• vanilla deej

Vem är det som sjukskriver en gravid kvinna?

Är det min barnmorska eller är det en läkare?

Hur går man tillväga?

• Svar på tråden Vem är det som sjukskriver en gravid kvinna?
  • malin1974

Det är läkare som sjukskriver. Prata med din barnmorska om varför du tycker att du ska bli sjukskriven så ger hon dig en tid till läkare...

• Queenie70

Din läkare. Men sen är det FK som bestämmer om de godkänner sjukskrivningen eller inte.

• Blå Flygare

Du. Efter en vecka behövs sen sjukintyg fr läk ssom stärker behovet, och efter några mån hör FK av sig och meddelar om de godkänner det eller ej

• vanilla deej

Just nu så känns det som att det kvittar om fk godkänner sjukskrivningen utan det viktiga för mig är att bli sjukskriven så jag kan få gå hemma resterande tiden.

Jag ska börja med att ringa min bm imorgon och prata med henne så får vi se vart det kan tänkas leda...

Tack för svaren.

• Purple mom

Det är som det sagts tidigare, läkaren. Min barnmorska tycker att jag är för utarbetad så hon har bokat in mig på en läkartid imorgon för hon tycker att jag bör bli sjukskriven, iaf på deltid. Vi får väl se vad han/hon säger.

• claudia79

vanilla deej skrev 2009-11-16 19:42:48 följande:

Just nu så känns det som att det kvittar om fk godkänner sjukskrivningen utan det viktiga för mig är att bli sjukskriven så jag kan få gå hemma resterande tiden. Jag ska börja med att ringa min bm imorgon och prata med henne så får vi se vart det kan tänkas leda... Tack för svaren.
    Behöver du inte pengarna kan det ju kvitta om de godkänner sjukskrivningen eller inte, men själv blev jag nu efter 10 veckors väntan(!) nekad någon som helst ersättning för foglossning.....Skitsurt! Undrar vad de tänkt man ska äta och betala räkningar med?
  • nevadita
    claudia79 skrev 2009-11-16 23:31:39 följande:
    vanilla deej skrev 2009-11-16 19:42:48 följande: Behöver du inte pengarna kan det ju kvitta om de godkänner sjukskrivningen eller inte, men själv blev jag nu efter 10 veckors väntan(!) nekad någon som helst ersättning för foglossning.....Skitsurt! Undrar vad de tänkt man ska äta och betala räkningar med?
    shit!
    Överklaga för tusan!!
    Hur motiverar de att du blir nekad?
    Står det foglossning i ditt läkarintyg så ska det vara grönt!
    Har FK varit i kontakt med din läkare?

Hoppas verkligen att du kan få det löst....
    eftersom foglossning är klassat som sjukdom fr o m september i år
    så ska de inte neka dig...
    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • lisen11

En läkare på vc sa till mig att det är bättre att skriva bäcken-smärtor än foglossning för att fk ska godkänna sjukskrivningen. Värt ett försök. Lycka till!!

• Fotavtryck
    Blå Flygare skrev 2009-11-16 19:10:16 följande:
    Du. Efter en vecka behövs sen sjukintyg fr läk ssom stärker behovet, och efter några mån hör FK av sig och meddelar om de godkänner det eller ej
    Jag blev ibörjan sjukskriven för föreliggande moderkaka. Av min läkare på mvc.
    Samt sd o lågt blodtryck.

Fk ringde mig några veckor efter dom fått paprena, tror det var tre veckor, o frågade om jag inte skulle ha betalt för en till dag som jag missat fylla i. jo så klart. o ytterligare en vecka hade jag pengarna
    vanilla deej skrev 2009-11-16 19:42:48 följande:
    Just nu så känns det som att det kvittar om fk godkänner sjukskrivningen utan det viktiga för mig är att bli sjukskriven så jag kan få gå hemma resterande tiden.Jag ska börja med att ringa min bm imorgon och prata med henne så får vi se vart det kan tänkas leda...Tack för svaren.
    Godkänner inte fk din sjukskrivning o du är hemma ändå så sjunker din sgi o föräldrapengen kan bli lidande.
  • nevadita
    lisen11 skrev 2009-11-17 16:20:19 följande:
    En läkare på vc sa till mig att det är bättre att skriva bäcken-smärtor än foglossning för att fk ska godkänna sjukskrivningen. Värt ett försök. Lycka till!!
    Och min läkare på barnmorskemottagningen sa att det ska stå foglossning i läkarintyget eftersom det är klassat som sjukdom sen september i år och ej graviditetsåkomma längre...
    dessutom behöver man ju inte ha bäckensmärtor (först), mitt började i ryggen.
    Olika bud som vanligt

