• Svar på tråden Dator till en fyraåring, vad ska man köpa?
  • Stårschan

Jag skulle aldrig köpa en leksaksdator till mitt barn, eftersom jag skulle se det som bortkastade pengar. De barn jag har sett som fått sådan har ändå bara använt den några minuter sedan den kommit upp ur förpackningen. Vanlig dator funkar bäst.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Alorna

Min son fick en gammal avlagd pc, duger gott att spela spel på.

• Chatlak

Min dotter har ingen egen dator, men vi funderar på att skaffa henne en. Vi har också tittat på den som du hittat =). Hon älskar att hålla på med datorer och stjäl våran så fort stolen blir ledig.

• Malin med Tim
    Stårschan skrev 2009-11-16 13:11:38 följande:
    Jag skulle aldrig köpa en leksaksdator till mitt barn, eftersom jag skulle se det som bortkastade pengar. De barn jag har sett som fått sådan har ändå bara använt den några minuter sedan den kommit upp ur förpackningen. Vanlig dator funkar bäst.
    Ja det är ju det jag tror, än så länge får han inte leka med våra datorer så han kan inget ännu. Dessa barndatorer är ju mer som spel med inbyggda funktioner.
  • aronnax

Vet inte, den är mer som ett dataspel än en dator, kanske bättre att köpa en beg.laptop?
    Även om jag personligen tycker det är lite tidig.

• Stårschan
    Malin med Tim skrev 2009-11-16 13:14:06 följande:
    Ja det är ju det jag tror, än så länge får han inte leka med våra datorer så han kan inget ännu. Dessa barndatorer är ju mer som spel med inbyggda funktioner.
    Leka och leka. Jag skulle börja låta honom använda den riktiga under överinseende och med bestämda tider. Det finns massor av bra gratisspel på nätet. I början är det ju jätteroligt med färgläggningsspel och liknande. www.spelo.se tror jag döttrarna brukar hänga på. Och Bolibompas site. Även Bamse.net och liknande har mycket bra barnspel.
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Malin med Tim
    aronnax skrev 2009-11-16 13:14:07 följande:
    Vet inte, den är mer som ett dataspel än en dator, kanske bättre att köpa en beg.laptop?Även om jag personligen tycker det är lite tidig.
    Vill helst inte att han börjar spela riktiga spel ännu, därför tänkte jag att en "låtsas" dator var bättre. Annars hade man bara kunnat köpa ett spel som han fick spela på våra datorer.
  • jassikan

Hade köpt en vanlig dator någon enkel modell.

Spelande går ju att begränsa i tid eller inte tillåta om man så vill.

Finns många sidor med olika barnaktiviteter som inte bara handlar om spel utan mer om färgläggning, memory (visserligen spel men men) och liknande.
    Finns ju många bra spel som handlar om att lära sig allt från alfabetet till att lära sig klockan, räkna etc.

• Catti41

Jag hade köpt en ny dator till mig och så hade sonen fått min gamla. Vi tänker oss att vår son som är snart två nu får sin första egna dator när han fyller tre. Det är viktigt att lära sig sånt från början, tja, han kanske inte kommer programmera .Net det första han gör, men han kommer inte bara sitta och spela spel passivt, iallafall.

Det finns massor med bra sidor på nätet, min grabb som är två gillar att titta på babblarna tex. Om man bara kollar in lite först så hittar man ganska snart sånt man tycker är lämpligt för barnet.

• Kulta17

Funderade också i barndator banorna. Men vår dotter får använda vår när vi är med (hon fyller 3 i februari) och när vi skaffar ny kommer hon att få den gamla. Räcker gott och väl när de är små.

Svar på tråden Dator till en fyraåring, vad ska man köpa?