• Danitra

Vilken skada gör lite smink?

12-åringar börjar sminka sig till vardags och då går Malin Wollin i taket. ”Jag äger mina barn!” ropar hon och säger att dom får göra vad skit dom vill när dom är 18 men tills dess bestämmer hon. Hennes sjuåring får inte ens bestämma vad hon ska ha på sig för kläder!
    Enligt Fru Wollin så tar barndomen slut den dag som mascaran åker på och därför ska hon med våld om så krävs hindra sina barn från att börja med detta i för tidig ålder.
    Själv undrar jag mest vad för skada sminket gör? Bara viljan att bära smink tyder på att man nått en ny fas i livet. Och även om man som förälder tycker det är för tidigt så kommer inte ett förbud göra att 12-åringen går tillbaka till att leka i kojor. ”Skadan” (om man kan kalla puberteten för det) är redan gjord. Så vilken skada göra lite smink på en 12-åring?
  • Svar på tråden Vilken skada gör lite smink?
  • Annamamma 83

Då är min SONS barndom över. Han är inte ens 2 år fyllda, men igår lyckades han på ca 2 sekunder få tag i mammas maskara. Och givetvis gjorde han som mamma alltid gör, måla sig "runt ögonen",Jätte snyggt tyckte han =)

Skämt o sido, Jag har visserligen ingen dotter, 2 söner. Men jag började nog själv sminka mig rätt tidigt, mest på skoj. Ja minns att jag hade barn smink i alla fall. Inte tog min barndom slut för det.
    Jag tycker inte det är någon större skillnad på om barnen leker med lite rouge eller ett leksaks strykjärn. Båda sakerna vill de väl göra för de ser mamma göra det!

• Danitra
    Annamamma 83 skrev 2009-11-14 20:47:07 följande:
    Då är min SONS barndom över. Han är inte ens 2 år fyllda, men igår lyckades han på ca 2 sekunder få tag i mammas maskara. Och givetvis gjorde han som mamma alltid gör, måla sig "runt ögonen",Jätte snyggt tyckte han =) Skämt o sido, Jag har visserligen ingen dotter, 2 söner. Men jag började nog själv sminka mig rätt tidigt, mest på skoj. Ja minns att jag hade barn smink i alla fall. Inte tog min barndom slut för det. Jag tycker inte det är någon större skillnad på om barnen leker med lite rouge eller ett leksaks strykjärn. Båda sakerna vill de väl göra för de ser mamma göra det!
    Min son får lite puder då och då när jag sminkar mig eftersom han ber så snällt.
    Jag började sminka mig tidigt, jag ser inte hur min barndom skulle förlängts av att min mamma förbjöd det.
  • hjohanna

Min 6 åring älskar att sminka sig när hon ska påp disco, sött tycker jag. Sålänge det inte går till överdrift vill säga

• SunnyBunny

Visst blir barn "vuxna"fortare idag med media,tv, och internet. Men vad skadar smink? Inget enligt mig, jag sminka mig oxå i den åldern och jag blev okej. Att få sminka sig tillsammans med mamma tar ju bort spänningen, om man istället blir förbjuden kanske allt överdrivs en smula.

• Anatha

Lite smink tycker jag inte är så farligt. Givetvis vill jag inte att mina barn ska börja tänka på sådant för tidigt men om de själva vill och upptäcker det och vännerna gör det ser jag inte att ett förbud skulle göra saken bättre.

Min mamma förbjöd mig att ta ett tredje hål i örat när jag var 12 år och det gjorde bara att jag tog ett med en nål och dolde det så länge jag kunde.

• MammaTillNeoh

Om jag får en tjej i framtiden så kommer jag nog låta henne sminka sig, men till viss del. Jag vill inte att hon ska bli ytlig och bara tänka på utseende, och ta efter alla andra och tycka att hon är ful utan smink och göra så bara för att alla andra sminkar sig, men ja, det hör väl tyvärr tonåren till ;)

• mandelblomma

Gud så fånigt...gissar att skribenten själv inte har tonårsbarn...ännu ;)
    Som mamma och i synnerhet tonårsmamma får man välja sina krig om man inte vill kriga dagligen..och att förbjuda smink hos 14-15 åringar tycker jag inte bara är fånigt utan handlar det också om att man som mamma tycker man äger sina barn, ja då är man ute på en märklig is.

Min dotter är 16½ år och har haft perioder med för mycket smink och inte fint...jag har i stället för att förbjudit det, hjälpt henne att hitta rätt och i dag sminkar hon sig lagom och vackert.
    Har faktiskt ett pat bekanta som föbjöd sin dotter allt ;smink, mjukisbyxor etc...flickan sminkade sig ( too much) i smyg i skolan och av alla förbud och krav om att vara en mamma/pappas flicka gick det käpprätt åt h--te.
    Hon är i dag 15 år, sminkar sig och blonderar håret hårt och mycket...hon röker och sköter inte skolan..dricker i alla fall i bland och då inte så lagom vilket man inte kan som 15åring).
    Självklart ska man inte OK,a allt som tonårsförälder, men man bör inte förbjuda allt heller..och nej Malin, man äger inte sina barn!

• Majsan70

Som vanligt är jag helt emot att "förbjuda" saker. Det blir ju som regel mycket mer intressant att prova på då.
    Min tjej som snart fyller 15 år har fått måla sig i många år, men hennes intresse är litet.
    Hon väljer att gå emot strömmen i skolan o säger till dem som pressar henne att: Varför skall jag dölja det jag har naturligt! *S*

• Familjenärlivet

Jag vet en familj som har tre döttrar.Föräldrarna har alltid förbjudit dem att sminka sig. Vad har resultatet blivit? En sminkade sig i smyg borta och tvättade av det innan hon kom hem. De andra två har blivit väldigt måna om hur de tycker att man ska eller inte ska se ut och är väldigt missunsamma på alla sätt. Anmärker gärna på hur andra ser ut och klär sig och har svårt att ge beröm. Tror det är viktigt att få leka lite med sitt utseende för att komma fram till vem man är. Bara för man sminkar sig som tonåring el. yngre så betyder det ju inte att man blir utseendefixerad för det. Jag tror de flesta föräldrar gör klart för barnen att de är älskade som de är med eller utan smink.

• lillie

Verkligen tragiskt att tro och uttrycka sig att man "äger" sina barn. Ens barn är det vackraste man har, och en alldeles egen människa. Och man har ett stort ansvar i det. Att hjälpa och vägleda sitt barn till att bli en självständig och harmonisk människa. Det är inget man "äger".

• Busbellan

Håller helt med dig ts, vad gör lite smink? Det är ju bara SMINK!
    Min äldsta dotter är 10 år, men än har hon inte velat börja sminka sig, men det kommer väl och då får hon det

Mamma till Nora, August och Ella
  • Plutteli

Äh, löjligt. Den dagen min dotter vill sminka sig får hon sminka sig också. Självkänsla sitter inte i sminkets vara eller inte vara, det är nått hon får lära sig ändå. (Jag skulle dock börja oroa mig om hon vägrar gå utanför dörren för att hon enligt sig själv är för ful för att visa sig utan smink, då har det gått för långt enligt mig!)

• Maria K

Hade en vän under skoltiden där hennes mamma visat henne när hon var 12-13 år hur hon skulle sminka sig för "hon blev så mycket sötare då"!

Denna kompis klarade inte av att vid 18 års ålder visa sig avsminkad för någon. Hela hennes självkänsla om sitt utseende satt fast i sminket...

Svar på tråden Vilken skada gör lite smink?