Inlägg från: gutegirl |Visa alla inlägg
  • gutegirl

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blåklocka skrev 2009-11-14 17:02:54 följande:
    Jag tycker att det är helt rätt av läraren! Att hålla besticken rätt hör till ett bra bordsskick. Nu är min dotter för liten för att ens äta själv, men självklart kommer jag att lära henne att hålla besticken rätt.Det handlar ju inte bara om nobelmiddagen. Sannolikheten att man hamnar där är ju ganska låg. Utan det handlar ju om alla andra tillfällen såsom bröllop, jobbmiddagar osv.Och jag tror inte ett dugg på att det har att göra med om man är vänster eller högerhänt. Samtliga som jag känner som är vänsterhänta håller besticken rätt!
    Håller med. Barn bör få lära sig sådant. De slipper känna sig dumma på en middag om de vet vilka bestick man har till vad osv. Det hör till god ton och allmänbildning.
    Samt att om de vet hur man ska göra, så kan de alltid välja att INTE göra så sedan, men då har de i alla fall ett val.

Det ser otroligt illa ut med folk som tar en stor köttbit på gaffeln och gnager på den, utan att ens skära det först, t ex.

Det är inget fel i att lära barnen att äta ordentligt, det har de nytta av som vuxna.

TS borde tacka fröken.
  • gutegirl
    Original skrev 2009-11-14 17:03:49 följande:
    Jag blir minst sagt förvånad när jag läser igenom svaren i den här tråden. Jösses... För det första, det ena sättet att äta på är inte mer rätt än det andra. Vad som anses vara rätt hand att ha gaffeln/kniven i är något social konstruerat. Det finns inget som säger att det måste vara så. Jämför med t.ex homosexualitet och heterosexualitet i ett historiskt perspektiv. Heterosexualtit har varit det "rätta" sättet medan homosexualitet har varit klassat som kriminellt, som en sjukdom och har setts med hårda ögon av många i samhället. Synen på homosexualitet har blivit positavre med åren även om det ännu inte är helt accepterat i samhället. Det är faktiskt skrämmande att människor är så fuktansvärt trångsynta och verkar inte alls reflektera över sitt förhållningssätt. Om man saknar en hand så är man med andra ord inte alls önskvärd på middagar. Ytlighetent dominerar verkligen. Hur ska man kunna skapa ett samhälle som är till för alla om man inte kan acceptera olikheter och förändra förhärskande sociala normer?!
    Att ha kniv och gaffel i rätt hand är en social konstruktion, absolut. MEN, det har en praktisk funktion också. När alla äter på samma sätt minskar risken för att få bordsgrannens armbågar på sig och det blir trevligare.
  • gutegirl
    Original skrev 2009-11-14 17:27:51 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:22:35 följande:
    Tänk om alla i alla situationer var precis lika och betedde sig precis lika. Undra hur samhället sett ut idag? Utveckling följer ofta av att någon/några bryter mot vissa normer och trampar upp nya stigar som folk sedan börjar gå på... Titta på folk när de äter så ska du se att de är få som sitte med armbågarna i vädret oavsett vilken hand kniven befinner sig... Det är inte däri problemet ligger...
    Jag tycker i alla fall att barn har rätt att få lära sig vad som hör till god ton. Om de sedan själva väljer att göra på annat sätt, fint. Men de har fått välja själva att gå emot normen.
  • gutegirl
    Original skrev 2009-11-14 17:32:39 följande:
    Mina barn får lära sig att vara öpnna för olikheter och förändringar. Dessutom uppmuntrar jag dem till att våga ifrågasätta och reflektera över saker och ting och respektera andra människor!
    Ja, men för att kunna tänka själv och reflektera så måste man ju ha något att jämföra med för att kunna ställning. Och då är det ju bra att barnen får lära sig olika saker, t ex hur man gör för att äta fint.
  • gutegirl

längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:36:48 följande:

