• jojobus

Hur sover eran 3 månaders bebis på dagen?

Hej,
    Är nyfiken på hur era 3 månaders sover under dagen.. Känns som om min lilla tjej är jätte trött hela tiden, speciellt nu sen det blivit mörkt nästan dyngnet runt..
    Är det någon annans bebis som reagerat så?

• Svar på tråden Hur sover eran 3 månaders bebis på dagen?
  • sofiamhansson

Min 3 månaders (född 2 aug) brukar vakna vid 07.30, vi är ute m vagn och då sover han oftast från ca 10 och 2-3 timmar som längst. Förmiddagspasset är sovsäkrast men det händer att han bara sover 30 min på fm, blir då gnällig och trött och sover senare på dagen. Ibland sover han på em en kortare sväng, upp t 1h, men det har hänt att han inte sovit längre än 30 min på fm och sedan har han sovit 3h på em.

• Bellenellen09

Min sover ca 30 min på fm, 30 min på em och ev en stund i vagnen när man är ute och går. Tack o lov somnar hon oftast tidigt och sover bra på nätterna...*peppar peppar...*

• Sessan81
    jojobus skrev 2009-11-14 17:27:47 följande:
    Hej,Är nyfiken på hur era 3 månaders sover under dagen.. Känns som om min lilla tjej är jätte trött hela tiden, speciellt nu sen det blivit mörkt nästan dyngnet runt.. Är det någon annans bebis som reagerat så?
    Hur mycket sover hon? Min lilla kille (född 4 aug) sover också jätte mycket. Som idag så vaknade han vid 06.45, då gick vi upp. Sedan sov han en halvtimme vid 08.30, vaknade och åt och somnade sedan igen vid 10.30. Sedan vaknade han en halvtimme vid tolv, halv ett tror jag och så somnade han om i vagnen vid 13-tiden. Sedan har han sovit sedan dess och nu är kl 15.40. Han har inte ätit sedan kl 10. Hur mycket ska de sova egentligen? Många tycker att man inte ska klaga när bebisen sover mkt. Men jag blir orolig över att han sover så mycket och tycker faktiskt att det är tråkigt. Jag vill ju träffa min lilla kille =(.
  • jojobus

sessan81
    Ja visst blir man orolig när de svover så mkt.. Ja min lill flicka orkar max vara uppe 2 timmar sen måste hon typ sova.. Känns ju som om de nästan inte är vakna någonting.. Men nej man ska nog inte klaga.. Det blir säkert vakna mkt sen när de är äldre ;)

• Molly77

min 3 månaders tjej sover ungefär när hon har varit vaken i 1,5 timme.
    hon orkar inte mycket mer. då sover hon ca 40 minuter upp till en timme.
    mitt på dagen kan hon sova 2 timmar, speciellt om vi varit ute o gått o hon sover ute i vagnen.

men hon sover väldigt mycket nu oxå. växer väl så det knakar.
    när hon var nyfödd sov hon inte alls mycket på dagarna.
    nu är det mycket mer. Men det är nog olika barn till barn.

• mammatillFelix
    jojobus skrev 2009-11-16 16:49:41 följande:
    sessan81Ja visst blir man orolig när de svover så mkt.. Ja min lill flicka orkar max vara uppe 2 timmar sen måste hon typ sova.. Känns ju som om de nästan inte är vakna någonting.. Men nej man ska nog inte klaga.. Det blir säkert vakna mkt sen när de är äldre ;)
    Ja, tänk att man ska oroa sig så hela tiden... sover de lite blir man orolig för det och sover de mycket är man orolig för det... :) Det är samma m min pojk, han orkar max 2 timmar. Tycker också att han sover hela tiden men som någon annan skrev, tror att han är inne i nån växtperiod. Han är ju pigg och glad när han är vaken så han verkar må bra...

Nej som sagt, man ska nog inte klaga. Hellre en bebis som sover mycket än en som aldrig sover... ;)
  • Jelli

Min lilla, drygt tre månader, är vaken max två timmar i taget, sen sover hon en halvtimme-förtio minuter. Går vi ut och går, som vi oftast gör på dagen, kan hon sova längre, 2-3 timmar. Hon sover länge på mornarna, till 10-11-tiden men somnar också sent på natten 00-01. Ska försöka vända lite smått på dygnet nu...

• sancho

min lille är 3.5 mån nu och sover vanligtvis ca 2-3h vid 12-16 nån gång,och sen lite små tupplurar här och där resten av dagen. nätterna har blivit jobbigare då han nu är vaken mer och även mer missnöjd. får se om det rättar till sig snart. *hoppas* men han brukar somna för natten mellan 19-22 sen är som sagt nätterna ganska oförutsägbara.

