-
Jo, plocka upp vilken etikettbok som helst, googla, lär dig något.längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:10:15 följande:Nej, W.T brukar inte må dåligt av sånt.MoSv74 skrev 2009-11-14 15:12:04 följande:Herreud! Trodde faktiskt inte att folk på fullaste allvar tycker att det är sån stor grej vilken hand barnen håller besticken i?! Men jag hade visst fel....Mina barn kommer få fortsätta med sitt "dåliga bordsskick".Och inte 17 mår dom dåligt av det! -
Rulltrappa skrev 2009-11-14 15:15:16 följande:Bite me skrev 2009-11-14 15:12:50 följande:Beror ju på vilken ålder skolbarnen är, kan ju variera från 6 år till 16 år.
men då tycker vi ju lika! vad bra! :) enda skillnaden verkar vara att du tycker att skolbarn generellt är tillräckligt mogna för att ta såna instruktioner och jag minns med vånda att jag inte hade varit det. :) -
längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:17:14 följande:
Inte med arbetet men privat. Spelar det någon roll? Ingen av mina kolleger har någonsin sagt något om att jag är vänsterhänt. Bara att det ser lite farligt ut när jag skär bröd..Min man är också vänsterhänt och de är ute emellanåt och äter, inga kommentarer där heller.. Hans ena kollega är dessutom också vänsterhänt..FÖRDOMAR!!!Bite me skrev 2009-11-14 15:13:38 följande:Jösses vad du har snöat in på vänsterhäntheten. -
längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:18:59 följande:
Men herre gud! Ska vi binda händerna, vi som är vänsterhänta?Jag är äldre än 21 och min man också och vi har ALDRIG hört något negativt om att vi använder vänster hand! kattis b skrev 2009-11-14 15:17:09 följande:Kanske ni inte rör i i de kretsar där man lägger märke till sånt, eller så fnissar de bakom ryggen på er. -
Har inte skrivit något negativt om vänsterhänta, har inte tagit upp dem alls förutom då jag påpekat att min dotter e vänsterhänt o min far, syster, o de äter rätt.längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:23:07 följande:Har inget att göra med att vara vänsterhänt eller inte, var får ni det ifrån?Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:23:18 följande:Det säger mer om dem än den som äter fel. Det är normalt hyfs att inte fnissa åt folk som är tex väsnterhänta. Är det sånt du gör så är det inte konstigt att det finns mobbing.Mot vem o vad är jag fördomsfull?längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:24:49 följande: -
Poängen blåklocka försöker få dig att fatta är att etikett är en social konstruktion o väldigt mycket kulturellt betingat.Original skrev 2009-11-14 18:13:42 följande:Så du menar att det inte är skillnad på att äta med händerna jämfört med att äta med bestick? Det blir ju definitivt mer kladdigt och söligt. Någon sådan jämförbar skillnad finns det ju inte om du enbart byter hand. Det är väl ändå ganska simpel logik?! -
Så då låter du dina bbarn sitta med fötterna på matbordet, tugga med öppen munm, rapa osv, för om du förmanar dem att inte göra det så förvandlar du ju måltiden till ett "ångestladdat moment".mammaflickan skrev 2009-11-14 20:36:34 följande:Fy fan va förlegat.Påminner om hur min farbror inte fick vara vänsterhänt när han började skolan, på 50-talet. För övrigt tycker jag att allt man gör vid matbordet som kan göra det till en stressad situation är fel. Tvinga äta upp, tvinga äta med gaffel i rätt hand fast man har svårt för det, osv. Allt sånt kan ju innebära för vissa barn en otroligt jobbig sits att hamna i för att de VILL göra rätt. I värsta fall har man startat en framtida ätstörning genom att göra måltider till ett ångestladdat moment, fel fel fel!!!Nån måtta får det va på perfektionismen. Jag tycker att man kan äta städat med gaffel i fel hand, eller enbart med gaffel.I lågstadiet där jag gick, på 80-talet, fick man inte hålla i fel hand, bara om man va vänsterhänt fick man hålla fel. Jag är högerhänt men håller fel, hade jobbigt när fröknen satt vid vårt bord, eftersom jag ville vara henne till lags, o fick känslan att hon äcklades av att jag inte kunde hålla rätt. -
Nej, var har jag skrivit att det hör till vett o etikett? Det är ett mänskligt beteende, att tala om den som avviker på ett negativt eller positivt sätt, det går inte att komma ifrån, oavsett vilka kretsar du rör dig i.MoSv74 skrev 2009-11-14 21:04:33 följande:Och detta tcker du hör till Vett och Etikett? Att skratta och fnissa bakom andras ryggar BARA för att dom inte gör som ni? -
Hur i hela friden får du det till att jag ska lära mina barn (fyra, tre o ett år) att inte skratta bakom andras ryggar, de är för små än. Jag kommer att lära dem att så gör man inte, o omgivningen kommer att lära dem att tyvärr är det sånt som händer. Kan man inte ens äta korrekt, så är man en "sitting duck", tyvärr.MoSv74 skrev 2009-11-14 21:10:29 följande:Men du skriver ju att du lär dina barn Vett och Etikett.Och då borde det ju absolut innefatta att man inte skrattar eller fnissar bakom ryggen på folk.Men det klart.....jag är ju WT! Vad vet väl jag....hahahaha....hur man nu kan dra den slutsatsen av min TS?Skrattretande
Slutsatsen att du var WT kom inte ifrån din TS, btw. -
längtar och väntar skrev 2009-11-15 06:42:30 följande:
Så man ska skratta åt homosexuella också, eller handikappade, utvecklingsstörda??Vänsterhänthet är INGEN sjukdom! Bite me skrev 2009-11-14 21:06:23 följande:Men snäll du, än en gång, jag har ALDRIG sagt något negativt om vänsterhänta. -
Rätt underligt att så många väljer att skriva om bordsskick samtidigt som de försvarar at de äter med "fel" hand, bordsskick är ett gemensamt uttryck för hur man äter korrekt, det uttrycket innefattar att äta med gaffel i vänster o kniv i höger hand. Hur kan det vara så svårt att fatta?