Men är det "fulare" att äta på "fel" sätt då?Att äta fint för mig är att sitta ner tills alla är färdiga, inte spilla eller kladda, inte smaska etco GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:35:18 följande:
    Det beror helt på vilket sammanhang man befinner sig i. Om man är på ett bröllop t ex, är det kanske viktigare att kunna äta enligt vedertagen tradition än om man sitter hemma hos en kompis.

sedan så ser bordsskicket annorlunda ut i andra länder, men då får man ju lära sig hur det ska vara där också.
  • gutegirl
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:50:16 följande:
    Jo, jag menar bara att gränsen för dåligt bordsskick är uppenbarligen olika för oss. Vad är det som säger att äta med händerna verkligen är ett dåligt bordsskick i så fall? Det är ju just de sociala konstruktionerna. Och enligt min uppfattning så ingår rätt bestickhållande fortfarande i ett gott bordsskick. På samma sätt som att äta med händerna är ett dåligt bordsskick för dig (och för mig!)
    Det finns ju regler för hur man man ska äta med händerna också i de länder där det är vanligt förekommande. T ex att bara använda den ena handen och dess tumme, pekfinger, och långfinger och göra en fin liten boll av riset som man sedan doppar i såsen. De som kan äta med händerna kladdar minimalt, skulle jag våga påstå.

Det kan också finnas regler om att bara äta från en sida av ett gemensamt fat och inte sträcka sig efter något som ligger på bordsgrannens sida osv.
  • gutegirl
    MEAA skrev 2009-11-16 10:37:58 följande:
    Det är en sak att lära men att gå och ändra och STÖRA barn när dom sitter och äter sin middag är väl dåligt hyfs av en vuxen människa!När vi läste vett och etikett i gymnasiet(hotell o restaurang) så lärde vi oss det teoretiskt alltså gick inte lärarna och stoppade ner våra kläder om dom satt fel innan vi serverade...dom kunde påpeka om det såg helt för jävligt ut! Precis som att man kan påpeka om någon sitter och beter sig som ett svin vid matbordet men inte går man fram och ändrar och börjar predika om hur viktigt det är att hålla gaffel i rätt hand!Varför kan barn inte få lov att vara barn? Konstigt att barn och ungdomar har så höga krav för inget duger åt vuxenvärlden! Nu så är dom vuxna inte nöjda med att man sitter tyst och stilla och äter sin mat utan att vuxna ska komma och påpeka att "perfekt är du inte utan så här äter man rätt!?"
    Om man inte lär barn vissa saker, tex lite hyfs, lite allmänbildning, lite fason, bara för att barn ska få vara barn, när ska man lära dem det? När de är 22 och måste gå på charmkurs för att få jobb?
  • gutegirl
    Butterscotch skrev 2009-11-16 11:23:25 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-11-16 11:18:35 följande:
    Nej nej nej, vet du inte att det är ett etikettsbrott att påpeka för en annan vuxen (vilket en 22-åring måste anses vara) att h*n bryter mot etiketten? Man får helt enkelt hoppas och hålla tummarna för att de själva kommer underfund med saker och ting.
    Haha!

"Vadååå, jag låg ju på golvet i korridoren på kontoret och skrek att jag ville ha jobbet, varför fick jag inte det?? Mamma, kan du säga till han???!!!"

• gutegirl
    sandraa21 skrev 2009-11-17 15:55:01 följande:
    Om hon nu ville ha sagt det till barnet , så kunde hon ha sagt det när alla andra inte var med.Barn är ganska känsliga om du kanske inte vet det??Bara för den läararen verkar haft ett helvete under hennes uppväxt i skolan så behöver hon inte göra likandant mot henne elever sedan.Nä fy faan hon skulle inte ens få jobba med barn !!
  • gutegirl
    En helt vanlig mamma skrev 2009-11-17 19:43:14 följande:
    Såg nu att du skrivit att hon tvingade dem!Är det sanningen eller ditt barns tolkning av hennes ord "så här håller man besticken"?
    Jag gissar på att fröken tejpar fast besticken med gaffatejp i händerna på barnen, och om de försöker ta bort dem så får de sitta kvar i matsalen med dumstrutar på huvudet och äta kall mat....

*suck*
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!