Får man inte väcka en sovande bebis?
Jag har hört att man inte ska väcka en sovande bebis.
Stämmer det?
Om min 10 månaders har sovit i en timme, får jag väcka henne då?
Hon kommer inte somna i tid ikväll annars nämligen...
Jag har hört att man inte ska väcka en sovande bebis.
Stämmer det?
Om min 10 månaders har sovit i en timme, får jag väcka henne då?
Hon kommer inte somna i tid ikväll annars nämligen...
Klart man får väcka, sen kanske det inte är det roligaste!
Väcker min dotter nästan dagligen nu pga just sovandet inte ska bli
för sent. Hon sover 2 ggr, hon är 10,5 mån.
Sover hon för sent på em så blir läggningen senare, sen måste man
ju ha lite rutiner! Nu pratar vi j barn som nästan är 1 år.
En nyfödd sover ju typ hela tiden :P
För vems skull skulle nattningen inte kunna ske lite senare???
Min son lyser som en sol när jag väcker honom så har faktiskt inte haft dåligt samvete för det. Spelar ingen roll hur kort han har sovit han är alltid glad när han vaknar (om han ser oss, vaknar han och är ensam eller inte ser att vi finns där kan han ibland vara ledsen). Jag har tagit upp han mitt i natten för att han har bajsat.... Han har sovit ända fram tills jag börjar torka honom på skötbordet och ändå får jag bara ett glatt leende till svar.
Så orättvist, när jag väcker min son är det för min skull för att jag behöver kunna få sitta lite själv om kvällen och bara vara och ladda batteriet för morgondagen. Min son har oftast regelbundna tider så det är inte speciellt ofta det sker att han sover "för" sent på kvällen och kommer han i säng 2 timmar senare än vanligt brukar han ändå vakna samma tid på morgonen. Så då har jag honom faktiskt hellre i säng så han får så många timmars sammanhängande sömn som möjligt.
Min son har haft kvällsrutin sen han var bara några veckor gammal sen har rutinerna på dagen skiljt sig åt det är först när vi började med mat som han började få regelbunda sovtider även på dagen. Och jag har även försökt hålla kvällssömnen genom att göra honom iordning för natten samma tid varje dag. Har han sovit då har jag väckt honom och lekt med honom en liten stund och sen gjort han iordning för natten. Tror både han och jag tjänar på det i längden att han redan nu har regelbunda tider.
Jag vet bara att jag skulle inte ha väckt mitt barn för min egen skull.
Jag tycker det är bra med regelbunda tider för mat och nattning och då är det inte bara för min skull utan att jag tror att även barn mår bra av fasta rutiner. Visst det har hänt att jag har låtit honom sova och vakna av sig själv. Men jag har inte tyckt att han mått bättre av det än om jag väcker honom.
Sövningen har alltid funkat bra. När vi kom hem från bb sövde jag sonen för natten vid 21 sen när han blev lite äldre och sov mindre på dagen blev han trött tidigare och vi bytte till 19 nu börjar jag i stort sett varje kväll med byte till pyjamas och kvällsgröt strax före sju. Det varierar dock mellan 18-20 beroende på hur trött han är och som jag ser som acceptabel tid att förskjuta det. Är han inte trött vid 20 lägger jag honom ändå i sängen, så får han ligga där och leka med snuttefilten tills han blir trött.
Än så länge funkar det dock att han sover ända fram till 18 och han kan ändå somna vid 20. Det är när han sover förbi läggdags som jag väcker honom, för han kommer inte sova för natten utan att ha fått kvällsmaten. Jag tycker att det är bättre jag väcker honom vid 18 än att han är vaken till 23-24.
Alla barn är ju olika och detta funkar super på min son. Kan dock även tänka mig att alla barn inte är små solsken när de blir väckta och hade min son gallskrikit när jag väckte honom skulle jag inte gjort det. Men nu möts man av en jollrade liten kille som är glad att se mamma eller pappa.
Mm, förstår va du menar. Det e ju olika för alla=)
Sen vi flyttade har min son blivit lättväckt. Så det är inte alltid med flit jag väcker honom ;) Men oavsett om han precis hunnit somna och varit jättekinkig när han somnat så blir han inte sur av att bli väckt. Har han inte sovit klart när jag väcker honom av misstag, ger han mig ett leende och vänder sig om o somnar om ;)
jag har väckt min son när han sover "för länge" på eftermiddagen, just för att han ska komma i säng i tid sen hann var runt 10-11 mån.
Hej
Vi har en tjej på 3,5 månad som helt vänt på dygnet. Har sedan födseln föredragit att vara vaken på natten och sova länge på förmiddagarna istället. Nu har vi börjat väcka henne på morgonen så att hon kommer i säng lite tidigare på kvällarna för att försöka vända tillbaks dygnet och detta gör vi framförallt för vår egen skull för det börjar bli lite jobbigt att vara vaken till 3-4 på natten och nu under vintern vill man inte sova bort allt dagsljus på dagen. Så länge barnen får sova de timmar de behöver kan jag inte tänka mig att det skulle vara fel att väcka dem. Märker vi att hon är jättetrött så får hon såklart sova men hittills har det fungerat bra. Vi väcker henne kl 9, hon sover några pass under dagen och sen somnar hon runt 23-00. Hon är lite svårväckt men ler och är på bra humör när hon väl vaknat.
Även om man väcker sitt barn för sin egen skull behöver det ju inte innebära att det i förlägningen även är för barnets skull. Funkar ju som sagt var inte att vara vaken till 3-4 på natten varje natt det pallar man inte o då orkar man ju heller inte vara en bra förälder för sitt barn..
Vad bra Jelli att det verkar fungera :D