• marjalena

Gamla ljusstumpar?

Jag har en massa ljusstumpar och rester av blockljus som har blivit över. Kan man smälta ner dem och göra nya ljus av dem? Jag tänkte om man kunde hälla det smälta stearinet i någon form, kanske aluminiumform eller så? Hur blir det i så fall med vekarna som ju sitter kvar i stumparna, kan man fiska upp dem när stearinet smält?

Någon som brukar göra så?

• Svar på tråden Gamla ljusstumpar?
  • Menhir

Det går bra, se till att det är "rent" stearin och inte några sotiga vekar med.'

Du kan använda vilka formar du vill, det är lättare att använda formar som kan förstöras, det är lättare att få ut ljuset då. Om det är tjocka formar så gjut dem i omgångar, annars blir det lätt luftblåsor när stearinet stelnar.

• Sorbus

Åh, nu blir jag lite nostalgisk, min mamma brukade göra så när vi var små. Man kan använda allt möjligt till formar, något som fungerar bra är urtvättade och avklippta mjölkpaket eftersom det är enkelt att få ut ljuset genom att man river sönder formen. De gamla vekarna kan man plocka bort när stearinet smält. Sedan ska du ju göra nya vekar, vekgarn vet jag inte riktigt var man köper, men tex hobbyaffär känns som ett bra ställe att börja på. Mamma brukade använda strumpstickor att knyta fast vekgarnet i och hänga över kanten. Har man sparat stearin i olika färger kan man tex göra randiga ljus om man vill fixa lite mer.

• marjalena

Åh va roligt att höra att det går! Blir ju ett jätteskoj julpyssel och dessutomn kul att ta vara på allt överblivet stearin!

• solsken

Vi smälte ner stumparna i gamla öl och läskburkar som vi hade i vatten bad. Sen fyllde vi på plastmuggar med de olika färgerna på stearinet med veke i.

Blir kanske inte de finaste ljusen men det var ett mysigt pyssel.

• marjalena
    solsken skrev 2009-11-15 20:23:04 följande:
    Vi smälte ner stumparna i gamla öl och läskburkar som vi hade i vatten bad. Sen fyllde vi på plastmuggar med de olika färgerna på stearinet med veke i. Blir kanske inte de finaste ljusen men det var ett mysigt pyssel.
    Aha?! Så det räcker med vattenbad? Va bra! Jag hade just börjat fundera på vilken kastrull jag skulle offra, men då behöver jag inte offra nån alls!

Åh va roligt det ska bli!!
  • Sorbus
    solsken skrev 2009-11-15 20:23:04 följande:
    Vi smälte ner stumparna i gamla öl och läskburkar som vi hade i vatten bad. Sen fyllde vi på plastmuggar med de olika färgerna på stearinet med veke i. Blir kanske inte de finaste ljusen men det var ett mysigt pyssel.
    Ett tips är att försäkra sig om att plastburkarna håller för hetta eftersom det smälta stearinet blir riktigt varmt. Jag har ett minne av ett tillfälle när en av formarna visade sig vara lite för värmekänsligt och den smälte i nederkanten så att bottnen lossnade och stearinet rann ut....
    Just det, se till att skydda underlaget noga också! Och akta fingrarna, det blir varmt.
  • marjalena
    Sorbus skrev 2009-11-15 21:03:19 följande:
    Ett tips är att försäkra sig om att plastburkarna håller för hetta eftersom det smälta stearinet blir riktigt varmt. Jag har ett minne av ett tillfälle när en av formarna visade sig vara lite för värmekänsligt och den smälte i nederkanten så att bottnen lossnade och stearinet rann ut.... Just det, se till att skydda underlaget noga också! Och akta fingrarna, det blir varmt.
    Tack för tipsen!!
  • marjalena
    Pyttismamman skrev 2009-11-15 21:07:57 följande:
    Panduro har både formar att tömma stearinet i och ljusvekar!
    Åh va bra! Tack!!
  • Zessan84

Tur jag hittade denna tråden! Har oxå MASSOR av stumpar liggandes så nu ska det minsann göras nya ljus.. =D

Ölburkar var ett bra tips. Blir ju nya blockljus då..

• Kodia

Det går utmärkt att fiska upp vekarna med en gaffel när stearinet har smält.

Utöver ölburkar, mjölkpaket mm kan man även gjuta ljus i små krukor, glas el dyl där man alltså låter "formen" vara kvar.

Du kan också göra små flytljus i tex små kakformar (till mandelkakor mm)

Om man gör låga ljus tycker jag att det är lättast att ta ca en meter vekgarn (från hobbyaffär) och doppa den i stearin, stäcka ut på en tidning och låta torka. Sedan klipper man den i lagom långa bitar, och sticker ner i ljusen när de börjar stelna.

Tänk på att inte slå ut stearin i vasken! Om det är lite kvar på insidan av kärlet du använder kan du torka bort det med hushållspapper.

Svar på tråden Gamla ljusstumpar?