• Romii

Hur ser 1500 kcal ut?

Hej.. jag ska börja att gå ner i vikt.. har verkligen provat allt fast det mesta har inte funkat. Nu har jag kommit till den punkten att jag inte kan fuska mer! Nu får jag gå ner i vikt den hårda vägen!! äta enligt Matcirkeln och Motionera VARJE DAG! inga förbud, inga gym och massa vatten!

Någon som äter runt 1500kcal om dagen? vad äter du? jag behöver lite tips och ideer på vad man ska äta för att de kcal.. frukost, mellanmål, lunch, middag..

• Svar på tråden Hur ser 1500 kcal ut?
  • challe 1

har du testat viktväktarna? där är det inga förbud man kan äta ALLT!

• Romii

ja! det har jag gjort.. det där med att man ska köpa allt för att det ska funka.. vill att det ska vara gratis.. points är juh kcal så det är juh nästan samma sak... men som sagt jag vill inte lägga ut några pengar på det..

• Tr6ek

Testa något program som räknar ut kalorierna åt dig. Finns t.ex. matdagboken.se som är gratis eller Hälsovakten som kostar pengar. Tillslut så lär du dig räkna kalorier på ett ungefär.

• Bumbi6666

Jag har som du försökt med allt och inte gått ner. Jag har tagit kotakt med en dietist och har börjat träffa henne. Så här ska min dag se ut (som hon har gjort åt mig) Och då med mina tider, men du får lite koll på hur ofta man ska äta.

Frukost 06:30-07:00

Naturell yoghurt/fil (ca ett glas)
    1 matig smörgos
    1 frukt
    Samt en stor mugg med varma koppen (jag tar te istället) Det varma gör att du får en bättre mättnadkänsla

Mellanmål 8:30-9:00

1 smörgås, kaffe

(ev 11:00 frukt)

Lunch 11:30-12:00

Matlåda
    Dra ner matportionen till 75% (tex 2 potatisar blir 1,5)
    Fyll upp med grönsaker, gärna grova tex morötter, blomkål, broccoli, bönor.

(ev 14:00 frukt)

Mellanmål15:30-16:00
    1 knäcke, kaffe

Middag 17:30
    Lagad mat, dricka vatten.
    Dra ner portionerna till 75% (samma som lunchen)
    Fyll upp med grönsaker

Mellanmål 20:00
    1 frukt

Träning har jag bara vardagsmotion, går till jobbet ca 30 min och ska försöka göra det hem med.

Vet inte om detta är någon hjälp. Hoppas det. Lycka till!!!

• Romii

jag ska oxå träffa en dietist.. tack för att du skrev.. det hjälpte!!

• guldrosen1

Hej vill bara inlägga att du ska försöka undvika mycket kolhydrater som bröd, pasta ris och potatis. Ät grönsaker istället till middagen och ät inget bröd. Mackfällan är lätt att komma i.

• Romii
    guldrosen1 skrev 2009-11-15 21:48:35 följande:
    Hej vill bara inlägga att du ska försöka undvika mycket kolhydrater som bröd, pasta ris och potatis. Ät grönsaker istället till middagen och ät inget bröd. Mackfällan är lätt att komma i.
    tack för tipset!! men jag tränar hellre varjedag för att få äta allt jag vill.. till o me vittbröd!!
  • Gurkburken

Jag gick ner 17-18 kg för 5 år sedan och åt då ca 1500-1600 kcal/dag .

