• Anonym

Hemsk diarre av antibiotika, några tips som hjälper?

Jag ska äta antibiotika till torsdag, alltså 4 dagar till. men jag får sån hemsk diarre av det, det rinner ut vare sig jag vill det eller ej och jag kommer int kunna gå på jobbet på til lveckan om jag inte hittar nåt som hjälper. Har ni några tips? tror ni jag kan köpa såna här tabletter som hjälper mot tillfällig akut diarre???

• Svar på tråden Hemsk diarre av antibiotika, några tips som hjälper?
  • Anonym (...)

Om du kan ta piller som stoppar diarée får du fråga läkaren eller apotekspersonalen om, det kan ju gå att kombinera de två medicinerna men det är ju inte säkert.

De rekomenderar att man ska äta tex bifidius i samband med penicillin för att magen inte ska slås ut helt, men det är nog svårt om magen redan blivit riktigt ostabil.

• The Black Lady

Finns jättebra magtabletter på apoteket som man ska ta i samband med pencillin....

• Anonym

finns det nån mat eller nåt annat man kanäta/dricka som gör en hård i magen??

• Anonym

The Black Lady skrev 2009-11-15 14:42:27 följande:

Finns jättebra magtabletter på apoteket som man ska ta i samband med pencillin....
    okej jag ska höra med de på apoteket då så det är ok tillsammans med just den anitibiotian
  • Anonym (...)

blåbärssoppa, te och skorpor, vitt bröd... de är stoppande, om jag inte har helt fel så är även morot stoppande.

• Anonym

Proviva måltidsdryck kör jag alltid när jag får pennicilin. gärna blåbär som även är stoppande.

• Anonym (läkare)

Du får inte ta stoppande tabletter som Imodium mot antibiotikaorsakad diarré, det kan orsaka stora bekymmer! Ät fiberrik kost och härda ut och blir det för illa så kontakta behandlande läkare för att ta ställning till byte av antibiotika eller avbytande av kur i förtid.

• Anonym

hon på apoteket tipsade mig om proviva så jag köpte det och hoppas att det funkar, har hällt i mig massvis med blåbärs drycker och det hjälper iaf lite.

Anonym (läkare) skrev 2009-11-16 15:23:13 följande:

Du får inte ta stoppande tabletter som Imodium mot antibiotikaorsakad diarré, det kan orsaka stora bekymmer! Ät fiberrik kost och härda ut och blir det för illa så kontakta behandlande läkare för att ta ställning till byte av antibiotika eller avbytande av kur i förtid.
Svar på tråden Hemsk diarre av antibiotika, några tips som hjälper?