• jazzkatten

Stockholm April-06

Halloj!

Är det några som bor i Stockholm och ska föda i april -06?
    Själv bor jag på Kungsholmen och har bf 24 april.

Vore kul om vi kunde dela erfarenheter tips och idéer här.
    Vilken MVC tillhör ni? Är ni nöjda? Vilket BB ska ni föda på?
    Funderar ni på att gå på gravid jympa eller dyligt, var i sf?
    Var kan man hitta coola mammakläder? Mm.

Finns det redan en sån här tråd kan ni skriva in länken här nedan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-09 00:06:05:
    En spinoff tråd till denna har startats av Snova där vi kan skriva viktig info om träffar, gympa/yoga/bad, seminarier etc:
    www.familjeliv.se/Forum-2-15/m5451058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-10 11:15:11:
    Ps. Jag har bf 22 april numera, enl vul. i v 12. Ds

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-28 12:48:31:
    Ps. Oj oj, efter senaste UL är BF framflyttat till 28 april, min mans 30-års dag Ds.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-02 16:26:43:
    Den 3:e januari kommer denna tråd stängas, men då kan ni gå in på fortsättningstråden : www.familjeliv.se/Forum-2-15/m6194947.html

• Svar på tråden Stockholm April-06
  • Fröken Grön

Hej!

Jag är från Birkastan och ska föda vår första bebis i mitten av april -06.
    Det finns en till tråd för Stockholmsmammor, och jag tror att jag har sett dig i den någongång, eller kanske minns jag fel Men det är bara trevligt med fler trådar tycker jag.

Jag var på inskrivning på Mama Mia Söder för några veckor sedan. Barnmorskan var jätte trevlig så vi är nöjda. Nu har vi börjat fundera över vart vi vill föda. För oss är det ett måste att pojkvännen får sova över i samma rum som bebisen och mig. Vi vill även ha ett eget rum. Jag tror att Danderyd har de möjligheterna. Men hur är det egentligen. Kan man få garanterad plats någonstans? Är inte april en sådan där månad då det är väldigt många som föder? Det kanske blir ont om plats?

Jag har funderat på att börja på mammayoga. Idag i affären såg jag reklam för gravidyoga på Norr Mälarstrand som startar i slutet av oktober. Det kanske kan vara något.

Vilken MVC tillhör du, och vart vill du föda?

• Cue

Hej på er, är väl inte fr sthlm innerstad men väl fr Värmdö.
    Har bf 12 april, ska på inskrivn på södra bb på torsd.
    Du som hade som krav att pappan ska få egen säng/sova kvar så kan jag absolut tipsa om södra bb som är en specialenhet på sös. (om du inte har närmare t bb stockholm i Danderyd förstås)...
    De har eget rum till alla m eget badr+skötbord, som ett hotell typ, alla verktyg o maskiner är inbyggda bakom en vägg så man slipper se sånt onödigt, förlossning o övernattning sker i samma rum hela tiden.
    Där kan man gå på mvc, förlossning samt eftervård, paketlösning alltså. :)

• jazzkatten

Hej hej!

Ååå vad kul att det är några som hittat hit. Jag vill också absolut att pappan ska få sova kvar och att jag får eget rum. Jag har nämligen väldigt svårt att sova i vanliga fall, och speciellt bland andra människor. Så jag har liksom tagit för givet att man kan få göra det... men tänk om det inte finns plats! :-O
    Jag har också hört att Sös är super. Tyvärr hör jag till Karolinska som väl är det enda sjukhuset där man inte får eget rum. Hoppas det går att ordna på nått sätt.

Mammayoga låter ju kanon!! Det vill jag verkligen gå på! Vad heter stället de har det på?
    När ska man börja med mammayoga förresten? Kanske för tidigt vecka 12-13?

Imorgon ska jag till mvc Serafen (vid stadshuset) på läkar kontroll, ska även boka tid för nupp då. Är lite orolig eftersom jag haft 3 mf, så jag vill veta att inget är fel.
    Har ni gjort nupp eller ul?

• Fröken Grön

Cue:
    Är det inte svårt att få plats på Södra BB? Man måste skriva in sig väldigt tidigt där har jag hört. Har jag hört rätt?

Jazzkatten:
    Japp, jag har gjort ett VUL och ett UL och fått med mig små bilder hem De sitter på kylskåpet och jag går och tittar och förundras över det lilla livet hela tiden.
    Jag har haft ett mf tidigare, i vecka 11+0. Nu är jag i vecka 12+5 och det börjar kännas lite mindre oroligt. Det ska nog gå bra för oss, ellerhur?

Jag tror att man kan börja på mammayoga när man vill. Det är säkert vanligast att det är mammor med stora magar som är där, men vi med inga magar alls - ännu - måste väl också få vara där tycker jag. Det är väl bara bra att lära sig att gå ned i varv tidigt.
    Jag tror att stället hette något med Lugn och Ro. Det börjar en kurs den 24 oktober.

• Cue

Fröken Grön:
    Jag vet inte om det är svårt att få plats mer än på andra ställen då jag bara sökt dit och ska på första inskrivn på torsd.
    De har guidad visning för alla varje helgfri månd kl 15.00 (tror jag d va). Kolla sös hemsida för mer info. Iaf så fyllde jag i intresseanm då jag var där och sen ringde de och bokade in mig, lätt som en plätt, och jag bor inte ens på söder...

