• Lucyinthesky

Hur barnsäkra kökslådor med knoppar bäst??

Vi har knoppar på våra kökslådor och kan bara ha barnlås på den översta, resten finns där inget att haka i (förutom lådan över och det ska man inte göra).

Finns det någon bra anordning man kan hitta?

• Svar på tråden Hur barnsäkra kökslådor med knoppar bäst??
  • Victoris

Man kan sätta barnlås på dom andra lådorna också, man sätter bara fästet på sidan i stommen

Oscar 080709 och Matilda 091014
  • Joico

Jag är kass på att förklara, men iofs kass på att rita också.. men en sånhär makapär hade vi i köket när jag var liten www.familjeliv.se/hem/annnan/gallery/phpl46bla.jpg hoppas den är något sånär lätt att förstå..
    Det är alltså en vanlig planka med utsågade typ "nyckelhål" för knopparna på lådorna.

• Victoris
    Lucyinthesky skrev 2009-11-15 13:39:09 följande:
    Nej det kan man tyvärr inte göra på våra lådor.. finns inget utrymme för det.
    Vad synd, vi har gjort så här hos oss nämligen och grabben blev duktigt paff dagen efter vi satt upp det
    Oscar 080709 och Matilda 091014
  • Joico

Ja gör det sambon påpekade att det ju går att öppna alla lådor samtidigt på det där viset.. men det är skapligt svårt när man är liten och lådorna är fulla med saker. Dessutom brukar barnen kanske inte nå upp till översta låden (vilken ju blir den enda som man kan plocka saker ur).

Lucyinthesky skrev 2009-11-15 18:48:51 följande:
    Ja men det va ju kanon! Ska bara hitta nån som e händig och kan fixa en!
  • Sorbus
    Joico skrev 2009-11-15 17:30:55 följande:
    Jag är kass på att förklara, men iofs kass på att rita också.. men en sånhär makapär hade vi i köket när jag var liten www.familjeliv.se/hem/annnan/gallery/phpl46bl... hoppas den är något sånär lätt att förstå.. Det är alltså en vanlig planka med utsågade typ "nyckelhål" för knopparna på lådorna.
    Smart grej! Och en alldeles utmärkt illustration också.
    Vi kan inte heller använda vanliga barnlås på våra lådor så vi har bara flyttat sådant som inte är barnvänligt från de lägre lådorna. Nu har dottern inte varit så himla intresserad av att dra ut lådorna så det har inte varit någon större kris ändå. Den enda som är och rotar i lådorna är en kompis barn men där tycker jag helt krasst att man som förälder har ansvar för att ha uppsikt över sitt barn när man är hos andra. Skulle det bli hopplöst läge så har vi i alla fall fått förslag på en lösning som fungerar nu, så tack för tipset!
  • Joico

Kul att ni gillar den Ska nog berätta det för morfar, makapären är hans idé och hans ihopknåpande. Den funkar som sagt väldigt bra och är smart. Skönt att ni förstod illustrationen också

• Sorbus
    Majsan70 skrev 2009-11-15 19:17:05 följande:
    Grind in till köket tar bort alla olycksrisker som ett kök innebär.
    Ja, så länge man inte är ensam hemma med sitt barn och ska laga mat. Då har jag hellre barnet med mig i köket än utestängd bakom grind.
  • Majsan70
    Sorbus skrev 2009-11-15 19:22:49 följande:
    Ja, så länge man inte är ensam hemma med sitt barn och ska laga mat. Då har jag hellre barnet med mig i köket än utestängd bakom grind.
    Man kan la ta med sig barnet ut i köket ändå. Men då har mina suttit vid bordet o pysslat o jag har gjort jag har behövt göra i köket. Alternativt har dottern lekt i hallen utanför grinden där jag såg henne alldeles utmärkt.
  • Alexi

Inte om man har ett barn som vägrar vare utestängd från det rum mamma och pappa är i...

Majsan70 skrev 2009-11-15 19:17:05 följande:
    Grind in till köket tar bort alla olycksrisker som ett kök innebär.
  • Majsan70
    Alexi skrev 2009-11-15 21:06:40 följande:
    Inte om man har ett barn som vägrar vare utestängd från det rum mamma och pappa är i...
    O då tar man me sig barnet ut i kket o sätter det i arbete med något intressant. Playdoh, rita, pärla, käka gurka eller vad som.
  • Alexi

Ja, det är det vi gör, fast hon är bara elva månader så än så länge är det svårt att locka henne att pärla. Men vi har en del leksaker i köket och hon får ofta sitta i barnstolen och tugga på något.

Majsan70 skrev 2009-11-15 21:09:54 följande:
    O då tar man me sig barnet ut i kket o sätter det i arbete med något intressant. Playdoh, rita, pärla, käka gurka eller vad som.
  • lövet
    Alexi skrev 2009-11-15 19:14:16 följande:
    Funkar inte denna? www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php
    Vi har Acta graco stängaren - fungerar utmärkt. Vi har 1 äkta och sen har vi en hemgjord - är superenkelt att såga till ur playwood och sen behöver man bara ett bra hårgummiband att sätta längst ner.
    Annars kan man ju alltid köpa via nätet.
  • mamiel

Vi har också knoppar på våra lådor, men nu när E reser sig upp mot dem har vi faktiskt skuvat bort knopparna. Jag är mer orolig att han ska slå ansiktet mot dem än att han kommer in i lådorna, och utan knoppar så behöver jag inte oroa mig alls. Visst det blir lite trixigare att komma in i lådorna för oss vuxna, men det hade det ju blivit även om vi haft lådspärrar...

• första pyret

skruva av knopparna. bara att öppna skåpet brevid så får man ju tag om kanten. lika krångligt som lådlås.

Svar på tråden Hur barnsäkra kökslådor med knoppar bäst??