• M i k s

Oj vad skönt att höra att det finns fler trötta bebisar.
    Min kille är född 2 aug och idag har han totalt varit vaken 4,5 timme. Vi har en amning kvar och då kommer han vara vaken max en halvtimme inkl amning och blöjbyte.
    Ska till bvc på tisdag och tänkte då fråga om det är ok. Känns ju lite skumt att han är en sån tröttmössa.
    Mvh Miks

• MammaMila

Min 2mån sov bra på dagen tills för en vecka sedan... men nu vaknar han runt 5-6 och sover inte ordentligt förrän vid 11. då somnar han vid bröstet ca 30min och vaknar direkt jag rör på mig och är grinig. Annars somnar han till vid amningar men bara korta stunder. Han, och jag bli övertrötta varje dag... Jag kanske borde gå ut mer med honom så han somnar tidigare? Han sover inte på em heller... samma visa där. Sen sover han för natten vid 01-02 och vaknar sen mellan03 och 05.

Nu sitter jag här och kl.är 05.30... vi gick till sängs 01.40 och han vaknade igen ca. 03

• intoxique

Min 3 månaders vaknar oftast vid 9, är vaken 1,5timme till ca halv elva, sedan sover han 2,5-3timmar rakt av ute i vagnen. vaknar vid ca 2 då är vaken till 4 sover ca 1timme till, vaknar då kl 5 är vaken till 7, sover ca 30-60min och är sedan vaken till halv 10-10 då han somnar för natten. sover sedan fram till 6 på morgonen oftast, vaknar och äter och somnar sedan om till ca 9 igen..

och så är de flesta dagar, nätter med 1 timme hit eller dit.

• mellieB

hej min son är 11v på tisdag och han sover till ca 6-7 på morgonen sen äter han är vaken i ca 2tim sen blir han trött,, men han är väldigt svår sövd på dagarna och bli ofta övertrött så vi får hålla på att somna han i ca 30min innan han äntligen somnar och sover sen bara i ca 30min-1tim sen e an vaken 2tim och sen e de samma procedur igen..

Börjar bli lite "jobbigt" att han alltid ska skrika när han ska sova,, spelar ingen roll om vi tar han i "rätt" tid han gillar verligen inte att sova haha

• MammaMila

Sedan mitt inlägg för två dagar sedan har jag ändrat taktik och väckt Castor när han somnar för lätt vid bröstet på dagarna. Sedan på kvällarna så ammar jag honom och ger honom därpå ersättning om han får ner något. Ofta äter han ganska mycket ersättning så jag antar att han har ökade behov nu... efter det så lägger jag honom i sängen när han är på väg att somna (eller när han har somnat om han är kinkig) och sen sover han 5 timmar, 22 till 03 och vaknar för en "amma+byta blöja+amma" procedur (så han väcks för att äta mer). Sen sover han till 07-08 och somnar vid den tiden snabbt om efter en kort amning. Så nu går vi upp ca. kl.09 och jag får sova mycket mer...
    Detta har också givit bättre sömn på dagarna (än så länge iaf).
    Är de belåtna sover de mer... så ge dem till de inte kan ta mer... Vill man inte ge tillägg så kanske man kan pumpa lite om man har mer någon tid på dygnet. Jag har ofta mycket vid 07 men han äter väldigt lite så jag kan pumpa ut och ge på kvällen som extra

• kitty3465
    Jelli skrev 2009-11-16 21:22:05 följande:
    Min lilla, drygt tre månader, är vaken max två timmar i taget, sen sover hon en halvtimme-förtio minuter. Går vi ut och går, som vi oftast gör på dagen, kan hon sova längre, 2-3 timmar. Hon sover länge på mornarna, till 10-11-tiden men somnar också sent på natten 00-01. Ska försöka vända lite smått på dygnet nu...
    det där skulle kunna varit min 3 månaders..han har exakt samma sömnmönster som din =)
  • nystan1

Min flicka (född 27 augusti) vaknar oftast vid 7.30, somnar vid 10 igen och sover till 12-12.30. Sen brukar vi gå ut på promenad efter hon käkat lunch, och då sover hon av och till i 1-2 timmar, beroende på hur länge vi är ute. Hon vaknar så fort vagnen står still i mer än en minut =p Sen brukar hon sova en stund till på kvällen, kanske 1-2 timmar, vaknar vid sju och är vaken till ungefär halv tio. Och sen är det natten =)
    Men hon klarar väl också kanske 2-2,5 timme, sen blir hon trött och gnällig.

• Rocktrollet

mitt lilla troll på 3månader och 2 veckor har kommet in i en period der han sover en 1/2 timme-45 minuter på morgonen typ ved kl.10 sen en liten lur till ved 12-13 tiden sen händer det att han inte sover mer än till han lägger sig typ ved 18.00-19.00...sover ganska bra på natten typ til 6-7 men i står upp tidigast 09.00..är detta normalt med så lite sömn på dagen. ???

Svar på tråden Hur sover eran 3 månaders bebis på dagen?