Var på armen ska jag sätta EMLA-plåstret?
Sonen ska få ett EMLA-plåster för vaccination. Var på armen ska jag sätta det?
Över muskelfäste
I början av muskeln
Mitt på muskeln
Om ni kan hitta en bra bild att visa på blir jag lätteglad
Sonen ska få ett EMLA-plåster för vaccination. Var på armen ska jag sätta det?
Över muskelfäste
I början av muskeln
Mitt på muskeln
Om ni kan hitta en bra bild att visa på blir jag lätteglad
Överarmen.
Jag kan som sjuksköterska tillägga att plåstret inte kommer ha någon bra effekt eftersom den bara bedövar huden. Det är sällan sticket som gör ont, istället svider/värker det när medlet sprutas in. Jag skulle avstå från att sätta plåstret då ditt barn inte kommer att "tro" på det nästa gång det ska användas för t.ex. provtagning. DÅ hjälper det!
Det funkade väldigt bra förra gången han vaccinerades. Han har ADHD och Atypisk Autism så någon diskussion går inte att ta med honom vad mycket och lite smärta är. Jag har själv haft EMLA och tycker det är väldigt bra, har hjälp mig mot paniken jag känner vid provtagningar och sprutor. Jag upplever att det även bedövar lite ner i huden också.
Jag skulle vilja veta lite mer precis var på armen det är, Överarmen är lite luddigt. Ska medlet vara i det riktigt köttiga eller bara innanför huden? Det är vaccinering mot nya influensan, "svinifluensan".
Är det på över armen så är det på den mer muskulösa biten om man kan säga så, som sitter nästan uppe vid axeln. om du tänker på dem som ofta har tatueringar så förstår du nog vad jag menar. Men annars så borde det väl gå att ge i låret som vid vanlig vaccination? Eller är jaag ute och cyklar här?
Högt upp på överarmen, strax under axeln. Vi satte dom för långt ner.
JA77:
Det är en psykisk verkan för att våga ta sprutan. Det är inte alltid det får full effekt vid provtagning heller. Inga av sticken gör ju egentligen ont utan det är ju själva nålen och sticket som är otäckt, vilket blir till smärta. Har man bedövat psyket märks det oftast inte.
Sär Skriven:
Pumpnålen är mycket kortare än vaccinationssprutan och ska ju bara in i fettet. Där är det huden som gör det onda. Vaccinet ska in i muskeln och där inne bedövar inte Emlan.