Frukost:
    ca 2dl naturell fil med havrefras
    1 grov smörgås (oftast knäckebröd) med leverpastej och gurka (inget bordsmargarin)
    1 kopp te

Mellanmål:
    1 grov smörgås (mjukt bröd) med skinka
    1 kopp kaffe

Lunch:
    "Vanlig mat" enligt tallriksmodellen för viktnedgång. Dvs. 1/4 kolhydrater (ris/pasta/potatis/quinoa/bulgur etc), 1/4 protein (kött/fisk/fågel/quorn/bönor/linser etc), 1/2 grönsaker (gärna grova som vitkål, broccoli, morötter etc)

Mellanmål:
    1 frukt

Middag:
    "Vanlig mat" enligt tallriksmodellen för viktnedgång. Dvs. 1/4 kolhydrater (ris/pasta/potatis/quinoa/bulgur etc), 1/4 protein (kött/fisk/fågel/quorn/bönor/linser etc), 1/2 grönsaker (gärna grova som vitkål, broccoli, morötter etc)

Kvällsmål (ca 20:00):
    Dagar utan träning - Fruktsallad på 2 frukter, lite solroskärnor, några matskedar naturell keso.
    Träningsdagar - 1 avocado (skivad med lite balsamvinäger), 2-3 skinkskivor, några matskedar naturell keso

Lycka till!

• Mother of 5

Detta skulle jag också vilja få lite koll på, så jag puffar för fler svar.

Intressant att läsa hur ofta och hur mkt folk äter som lyckas gå ner. Sen vet jag också att jag måste röra på mig. Men kosten är ju ändå en STOR del i det hela.

• papej

Jag gick ner några kilo i somras genom att räkna kalorier.

Jag vägde upp allt jag åt på en matvåg och räknade kalorier. Jag gjorde många storkok där jag räknade antalet kalorier för all mat, sedan delade jag upp i matlådor och kunde på det sättet få fram antalet kalorier per måltid.

För att inte bli så hungrig så är det bra att fördela maten över dagen och äta små mellanmål. Mina mellanmål var oftast en frukt eller 10 mandlar.

Här kan du räkna ut hur mycket kalorier du ska äta till frukost/lunch/middag/mellanmål:
    iform.se/kost/sund-vikt/hall-koll-pa-dina-matvanor

För att kunna äta mer kalorier eller för att kunna unna mig något extra gott så motionerade jag en hel del. Här kan du räkna ut hur mycket du förbränner:
    www.kelloggs.se/spk/Exercise%20and%20training/Burn%20with%20sports.aspx

• papej

Jag pt cirka 1300 kcal per dag och det kunde se ut så här (kaffe och te tar jag inte med eftersom det inte ger några kalorier):

Frukost kl 07.00
    En tallrik lättfil och musli
    En frukt
    (320 kcal)

Mellanmål kl 10.00
    10 mandlar
    (60 kcal)

Lunch kl 12.00
    Hemmalagad pizza på dinkelmjöl. På pizzan hade jag hemmalagad tomatsås, rökt kalkon och lite lite ost.
    Ruccolasallad
    (380 kcal)

Mellanmål kl 15:00
    En frukt
    70 kcal

Middag kl 18:00
    Hemmalagad vegetarisk lasagne med svamp i tomatsåsen och den vita såsen ersatt av keso.
    (380 kcal)

Kvällsmat:
    1 hårdbröd med 2 kalkonskivor
    (60 kcal)

Jag drack obegränsat med te och kaffe utan mjölk/socker.

På vardagarna gick jag till och från jobbet, iofs bara en liten sväng, men det förbrände 80 kcal per dag. Sedan tränade jag löpning och andra träningsformer några gånger i veckan. Om jag förbrände kalorier genom promenad eller träning så åt jag extra kalorier för att komma upp i 1300 kcal. Träningen blir som en morot om man vet att man kan belöna sig med ett par glas vin och lite choklad på kvällen. ;)

• Bumbi6666

Min dietist säger att den största delen i att gå ner i vikt ligger i kosten och inte i träningen. Är man ingen träningsmänniska så får man äta utifrån det. Att tvinga på sig träning blir bara negativt i längden.

Mother of 5 skrev 2009-11-20 15:20:53 följande:
    Detta skulle jag också vilja få lite koll på, så jag puffar för fler svar.Intressant att läsa hur ofta och hur mkt folk äter som lyckas gå ner. Sen vet jag också att jag måste röra på mig. Men kosten är ju ändå en STOR del i det hela.
Svar på tråden Hur ser 1500 kcal ut?