Jag tror INTE på att springa runt och säga "nej" och "abaja" till så små barn!!
Villl INTE att min dotter ska växa upp i en värld av förbud och hinder.
Blir ledsen ibland när jag ser mammor/pappor som springer efter sina små barn och säger "nej", "fy", "ajabaja", "inte så", "sluta".
Små barn håller på att upptäcka världen och testar hur den fungerar! Gör det inte svårt för dem! Se till att världen är någorlunda trygg och inte full av livfarliga saker och låt dem sedan utforska i lugn och ro, utan "nej" och "akta". Om de gör något som inte är bra så VISA dem i stället hur man SKA göra!!
Tänk dig själv om du började på ett nytt jobb. Allt är nytt och spännande och du vet inte riktigt hur saker och ting fungerar, men du är på väg att lära dig. Stup i kvarten kommer dock din chef och säger "nej", "inte så", och drar dig bort från det du håller på att utforska! Otroligt frustrerande och väldigt ineffektivt och hindrande. Om chefen visade dig HUR du skulle göra istället för att hela tiden tala om hur du INTE skulle göra, så skulle du känna dig mycket mera delaktig, förstådd, sedd och mindre stressad, eller hur?!
Nej, jag tror att man ska vara sparsam med ordet "nej" innan barnet har fått ett mer utvecklat eget språk. Som några av er redan har skrivit, så betyder inte ordet särskilt mycket för ett så litet barn. Risken är istället att det tappar sin innebörd och barnet lyssnar inte till det ens när det blir äldre och kan förstå vad det betyder.