-
längtar och väntar skrev 2009-11-15 19:22:06 följande:
Fast du menar ju att vi blir skrattade åt bakom rygg..Bite me skrev 2009-11-15 19:19:00 följande:Visa mig det inlägg där jag skrivit att vänsterhänthet är något att skratta åt eller att man ska ser ner på vänsterhänta människor? Det finns inget sånt inlägg, så lycka till i letandet. -
längtar och väntar skrev 2009-11-15 19:48:30 följande:
Så här skrev du:Kanske ni inte rör i i de kretsar där man lägger märke till sånt, eller så fnissar de bakom ryggen på er.Bite me skrev 2009-11-15 19:25:29 följande:Ja, så skrev jag, men var står det något om fniss kring vänsterhänta? -
lottii skrev 2009-11-15 19:52:34 följande:längtar och väntar skrev 2009-11-15 19:48:30 följande:Tack, det var precis det jag menade, men tyvärr har "längtar o väntar" helt snöat in på vänsterhänthet, måste vara någon form av komplex, för jag har aldrig skrivit något negativt om att vara vänsterhänt.
Jag tolkar det som att hon menar kretsar där man äter med vänster hand (gaffel) och kniv i höger hand, inte huruvida man är vänsterhänt eller inte.... -
längtar och väntar skrev 2009-11-15 20:05:14 följande:
Fast vilken vuxen människa med vett i huvudet skulle fnissa bakom ryggen?Tyvärr gör de allra flesta det någon gång. -
längtar och väntar skrev 2009-11-15 20:05:56 följande:
Jag är oerhört stolt att vara vänsterhänt! Både jag och min man är det och jag hoppas att mitt barn blir det också.. Häftigt med en hel familj som är vänsterhänta ju!Bite me skrev 2009-11-15 19:54:40 följande:OK, som sagt, jag kunde inte bry mig mindre om din vänsterhänthet, det är du som gång på gång, inlägg efter inlägg påpekar den, börjar kännas rätt tjatigt. -
längtar och väntar skrev 2009-11-15 20:19:41 följande:
Jag gör aldrig det, för jag är inte uppfostrad så! Det handlar om hur föräldrarna uppfostrar - precis som bordsskick! Vad är det du lär dina barn om du själv tycker det är ok att fnissa och skratta bakom rygg?Bite me skrev 2009-11-15 20:08:39 följande:Än en gång har du inte läst vad jag skrivit utan vad du vill anta att jag skrivit, jösses vad jobbigt med människor som lägger in egna värderingar i allt de läser o därmed missar vad det egentligen står. Precis som du inte hittat något inlägg där jag skrivit något negativt om vänsterhänta kommer du inte att hitta något inlägg där jag skriver att det är ok att fnissa o skratta bakom någons rygg. Anledningen till att du inte kommer att hitta dessa inlägg är för att de ALDRIG har skrivits, då jag inte har de åsikter du tycks vilja anta att jag har. -
längtar och väntar skrev 2009-11-15 20:23:35 följande:
Jag äter också "rätt" förutom när det är soppa då jag håller skeden i vänster hand. Är det också fel då?Jag tycker det ser märkligt ut när högerhänta skriver då, eller skär bröd..Ja, det är fel att äta soppa med vänster hand om man vill ha rätt etikett o bra bordsskick. -
lottii skrev 2009-11-15 20:25:59 följande:längtar och väntar skrev 2009-11-15 20:19:41 följande:Som tur är blir jag inte provocerad, tycker mer att det är tragiskt att en människa läser in så många egna värderingar i andras texter.
Nu känns det mer som att du är ute för att provocera. Bit me uppfostrar givetvis inte sina barn till att gå att skratta bakom någons rygg, men kan du längtar och väntar i ärlighetens namn säga att du aldrig någonsin skrattat bakom någons rygg? Du är nog väldigt ensam om detta i så fall. -
Vad ,mer exakt är det du tänker ta upp kring detta ämne vid utvecklingssamtalet?MoSv74 skrev 2009-11-16 13:48:30 följande:Ja,jg VET att dom säger till baren att äta på detta sättet!Mina två äldsta barn har oxå gått på den skolan.Ska på utvecklingssamtal imorgon och ska då ta upp detta med läraren.