• jamarl

hur "lagar" ni spenat?

jag har länge velat veta hur man "lagar" spenat.

jag har köpt färsk spenat, som jag har hackat upp. hur gör jag sen? nån som vet? kan man koka det eller? och hur länge? för man vill ju inte att "allt det goda" försvinner.

jag hade mest tänkt att bara ha det som en grönsak bredvid en måltid, som t.ex. ärtor bredvid fisk. men om ni har nån annan ide på hur man kan ha det, skulle jag vara jättetacksam!

• Svar på tråden hur "lagar" ni spenat?
  • gammeltacka

Du förväller den och sedan kan du göra soppa, stuvning, indisk mat, det finns massor att göra. Sök recept på nätet

• Lerkorg

Hej,

det är gott att stuva spenat.
    Tänk på att spenat innehåller oxalsyra och måste därför förvällas innan tillagning. Ja, om du inte köper fryst, den är redan förvälld. Dessutom bör man inte värma bladgrönsaker två gånger (detta med tanke på den höga halten av nitrat som kan ombildas till nitrit).

Recept på stuvning finns på nätet.

• Lerkorg

Tänk också på att inte ge spenat till barn under 1 år. Fast ditt barn är kanske äldre? Svårt att se på den lilla bilden.

• jamarl

jo han är 2,5 år. det är väl lite för honom, men mycke för mig också om som är gravid igen. måste fråga, vad är förvällas??

• Clobberella

Jag sköljer den. Allt annat är att förstöra spenaten enligt mig.

• Neko

Man kan äta den rå ifall det är i blad, jättegott i en sallad =)

Det är också gott med stuvad spenat, men då brukar vi köpa färdigstuvad fryst och bara värma upp i en kastrull.

• Petra72

Förvälla är att koka upp den, och det måste man inte göra. Man kan ha den som sallad, det är jättegott.
    Jag brukar dock steka den med lite gul lök, salta och peppra och riv över muskot och häll på grädde.

• gammeltacka

Förvälla: Lägg spenaten i kokande vatten i ett par minuter. Jag brukar fräsa den i pannan i lite olja innan tillagning.

• jamarl

ja det är blad jag köpte, är inte smaken lite stark om man inte kokar den lite? iofs kommer jag nog dränka den i nån sås eller nåt, men bara jag får i mig det.

• Neko

Spenatblad smakar inte alls starkt, väldigt mjuk och trevlig smak. Inte alls som ruccola och liknande =) Skölj ett blad och testa.

• jamarl

ok, ska hitta modet och bara käka ett blad =)

men om jag ville koka dom, hur länge är en bra tid? vill som sagt inte koka ur allt det bra.

hade tänkt göra lite potatismos och bara blanda hackad spenat i det, så inte sonen ser eller smakar det (och jag) haha

• Mornie Alantie

Jag älskar spenat! Finns massor av saker man kan göra. Svamp passar otroligt bra till spenat med är ju inget måste. Några exempel på vad jag brukar göra:

-------------------------------------------------------
    Fräs en finstrimlad schallottenlök och lite vitlök i olivolja. Tillsätt några skivade champinjoner. Stek tills svampen vätskat klart och fått lite färg. Lägg i spenat och fräs tills bladen mjuknat. Salta och peppra. Häll på matlagningsgrädde och servera till färsk pasta.

Gör på samma sätt som ovan, men utelämna grädden. Blanda istället med ricotta och ha som ett lager i en lasange.

Återigen samma bas. Smula ner fetaost och lägg i ett pajskal. Häll över äggstanning och grädda tills det stelnat.

Soppa: Stek lök, vitlök och spenat. Tillsätt en buljongtärning och vatten. Red med lite vetemjöl eller majzena. Salta och peppra efter smak. Häll i lite grädde i slutet så blir soppan mildare.

• jamarl

Mornie Alantie skrev 2009-11-16 12:33:55 följande:

Jag älskar spenat! Finns massor av saker man kan göra. Svamp passar otroligt bra till spenat med är ju inget måste. Några exempel på vad jag brukar göra:-------------------------------------------------- -----Fräs en finstrimlad schallottenlök och lite vitlök i olivolja. Tillsätt några skivade champinjoner. Stek tills svampen vätskat klart och fått lite färg. Lägg i spenat och fräs tills bladen mjuknat. Salta och peppra. Häll på matlagningsgrädde och servera till färsk pasta.-------------------------------------------------- -----Gör på samma sätt som ovan, men utelämna grädden. Blanda istället med ricotta och ha som ett lager i en lasange.-------------------------------------------------- -----Återigen samma bas. Smula ner fetaost och lägg i ett pajskal. Häll över äggstanning och grädda tills det stelnat.-------------------------------------------------- -----Soppa: Stek lök, vitlök och spenat. Tillsätt en buljongtärning och vatten. Red med lite vetemjöl eller majzena. Salta och peppra efter smak. Häll i lite grädde i slutet så blir soppan mildare.
    den första och den sista är definitivt nåt jag ska prova!! började vattna i munnen bara av att läsa det. tack så jättemycke!

gärna flera förslag =)
Svar på tråden hur "lagar" ni spenat?