Inlägg från: marjalena |Visa alla inlägg
  • marjalena

Gamla ljusstumpar?

Jag har en massa ljusstumpar och rester av blockljus som har blivit över. Kan man smälta ner dem och göra nya ljus av dem? Jag tänkte om man kunde hälla det smälta stearinet i någon form, kanske aluminiumform eller så? Hur blir det i så fall med vekarna som ju sitter kvar i stumparna, kan man fiska upp dem när stearinet smält?

Någon som brukar göra så?

• Svar på tråden Gamla ljusstumpar?
  • marjalena

Åh va roligt att höra att det går! Blir ju ett jätteskoj julpyssel och dessutomn kul att ta vara på allt överblivet stearin!

• marjalena
    solsken skrev 2009-11-15 20:23:04 följande:
    Vi smälte ner stumparna i gamla öl och läskburkar som vi hade i vatten bad. Sen fyllde vi på plastmuggar med de olika färgerna på stearinet med veke i. Blir kanske inte de finaste ljusen men det var ett mysigt pyssel.
    Aha?! Så det räcker med vattenbad? Va bra! Jag hade just börjat fundera på vilken kastrull jag skulle offra, men då behöver jag inte offra nån alls!

Åh va roligt det ska bli!!
  • marjalena
    Sorbus skrev 2009-11-15 21:03:19 följande:
    Ett tips är att försäkra sig om att plastburkarna håller för hetta eftersom det smälta stearinet blir riktigt varmt. Jag har ett minne av ett tillfälle när en av formarna visade sig vara lite för värmekänsligt och den smälte i nederkanten så att bottnen lossnade och stearinet rann ut.... Just det, se till att skydda underlaget noga också! Och akta fingrarna, det blir varmt.
    Tack för tipsen!!
  • marjalena
    Pyttismamman skrev 2009-11-15 21:07:57 följande:
    Panduro har både formar att tömma stearinet i och ljusvekar!
    Åh va bra! Tack!!
Svar på tråden Gamla ljusstumpar?