Vem är det som sjukskriver en gravid kvinna?
Är det min barnmorska eller är det en läkare?
Hur går man tillväga?
Är det min barnmorska eller är det en läkare?
Hur går man tillväga?
Det är läkare som sjukskriver. Prata med din barnmorska om varför du tycker att du ska bli sjukskriven så ger hon dig en tid till läkare...
Din läkare. Men sen är det FK som bestämmer om de godkänner sjukskrivningen eller inte.
Du. Efter en vecka behövs sen sjukintyg fr läk ssom stärker behovet, och efter några mån hör FK av sig och meddelar om de godkänner det eller ej
Just nu så känns det som att det kvittar om fk godkänner sjukskrivningen utan det viktiga för mig är att bli sjukskriven så jag kan få gå hemma resterande tiden.
Jag ska börja med att ringa min bm imorgon och prata med henne så får vi se vart det kan tänkas leda...
Tack för svaren.
Det är som det sagts tidigare, läkaren. Min barnmorska tycker att jag är för utarbetad så hon har bokat in mig på en läkartid imorgon för hon tycker att jag bör bli sjukskriven, iaf på deltid. Vi får väl se vad han/hon säger.
vanilla deej skrev 2009-11-16 19:42:48 följande:
En läkare på vc sa till mig att det är bättre att skriva bäcken-smärtor än foglossning för att fk ska godkänna sjukskrivningen. Värt ett försök. Lycka till!!
har läst om flera fall där gravida med diverse olika komplikationer överklagat försäkringskassans dom o fått rätt.
Fk har egentligen ingen rätt att bedöma vilka sjukdomar de kan neka en att få ersättning för, utan endast utgå ifrån i vilken grad den som blivit sjukskriven har möjlighet att jobba eller inte..
För min del så står det att jag är "öm i bäckenbotten" och att jag har svårt att sova på nätterna av smärta. Problemet är att jag var visstidsanställd från april till 31/8. Därefter skulle jag gå på schema (heltid) men behovsanställd. Då menar FSK på att jag var arbetslös då & ska prövas mot hela arbetsmarknaden. JAg förklarade för henne att hade jag inte varit gravid hade jag inte blivit sjukskriven - alltså inte arbetslös! För då hade jag självkklart fortsatt med det jobbet, alternativt gått tillbaka som servitris. Men pga graviditet var ju inte det aktuellt heller precis....
Då menar de på att jag anses klara av behovsjobbet, trots foglossningen då det är i grunden ett realtivt stillasittande jobb, men det de inte fattar är att det inte heller är lätt för mig, då jag knappt kan gå normalt efter att ha suttit en stund.... Så därför känns det meningslöst och skitjobbigt.....
Så här står det i mitt sjukintyg (senaste intyget).
Diagnos:
Symfyseolys under graviditet, förlossning och barnsängstid
Anamnes för aktuell sjukdom:
29-årig III-para nu gravid i vecka 31+5 Symfyselolysbesvär under förra graviditeten -06. Nu besvär sedan mycket tidig graviditet, efter att pat haft ett fysiskt krävande arbete. Går med kryckor sedan gravvecka 13. Klarar endast kortare förflyttning sitter annars i rullstol. Kan ej gå i trappor.
Status och objektiva fynd...
Sitter i rullstol, Går några steg stappligt. Svårt att ta sig up från liggande. Smärta vid palp över symfysen samt ffa höger SI-led.
Och ja jag är helt sjukskiven från arbetslöshet. Alla är överens om att det inte finns nått jobb jag fixar just nu.
Tips: Sök på Socialstyrelsens riktlinjer för beslut, för att förstå vad de utgår ifrån och vilka formuleringar som de reagerar på. Googla på gravid och forsakringsmedicinsktbeslutsstod