Lycka till TS och claudia79 och alla andra gravida som har det jobbigt.
  • happy 78

har läst om flera fall där gravida med diverse olika komplikationer överklagat försäkringskassans dom o fått rätt.
    Fk har egentligen ingen rätt att bedöma vilka sjukdomar de kan neka en att få ersättning för, utan endast utgå ifrån i vilken grad den som blivit sjukskriven har möjlighet att jobba eller inte..

• nevadita
    happy 78 skrev 2009-11-17 22:26:17 följande:
    har läst om flera fall där gravida med diverse olika komplikationer överklagat försäkringskassans dom o fått rätt.Fk har egentligen ingen rätt att bedöma vilka sjukdomar de kan neka en att få ersättning för, utan endast utgå ifrån i vilken grad den som blivit sjukskriven har möjlighet att jobba eller inte..
    precis.
    Problemet är att FK har tidigare bara bedömt utifrån att graviditet inte är en sjukdom.
    Vilket ju är alldeles rätt och riktigt.
    Men de åkommor som kan följa pga graviditet ska ju bedömas från fall till fall - just arbetsoförmågan.

Så det är bra att det har hänt lite i höst.
  • Fotavtryck
    nevadita skrev 2009-11-17 22:17:01 följande:
    Och min läkare på barnmorskemottagningen sa att det ska stå foglossning i läkarintyget eftersom det är klassat som sjukdom sen september i år och ej graviditetsåkomma längre... dessutom behöver man ju inte ha bäckensmärtor (först), mitt började i ryggen. Olika bud som vanligt Lycka till TS och claudia79 och alla andra gravida som har det jobbigt.
    Och min sa att man ska skriva bäckenbotten nånting för att få det godkänt av fk.

När man har skickat in papper till fk blir man tilldelad en handläggare. tao ring upp denna person o fråga hur du ska göra? Om det spelar någon roll vad läkaren skriver på ditt intyg.
    Enl min handläggare så ska man skriva prematur sd för att få det godkännt som sjukskrivning. inte bara sd för det kan alla ha.

O det gäler att man pratar med läkaren ,som igentligen ska kunna alla dessa "kryphål", att ta kontakt med fk och givetvis tvärt om att fk pratar med din läkare.

Men som sagt. även detta är säkert olika vart man går hos läkare o vilken fk man tillhör.

Lycka till till er alla. Stå på er!
  • Blå Flygare
    nevadita skrev 2009-11-17 01:15:41 följande:
    Står det foglossning i ditt läkarintyg så ska det vara grönt! ... eftersom foglossning är klassat som sjukdom fr o m september i år så ska de inte neka dig.
    Det stämmer inte. Det är inte vilken sjukdom man har - eller ens hur svårt sjuk man är - som avgör om man kan bli sjukskriven. Det är hur man kan klara sina arbetsuppgifter som är avgörande. Många KAN jobba med foglossning, så bara för det är foglossning är det inte säkert man får igenom. Jag jobbade heltid i några veckor med foglossning, och sen deltid (först 50% o sen 25%) några månader. Att jag blev omplacerad gjorde det möjligt.

Enl läk som sjukskrev mig första graviditeten var det lättare att få igenom deltidssjukskrivning än heltids. Deltid visar att man har vilja att arbeta. Särskillt som jag då ville jobba 25%, de flesta tycker 2 timmar per dag är meningslöst, men jag ville så gärna göra det jag kunde.

