Varför vaginalt ul i v 34+1
Hej, hur har det gått?
Jag födde min son i v 31+3. Tack vare att jag fick göra ett VUL kunde man se att min tapp hade börjat förkortas redan i v 26 och jag blev sjukskriven med vila. I v 29 var jag på återbesök och man gjorde ett nytt VUL, då såg man att tappen förkortats ännu mer och jag lades in och fick cortison. Efter ytterligare 2 veckor föddes sonen och tack vare cortisonet gick allt bra.
Nu är jag gravid igen. Är i v 30+4 nu. Har fått gå på regelbundna VUL sedan v 16 den här gången för att se om det händer ngt med tappen. Den har förkortats lite igen så nu är jag sjukskriven och äter bricanyl. VUL låter jag dem gärna göra. De brukar inte föra in ultraljudsproben så pass långt in att den nuddar tappen, man ser jätte bra ändå (jämför: man behöver inte nudda bebisen med UL-proben för att se bebisen på skärmen).
Det jag har fått höra är att de vill undvika gyn-undersökning, där man undersöker med fingrarna. Då behöver man ju röra vid tappen för att kunna bedömma den och ofta föra in ett finger in i tappen för att se om den är öppen.
Jag tycker inte du behöver ha dåligt samvete för att du lät dem undersöka dig med VUL. Med tanke på att slemproppen redan hade gått så var det nog redan på G, och VULet bekräftade det nog bara. Din bebis hade nog kommit när den kom ändå!
Hur har det gått nu?
Lycka till!!