Jazzkatten:
    Jag går på vanlig yoga på mitt ordinarie gym och min instruktör ger mig gladeligen alternativa förslag på rörelser under passets gång.
    Tänkte gå nån helgkurs i gravidyoga bara för att få ordentlig genomgång av just gravid-ställningarna mm.
    Och det är ALDRIG FÖR TIDIGT att börja! Tvärtom ju längre du hållit på innan förlossning desto bättre förberedd är kroppen, så var stolt när du travar in med den ännu inte så stora magen ;)

• Cue

PS: till fröken grön:
    Kul om du hamnar på södra bb för jag såg att du va i v12+5...det är jag oxå!! : )
    Vi kanske ses där!

• jazzkatten

oj oj...då ska jag kolla upp sös. Min svägerska säger att det är konon där, hon har fött där innan och ska föda igen i januari där. Men flera kompisar har fött på Danderyd och gillar det med, men alla har sagt "bara jag inte hamnar på Karolinska så jag får sova med massa andra".

Jag var på läkarkontroll idag och hon klämmde på magen och sa att livmodern kändes bra och var lagom stor. Jag ville ju så gärna göra NUPP och be att få ett tidigt UL eftersom jag haft 3 missfall, mendet fick jag då rakt inte. I s f fick jag boka det på privat klinik. Så jag ska nog ringa Läkarhuset Odenplan och boka tid själv.

Idag går jag in i v 12...så skönt. Ännu en vecka avklarad

Jag har börjat drömma så himla mycket om bebisar och allt möjligt som har med graviditeten att göra. Inatt drömde jag att hade jag fått en liten pojke, och jag glömde hela tiden att byta blöja, så jag var rädda att han skulle ha massa utslag...hel sjukt att man kan drömma såntredan nu

Den 24:e ska jag boka in mammayoga då Jag har aldrig varit på Yoga och knappt varit på ett gym, men jag har provat på Quigong och Body balance, som jag tycker är helt underbart.

Har ni börjat köpa mammakläder ännu? Själv har jag bara köpt ett par mjuka trikåtbyxor, annars har jag omlottklänningar som går att reglera ett tag till, har ju inte blivit så tjock än. Men jeansen känns trånga.

• Cue

Hej, jazzkatten, om du har gått på Body balance så har du säkert redan fått några yoga-ställningar "gratis". Går oxå på det och ca 1/3 av passet är ju yoga-baserat, så kör på du! :)
    Jag har varit tvungen att börja m mammabyxer för flera v sen, jeansen blev för trånga o obekväma och sen anv jag snickarbyxer på jobbet och de är ju inte direkt stretchiga om man säger så.. ;)
    Vad är NUPP nu igen? Har ingen koll på alla förkortningar....

• Fröken Grön

Jag har handlat en mammakjol med rynkad mudd som är jätte bra. Den funkar ju närsomhelst. Har även köpt ett par gröna lite militärinspirerade byxor men dem har jag inte använt ännu. Min mage har inte direkt börjat synas ännu, men svullen det är den!

Känner ni er ömma när ni trycker lite lätt mot livmodern?
    Usch jag har varit jättestressad i två dagar pga av ett skolarbete som skulle lämnas in idag. Min kropp tycker verkligen inte alls om stress nu när den är gravid. Jag har haft ganska ont i livmodern från och till. Nu ska jag vila ordentligt!

Bor ni tillräckligt stort som ni gör nu? Det gör inte vi. Vi håller på att kolla lägenheter varje helg. Just nu bor vi i en etta och vi vill helst ha en trea. Vi ska på en intressant visning på söndag. Hoppas att priset inte blir så högt!!!!!

Vad jobbar ni med? Själv så pluggar jag till förskollärare.

• jazzkatten

Cue

NUPP är en typ av ultraljud där de kan se på huvudformen om barnet har downssyndrom eller inte. Men tydligen får man inte göra det om man är under 35, jag har nästan två år kvar alltså ( där avslöjade jag min ålder ). Såg på ditt kryp in att du älskar vitt vin och sushi...det gör jag med och jag har ibland gått och beställt gravid sushi (inte alls lika kul, men men..) och några extra räkor till, för dem får man ju äta, för sushi är det jag varit mest sugen på trots mitt illamående..typiskt! Sen har jag hittat ett helt alcoholfritt vitt mousserande vin som faktiskt är riktigt ok, det heter Billabong Brut. Har det på kylning nu

Fröken grön

Min mage ömmar oxå, speciellt på kvällen och natten, lite som menvärk, speciellt om jag trycker på den eller har för trånga brallor. Och som du säger, när man stressat gör det extra ont, tror det är för att man spänner den då.

Vi håller oxå på att leta lägenhet, men känner oss inte super stressade, vi känner att vi kan nog bo kvar här på 55m2 tills barnet är ca 1 år. Det är skönt att inte har för dyr hyra att tänka på, och bebisen tar ju inte så mycket plats första året. Men vi vill också ha en 3:a på Kungsholmen helst eller lite längre ut, typ Alvik, Bromma.

Själv har jag ett väldigt fysiskt krävande jobb innom mode och inredning, släpar grejer hela dagarna, så jag ska få gå på en "sjukgymnastikinformation" om ett par veckor så man lär sej lyfta och bära på rätt sätt. sen kommer jag nog få havandeskapspenning sista månaden/erna eftersom det kommar vara omöjligt för mej att jobba då.

Förresten fick jag tid för utraljud imorgon redan men det får jag bekosta själv, men det är det värt, kommer kännas så mycket bättre när man vet hur det står till där inne.

Svar på tråden Stockholm April-06