Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

städa unge

Vi började redan på en gång med att sätta oss tillsammans med dottern och plocka upp sakerna, tillsammans med henne. Hon har alltid hjälpt till (så gott hon kunnat beroende på ålder).

Nu är hon 2 år, får utbrott emellanåt och kastar tex en låda med pennor på golvet osv. Då säger jag bara, men oj då, nu måste vi ju plocka ihop dem igen. Sätter mig ner på golvet tillsammans med henne och uppmuntrar henne att plocka genom att börja själv.

Jag vet inte om det är vårt sätt, eller om hon kanske helt enkelt är väldigt ordningssam av sig, men hon plockar och städar och grejar väldigt ofta på eget initiativ, redan nu

Vi brukar dock aldrig BEFALLA henne att plocka upp, det blir helt fel för oss. Vi gör det till en gemensam grej att plocka upp, det gäller även att torka när hon tex spillt ut något och så.

• vittra

Il gatto macchiato skrev 2009-11-16 20:13:28 följande:

Ni verkar ha underbara barn, jag blir (inte så) lite grön av avund när jag läser. Min tjej VRÄKER ut saker, hennes lek går i princip enbart ut på att stöka till urskiljningslöst. Inte en chans att få henne att plocka ihop. Hon skiter fullständigt i straff/mutor i Bolibompaform eller annan. Man hinner inte städa undan efter henne, hon kommer efter och välter ut allt omedelbart. Tömmer alla pussel i en hög på mattan, sopar ned dockservisen, kastar ut alla böckerna - hon gör mig förtvivlad. Skåpen och lådorna töms och hon bryr sig inte. Hon verkar likgiltig till om det är städat eller inte så länge hon kan stöka till lite till. Det är tyvärr sant. När allt är utkastat påbörjar hon projekt trampa/riva sönder. Att plocka bort allt hon har ut eller sönder hjälper inte heller, då tar hon bara nästa grej. Helt maktlös känner jag mig för denna lilla tvååring. Hon har varit sådan här från början trots att jag alltid sett det som en naturlig del att ta undan efter sig.
    Hur gammal är hon, är hon 2 år? Vill inte vara sån, men då tror jag det är lite väl tilltaget att ens försöka med straff och mutor, det förvånar mig inte att det inte fungerar. Hon är för liten än!

Beteendet påminner absolut om hur dottern blir emellanåt, de blir ju ofta arga i den åldern. Men man får ju försöka ta sig ner till deras nivå på något sätt.
  • vittra

Ska tillägga att jag absolut inte ser det som ett krav att hon ska kunna städa efter sig redan nu, herregud.. småbarna liksom! Det ska ju vara en kul grej och förhoppningsvis bli en vana och en del av själva leken. Det är ju NU man måste gå före med gott exempel, inte börja straffa och greja för att de inte tar sitt ansvar, de har ju knappt lärt sig förstå sammahangen än! Än mindre är de mogna att ta ett sådant ansvar...

Svar på tråden städa unge