• Gummsesnuffsan

Vilken dag är det ÄL efter Pergo?

Som rubriken lyder: Vilken dag är det ägglossning efter att man ätit Pergotime?
    Jag skulle ju in dag 14 (alltså 14 dagar efter mensens första dag), men jag misstänker att jag hade ägglossning redan dag 13 (pga molvärk i mage och rygg).
    När jag sedan läser om Pergotime står det att ägglossning bör ske dag 9-17. Hur kan då min gynekolog säga att jag ska in dag 14, om det kan vara för sent?! Ska man inte göra ett ultraljud dag 9 i så fall? Jag fattar ingenting och hoppas någon kan hjälpa mig förklara..!

• Svar på tråden Vilken dag är det ÄL efter Pergo?
  • Gummsesnuffsan

Någon som kan svara vilken dag ni gör Ultraljud efter Pergotime?

• jeppson

Första kuren var jag inne dag 13 och hade äl dag 15-16 nu andra kuren har jag äl nu i dagarna och har vart hos läkaren dag 13-15-17. Så det kan ju variera från månad till månad. Ta äl test för säkerhets skull:)

• Dollars matte

På min klinik gör man första vul efter en pergokur någon gång under dag 12-14, tidigare än så är ovanligt att man ägglossar efter en kur även om det naturligtvis finns undantag. Sen beror det säkert också på vilka dagar man tar tabletterna, tar man dag 3-7 har man kanske äl lite tidigare än om man tar 5-9.

Jag tog pergo dag 5-9 och fick äl som tidigast på dag 19 och som längst gick det ända till dag 25 innan det lossade. Oftast kom den dock på dag 21 (på 3 kurer av 6). Men vanligast är nog att man har äl runt dag 14-16 har jag för mig.

Var du inne på dag 14? Hur såg det ut då? Har du gjort/ska göra blodprov också för att konstatera om du har haft äl?
    Såg de att du redan hade haft äl på dag 14 så får du väl säkert göra vul tidigare i nästa kur. Berätta för läkaren om dina misstankar och rådgör om hur ni ska gå till väga i fortsättningen.

• Sereena

Har varit väldigt olika.

Allt från dag 15 till dag 19
    (på enkelkur)

Har precis börjat med dubbelkur - är på dag 21 nu, men inte lyckats se någon ÄL ännu... :S

• Gummsesnuffsan

När jag var inne på dag 14 så såg hon bara att det inte fanns något moget ägg, och hon sa att hon trodde inte att jag ägglossat tidigare, för det skulle hon sett. Jag ska göra ett gravtest i veckan eftersom jag ej fått mens, men förbereder mig på kur nr 2 efter det..
    Jag har ej gjort blodprov för att se om jag haft äl, endast blodprov för att se om jag hade PCO.

• kräftan77

SÅ glad jag bli när jag läser era variationer och erfarenheter.. jag är på dag 18 idag och har fortf inte haft utslag på tempkurvan o har kännt det som helt kört eftersom det är dag 19 imorgon.. men nu blir jag glad igen.. det innebär ju att jag har ngr dagar till på mig )) Detta är efter kur 2 med dubbel dos.

Svar på tråden Vilken dag är det ÄL efter Pergo?