Denna ggn var läk viktig med sjukgymnastiken, att jag verkligen gjort allt jag kunnat på den fronten men ÄNDÅ var för dålig. Annars kan man få avslag för att man inte mottagit den vård som finns tillgänglig (vem f-n går inte till sjukgymnast o försöker bli bättre om man har foglossning??)

Och sen är ju motiveringen man själv skriver till FK jätteviktig. Att man bryter ner arbetsmomenten och arbetsdagen och kan motivera varför inte bara ett annat arbetssätt löser problemen.

Och självklart att man försökt med ändrade arbetsuppgifter, har man inte försökt få det så blir det avslag direkt.
  • claudia79

För min del så står det att jag är "öm i bäckenbotten" och att jag har svårt att sova på nätterna av smärta. Problemet är att jag var visstidsanställd från april till 31/8. Därefter skulle jag gå på schema (heltid) men behovsanställd. Då menar FSK på att jag var arbetslös då & ska prövas mot hela arbetsmarknaden. JAg förklarade för henne att hade jag inte varit gravid hade jag inte blivit sjukskriven - alltså inte arbetslös! För då hade jag självkklart fortsatt med det jobbet, alternativt gått tillbaka som servitris. Men pga graviditet var ju inte det aktuellt heller precis....
    Då menar de på att jag anses klara av behovsjobbet, trots foglossningen då det är i grunden ett realtivt stillasittande jobb, men det de inte fattar är att det inte heller är lätt för mig, då jag knappt kan gå normalt efter att ha suttit en stund.... Så därför känns det meningslöst och skitjobbigt.....

• maurica
    claudia79 skrev 2009-11-18 12:16:23 följande:
    För min del så står det att jag är "öm i bäckenbotten" och att jag har svårt att sova på nätterna av smärta. Problemet är att jag var visstidsanställd från april till 31/8. Därefter skulle jag gå på schema (heltid) men behovsanställd. Då menar FSK på att jag var arbetslös då & ska prövas mot hela arbetsmarknaden. JAg förklarade för henne att hade jag inte varit gravid hade jag inte blivit sjukskriven - alltså inte arbetslös! För då hade jag självkklart fortsatt med det jobbet, alternativt gått tillbaka som servitris. Men pga graviditet var ju inte det aktuellt heller precis.... Då menar de på att jag anses klara av behovsjobbet, trots foglossningen då det är i grunden ett realtivt stillasittande jobb, men det de inte fattar är att det inte heller är lätt för mig, då jag knappt kan gå normalt efter att ha suttit en stund.... Så därför känns det meningslöst och skitjobbigt.....
    Jobbigt läge! Har du överklagat? Själv blev jag sjukskriven pga foglossning på 100% men hade bara en tjänst på 60%, då FK tyckte jag skulle söka jobba resterande ti.., Nytt läkarintyg + ett brev där jag förklarade min oförmåga att arbeta el ens ta mig till ett arbete gjorde att de sedan godkände min sjukskrivning till 100%.

Stå på dig!
  • Dr Mupp

Så här står det i mitt sjukintyg (senaste intyget).

Diagnos:
    Symfyseolys under graviditet, förlossning och barnsängstid

Anamnes för aktuell sjukdom:
    29-årig III-para nu gravid i vecka 31+5 Symfyselolysbesvär under förra graviditeten -06. Nu besvär sedan mycket tidig graviditet, efter att pat haft ett fysiskt krävande arbete. Går med kryckor sedan gravvecka 13. Klarar endast kortare förflyttning sitter annars i rullstol. Kan ej gå i trappor.

Status och objektiva fynd...
    Sitter i rullstol, Går några steg stappligt. Svårt att ta sig up från liggande. Smärta vid palp över symfysen samt ffa höger SI-led.

Och ja jag är helt sjukskiven från arbetslöshet. Alla är överens om att det inte finns nått jobb jag fixar just nu.

• LoK34

Tips: Sök på Socialstyrelsens riktlinjer för beslut, för att förstå vad de utgår ifrån och vilka formuleringar som de reagerar på. Googla på gravid och forsakringsmedicinsktbeslutsstod

Svar på tråden Vem är det som sjukskriver en gravid kvinna?