• ardonna

hund med diarre

Jag har en hund med känslig mage, tydligen! Om han blir stressad t.ex. åka bil så blir han lös i magen, men efter att han tömt sig så blir det bra igen.
    Vid ett tillfälle (akut slut på mat) fick han pedigree till mat, jättegott, men det bara rann ur honom sen.
    Nu har han väckt mig i två nätter flera gånger för att gå ut, och det enda jag ka
    n jag ändrat i kosten är vanliga köttbullar han får när vi tränar, 5-6 st/dag i två dagar. Kan hundar reagera så på köttbullar.
    Han äter eukanuba valpfoder som mat, inte så gott.
    Gärna tips från andra med känsliga hundar på mat och godis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-17 07:53
    Alltså: foderbytet skedde inte nu, va bara ett ex. på hur känslig han är.
    vi tränarbl.a. på att han ska ta kontakt med mig istället för att skälla på folk och då duger inte ex. leversnittar utan det måste vara något supergott som korv el, blodpudding
    gärna fler förslag, jättebra med allas olika erfarenheter av hundgodis

• Svar på tråden hund med diarre
  • MLT

Valpar är väldigt känsliga mot foderförändringar och godis/ben. Ta bort allt förutom hans vanliga foder (ge aldrig ett nytt foder plötsligt, det pajjar verkligen magen) och tillsätt en sak åt gången tills du märker att det går bra. En köttbulle delar du i 18 småbitar, så räcker den länge, behövs inte mer än så. Hunden ska bara känna smaken, inte bli mätt :)

Min valp är 6 månader nu och har blivit tåligare, men förut kunde hon i stort sett bara äta sitt foder och vanliga ben samt ett par köttbullar, men nu kan vi ge nästan vad som helst utan att magen protesterar.

Blir han riktigt dålig i magen och det inte går över är det bra att koka ris och torsk en dag istället för fodret. Jag har låtit min valp gå med diarré max tre dagar innan jag kontaktade veterinär och det var för att hon var pigg och drack vatten, annars hade jag ringt tidigare.

• xXxFrejaxXx

Min hund va jättekänslig. Hur gammal är din hund? kanske valpfodret är för starkt för honom?
    Jag kunde aldrig ge min hund annat än Bonzo, Klass hund "korvar" och levergodis.
    Han blev dålig i magen av att bara slicka ren tallrikarna, grisöron och märgben va ingen hit..
    Han va ingen tugghund, han hade alltid vanliga skinnben ifall att. men de dög inte heller.
    Klass maten är ju jättebra för hunden, men inte så trevligt att hålla på med...

• ardonna

han är 8 mån. han får bara små, små bitar av köttbullen, han inte dela den mer, kanske är benen då, han gnager mycket på ben

• snuttP

Ge bara ditt foder som första personen skrev. Mixtra inte med för mycket annat. Valpar är känsliga och blir väldigt lätt uttorkade. Om det inte går över snart så åk till vet. med valpen!! Se också till så att valpen dricker..

• MLT
    ardonna skrev 2009-11-17 07:08:18 följande:
    han är 8 mån. han får bara små, små bitar av köttbullen, han inte dela den mer, kanske är benen då, han gnager mycket på ben
    Prova att ta bort både ben och köttbullar en vecka. Försvinner problemet så vet du att det inte är fodret, annars kanske han behöver ett foder för känsliga magar, som min förra hund. Mår han bra så kan du låta honom tugga på ben en vecka. Går det bra ger du honom lite köttbulle en vecka osv. så märker du vad det är han reagerar på.
  • ardonna

vi tränar väldigt mycket vad ska man ge som belöning istället? maten är inte tillräckligt god, har försökt...
    lek som belöning går intte alltid, då han blir för busig

• snuttP

kycklinggodis!! SNällt för magen, och bara 3% fett

• hmcc

Mina hundar tål allt men av pedigree får dom diaree direkt.

Jag tror ditt foderbyte är en anledning och den andra är själva fodret som jag bara har dålig erfarenhet av.

Troligtvis får du börja med svält någon dag (enbart vatten och risavkok) sen sakta gå över till kokt fisk och ris.

Det finns bra foder hos veterinären som man kan ge ett par dagar.

Dyrt men det är bara ett par dagar så det är överkomligt.

Gå tillbaka till valpens foder som den fick från början.

• bubblan79

köttbullar är ju egentligen inte bra att ge heller om dom innehåller lök. lök och choklad blev jag varnad för att ge min hund av vetrinären så det kan ju oxå göra att han blir dålig i magen.. om vanligt foder verkar tråkigt så blanda i lite filmjölk.. det är susen för magen och dom brukar gilla det.. belöningar vid träning finns ju hundgodis.. typ leversnittar som är sockerfria dessutom eller annat hundgodis.
    är min hund dålig i magen så ger jag henne risavkok.. sen brukar hon bli bra igen

• snuttP
    bubblan79 skrev 2009-11-17 07:19:59 följande:
    köttbullar är ju egentligen inte bra att ge heller om dom innehåller lök. lök och choklad blev jag varnad för att ge min hund av vetrinären så det kan ju oxå göra att han blir dålig i magen.. om vanligt foder verkar tråkigt så blanda i lite filmjölk.. det är susen för magen och dom brukar gilla det.. belöningar vid träning finns ju hundgodis.. typ leversnittar som är sockerfria dessutom eller annat hundgodis.är min hund dålig i magen så ger jag henne risavkok.. sen brukar hon bli bra igen
    Leversnittar är bara massa hittepå i. Du vet väl att de flesta inte ens innehåller lever.
Svar på tråden hund med diarre