Ogabinne skrev 2009-12-10 17:44:00 följande:
Jag hade den diskussionen med min kompis idag, när jag berättade att storebror skulle vara lucia. Hon är helt tvärt emot att pojkar får vara lucia. Och hade hennes son kommit hem och sagt att han skulle vara lucia hade hon förbjudit det. Jag förstår inte sådant tänkande. Sa till henne att förbjuder du din son att vara lucia så förbjuder du honom att vara den han är. Jag sa även att om ***** skulle komma hem och säga att han är homosexuell. Skulle du förbjuda honom att vara den han är då? Ja, det skulle jag antagligen svarade hon. Det är ju FRUKTANSVÄRT att säga till ett barn att du får inte vara lucia, du får inte ha rosa tröja, du får inte ha nagellack/tofsar/diadem FÖR DU ÄR EN FLICKA!!! Jag blir vansinnig över sådant. En färg är en färg. Inget annat. En färg har inget kön, ett BARN har inget kön. Inte i deras huvud. Ett barn är ett barn, inget som ska pressas in i ett fack som de inte själva vill vara i. Jag tycker att den absolut största uppgiften man som förälder har är att uppmuntra barnet att utvecklas till den personen barnet är, att låta barnet hitta sina egna vägar och finnas där om det skulle bli fel. Men aldrig, ALDRIG någonsin förbjuda barnet att vara sig självt.
Din kompis verkar ju inte riktigt klok i huvudet (sorry). Men som du säger man kan inte säga åt ett barn att du får inte använda den färgen för du är inte flicka. Jag förstår inte varför det där har kommit in att vissa färger är för tjejer och andra färger är för killar.
Man kan inte säga till någon människa att du inte får vara homosexuell eftersom det är en sak man aldrig kan säga ifrån att man inte är kär i en tjej eller en kille vad man nu har för kön själv. tkr det är sjukt av din kompis att säga om han kommer och säger att han är homosexuell om han nu gör det. Helt sjukt..