• Danitra

    Är min son ett geni?

    Min son är 3 år gammal och kan mycket väl förstå att att något som är OK en gång inte är OK en annan gång. Han kan också förstå att olika regler gäller i olika hem.


    Han förstår att det är OK att smaka på deg när man bakar men att man inte får äta mycket. Då får man magknip.
    Enligt åsikter i en annan tråd är det helt osannolikt att en så ung pojke kan förstå dessa saker. Uppenbarligen är min son ett geni!
    Och jag som trodde han var helt normalt fungerande på det här området..
  • Svar på tråden Är min son ett geni?
  • HonSomHarDetLångaStörigaNicket
    Danitrass skrev 2009-11-16 21:02:25 följande:
    Ska jag göra en omröstning?
    Ja detta är en så pass viktig och engagerande frågeställning att jo jag vill veta!
    Lillismaj skrev 2009-11-16 21:05:55 följande:
    Nä fy vad äckligt! Äter ni det där? Ni skulle gråta floder om ni såg hur mycket jag slänger.
    sannispannisen skrev 2009-11-16 21:08:00 följande:
    ja han är bra mycket smartare än mig som i skrivande stund smaskar på en bit pepparkaksdeg.
    Apropå att min karl dömer ut mig..
    Jag brukar köpa pepparkaksdeg men aldrig baka, allt går ned i magen
  • Bonanza

    Moaha ha ha ha! Jag startade en sån här tråd nån gång. Typ 1000 inlägg som handlade om hur kass morsa jag är. Jag hittar den tyvärr inte nu, inte ens under "mina trådar". Men den var oerhört underhållande.

    Summa summarum: folks ungar är puckon som inte klarar av att skilja på hemma och borta, ibland och alltid osv.

  • Schnooglewookiemush

    Har bara varit i närheten av två tre-åringar. En av dem förstod regler (men valde givetvis att inte följa dem stenhårt i alla lägen), det gick kanonbra att baka pepparkakor med henne och hon åt lite deg utan att ta en degöverdos. Hon förstod att hos grannen ovanför var det bara att kliva in utan att knacka, medan hos oss var man tvungen att knacka och vänta tills vi öppnade dörren.
    Den andra tre-åringen hade ingen koll på nåt egentligen, och var som en stor 1-åring. Fattade inte alls regler, och gav man lillfingret så tog han hela handen. De blev uppfostrade på två helt olika sätt, flickan fick ta ansvar och chansen att både lyckas och misslyckas med saker och ting. Pojken däremot fick inte möjligheten till något, inte förrän han visat att han verkligen klarat av det. Han var t.ex.tvungen att ha blöja på sig trots att han i princip aldrig gjorde på sig - men det hände ju ibland.

    Därav tror jag att mycket beror på hur föräldrarna uppfostrat barnen. Om du danitrass t.ex. låter din tre-åring vara med och baka och smaka lite deg, så betyder inte det att hen tar en degöverdos så fort du tittar bort.

  • Mephala the ranger

    Jag är nog ett pucko, för jag fattar fortfarande inte att man får magknip om man äter mycket bulldeg eller kakadeg. Det går som inte in, eller ja, bulldegen gör det :)

  • Schnooglewookiemush

    Mephala the ranger skrev 2009-11-16 21:24:27 följande:


    Jag är nog ett pucko, för jag fattar fortfarande inte att man får magknip om man äter mycket bulldeg eller kakadeg. Det går som inte in, eller ja, bulldegen gör det :)
    Jag åt jättemycket bulldeg en gång, fick inte alls magknip...
  • Danitra
    Mephala the ranger skrev 2009-11-16 21:24:27 följande:
    Jag är nog ett pucko, för jag fattar fortfarande inte att man får magknip om man äter mycket bulldeg eller kakadeg. Det går som inte in, eller ja, bulldegen gör det :)
    Du kanske fattar, men struntar i det och äter ändå.
  • Eisa

    Jag vet inte om han är ett geni eftersom jag ej kan 3-åringars utvecklingsnivå.

    Däremot tycker jag att min 1,5-åring är ett geni. När han inte kunde stänga ett skåp idag så fattade han att det berodde på ett snöre som hängde ut nere i hörnet, så han kastade in det och stängde skåpet.

    Det är fan Einsteinvarning.

Svar på tråden Är min son ett geni?