskick för dig (och för mig!)
    Men grejen är det att om man byter bestick och hand att ha dem i så blir det ingen skillnad. Det är då konstigt att snacka om att det ena sättet är fint medan det andra sättet är fult. Det är ett resonemang som inte håller, finns ingen logik i det. Att jämföra att äta med bestick eller utan är en helt annan sak även om det ena inte behöver vara mer rätt eller fel för det.
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:54:03 följande:
    Jo, det är ju det jag har sagt. Att i vissa länder är det okej att äta med händerna, rapa vid matbordet osv. För så är de sociala konstruktionerna i dessa länder. Men tycker ni att det är okej att era barn äter spaghetti och köttfärssås med händerna? Är det så ni vill att era barn skall äta när de är bortbjudna? Jag vill inte att mina barn skulle äta så. Jag vill inte heller att de håller besticken fel. Hur det sedan fungerar i andra länder anser jag att man kollar upp innan man skall dit. Jag skulle givetvis äta med händerna i ett land där man "ska" äta med händerna. För det är så man gör där!
    Fast du verkar inte ens läsa vad jag skriver. Kan du förklara skillnaden att äta fint respektive att äta fult om man tänker på vilken hand man har besticken i. Vilka efekter för det med sig om man byter? Det är där logiken inte finns men vissa missar just den poängen.
  • Original

Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-14 17:56:29 följande:

Att man ska äta med rätt hand och fint på tex bröllop är inte bara för att det ska vara fint. Det är även att alla ska få lika mycket plats med armbågarna när man äter. Ofta så sitter man trångt på bröllop och andra sammankomster och om det är någon som har kniv och gaffel i "fel" hand så blir det ojämt flöde på trängseln.
    Fast titta riktigt noga så ska du se att armbågarna inte kommer att sticka ut mer för det. Har man inte fått lära sig att hålla armbågarna tätt intill kroppen när man äter ;)
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 18:00:06 följande:
    Man får i sig mat både med bestick och med händer. I vissa länder ska man inte äta med vänster osv. Jag tycker visst att det är jämförbart. Är det för övrigt logik i all vett och etikett? Nej, det är det inte. Som sagt så är vett och etikett sociala kontruktioner. Hur man vill följa dessa och i vilken grad är upp till var och en. Och självklart kan de ifrågasättas. I vissa sammanhang/sociala grupper är det mycket viktigare än i andra. Var man lägger ribban, det bestämmer man själv.
    Nej du svarar ju inte ens på det jag frågar efter... Men känner att den här diskussionen inte ger så mycket ändå.
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 18:10:40 följande:
    För att svara på din fråga! Det har inga effekter alls rent ätmässigt. Det blir inga effekter alls om man byter hand. Det blir inte så stora effekter om man sätter pinnar i händerna heller. Eller om man tar upp maten med händerna. Våra sociala kontruktioner är att man håller gaffel i vänster och kniv i höger. Rent effektmässigt händer ingenting alls om man byter. Lika lite som det händer om man dricker vatten i vinglaset istället för vattenglaset. Men för mig är att hålla besticken rätt, att dricka rätt dryck i rätt glas osv viktigt.
    Så du menar att det inte är skillnad på att äta med händerna jämfört med att äta med bestick? Det blir ju definitivt mer kladdigt och söligt. Någon sådan jämförbar skillnad finns det ju inte om du enbart byter hand. Det är väl ändå ganska simpel logik?!
  • Original

Bite me skrev 2009-11-14 18:20:30 följande:

Poängen blåklocka försöker få dig att fatta är att etikett är en social konstruktion o väldigt mycket kulturellt betingat.
    Fast det är ju det jag hela tiden hävdat också!!!
  • Original
    Original skrev 2009-11-14 18:28:25 följande:
    Bite me skrev 2009-11-14 18:20:30 följande:
    Fast det är ju det jag hela tiden hävdat också!!!
    Vad jag menar med det är att det därför också är föränderligt.
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 18:45:02 följande:
    Det är klart att det är föränderligt. Det är en massa saker som har förändrats tex att ni:a folk osv. Det är möjligt att bestickhållandet också går mot förändring, det kan inte jag svara på. Dock är det inget jag har upplevt. De flesta jag känner äter med med rätta hand och lär sina barn detsamma. Men om hundra år så kanske vi rapar hej vilt och endast använder sked. Vem vet
    Fast att jämföra att börja rapa är inte riktigt på samma nivå som vilken hand du har kniven/gaffeln i. Du äter ju fortfarande med kniv och gaffel!
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 18:55:24 följande:
    Nej det är klart. Att rapa är ett värre etikettsbrott än att hålla kniv och gaffel fel. Jag menar bara att detta kanske också förändras. Vad är det som säger att rapa är "värre" än att hålla kniv och gaffel fel?! Jo, våra sociala konstruktioner. Inget annat!
    Men att rapa eller inte medför att antingen låter man (rapen) eller inte (ej rap). Det blir något helt annat om man skulle ändra det. Byter besticken bara händer så är det ingenting som ändras. Man varken kladdar mer eller mindre för det, eller hur? Du måste ju se den skillnanden? Ja, det är sociala konstruktioner som är föränderliga. Det normer vi har är inte självklara och man ska reflektera och ifrågasätta varför saker och ting måste vara på ett visst sätt. Att rapa kanske kommer att bli accepterat, vem vet. Vad jag påpekar är att det ändå är en skillnad i output om besticken byter händer eller om man rapar. Kan man inte acceptera att människor har kniven och gaffeln i "fel" hand och ser ner på dem bara för det då undrar jag verkligen vad för människosyn man har. I det resonemanget du för så skulle därför alla skriva med höger hand, vara heterosexuella, vita, medklass eftersom det är normer som vi skapat alla andra som inte faller in under dessa socialt konstruerade normer är fel och icke önskvärda om de inte kan se till att anpassa sig efter de sociala koderna. Det är bästa att bevara det trygga, gamla sättet, utveckling och förändring är farligt.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!