Mornie Alantie skrev 2009-11-16 12:33:55 följande:
Jag älskar spenat! Finns massor av saker man kan göra. Svamp passar otroligt bra till spenat med är ju inget måste. Några exempel på vad jag brukar göra:-------------------------------------------------- -----Fräs en finstrimlad schallottenlök och lite vitlök i olivolja. Tillsätt några skivade champinjoner. Stek tills svampen vätskat klart och fått lite färg. Lägg i spenat och fräs tills bladen mjuknat. Salta och peppra. Häll på matlagningsgrädde och servera till färsk pasta.-------------------------------------------------- -----Gör på samma sätt som ovan, men utelämna grädden. Blanda istället med ricotta och ha som ett lager i en lasange.-------------------------------------------------- -----Återigen samma bas. Smula ner fetaost och lägg i ett pajskal. Häll över äggstanning och grädda tills det stelnat.-------------------------------------------------- -----Soppa: Stek lök, vitlök och spenat. Tillsätt en buljongtärning och vatten. Red med lite vetemjöl eller majzena. Salta och peppra efter smak. Häll i lite grädde i slutet så blir soppan mildare.
den första och den sista är definitivt nåt jag ska prova!! började vattna i munnen bara av att läsa det. tack så jättemycke!
gärna flera förslag =)