• Novemberstjärnan

Tripp trapp stol?

Var köper man fin och bra sådana?
    Vid vilken ålder började ni med den?

• Svar på tråden Tripp trapp stol?
  • SBM

Vår är köpt på babyproffsen under 2009. Dottern fick den i present när hon fyllde 1 år. I "paketet" med bygeln ingår även en ryggplatta som stöd. Dottern sitter bättre i stolen med ryggplattan än utan. Tror att stol + bygel och platta kostade ca 1950 kr tillsammans.

• norgesessan

Hemlighet, min bror använde den tills den gick i sönder, då gick han i skolan...(hade den på sitt rum). den andra (som jag fick, vi hade två) använde min syster rätt så länge, och sen fick jag den 2003. Den är på tredje barnet nu (mina).

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • sarap1978

Hej
    Måste bara berätta...jag köpte en beg veckan. Var nog lite ivrig. Gav 200 för den vilket är billigt, men jag inser senare hur risig den är...haha, den är sprucken och att den lixom är bubblig. MEN min förtjusande man suckar bara lätt och lägger huvudet på sne, han tar med stolen och lilltjejen (2,5 år) ut i garaget och börjar slipa den och spackla den...Vi ska måla den svart i helgen, han är fantastisk. Vilken tur. Men det är kanske för att jag är gravid i v 26 och han vet att jag har mina upptåg..hehe. Han löser det hela helt enkelt och lilltjejen tycker att det är jättskoj att få vara med och förvandla stolen till något fint.

Lycka till med stolsköpet

• norgesessan

Dom gamla är nog mer hållbar än dom nyare...Jag fyller 30 nästa år, och var nog max 3 år när stolarna köptes..Den är hur fin som hälst...
    Men nu har vi aldrig duschat dom eller nåt sånt, bara tvättat av med tvättlapp...

• Pyttismamman

Vi köpte vår på Babyland strax innan jul förra året då de hade erbjudande på dem. Minns dock inte vad de kostade!
    Dottern började sitta i sin vid ca 3,5 månad (med ryggplattan och en handduk som extra stöd vid sidorna)

• lisis

Jag rekommenderar IKEAS Antilop som första stol, med inläggsdyna funkar den från fyra månader. Köp till en bricka, så kan barnet sitta med vid bordet och leka med skallror och små kex. Antilop är skitbra! Kostar bara 99 pix.

Tripp trapp är alldeles för ostadig för små barn. Jag tycker inte det är någon idé att köpa med mellanstång och rem, utan vänta tills barnet är så stort att det kan klättra upp och ned själv. Sen är Tripp Trapp suveränt bra, funkar mellan ett och sex år ungefär. Men som sagt, använd Ikeas tills dess.

Tripp trapp köper du begagnad såklart. Finns oftast massor av fina!

• Pyttismamman

lisis: På vilket sätt skulle tripp-trapp vara för ostadig? Det är ju bara att lägga dit en dyna som extra stöd, precis som man får göra med antilop-stolen när barnet är litet?
    Vi har tripp-trapp hemma och har använt antilop-stolen hos vänner, men jag tycker att dottern har suttit mycket bättre i tripp-trappen :)

• Marve
    Pyttismamman skrev 2009-11-20 17:06:20 följande:
    lisis: På vilket sätt skulle tripp-trapp vara för ostadig? Det är ju bara att lägga dit en dyna som extra stöd, precis som man får göra med antilop-stolen när barnet är litet?Vi har tripp-trapp hemma och har använt antilop-stolen hos vänner, men jag tycker att dottern har suttit mycket bättre i tripp-trappen :)
    I Tripp Trappen finns inte nåt stöd för huvudet om dom lutar det lite bakåt. Tripp trappen är myckte lägre bak än vad Antilopen är. Så jag håller absolut med Isis, välj antilop från början. Sedan har vi fortsatt med antilop för vi tycker den är kanon bra men det är ju en smak sak. Brickan är ju kanon så att man slipper långa armar som ska fingra på allt på bordet.
  • Nasse7

Vi hade jättegärna köpt en begagnad stol, men fast vi ringde 2 timmar efter annonsen var utlagd så var alltid stolarna sålda. Så vi köpte en ny.
    Visst kostade den en del, men barnet kan ju ha den länge som sagt och sedan är det väldigt lätt att sälja dem vidare sedan.

• Pyttismamman

Marve: ok, då fattar jag hur ni menar. Min dotter har aldrig suttit och lutat sig bakåt i stolen så jag har aldrig tänkt på den saken. Hon har suttit rakt upp och då spelar det inte någon roll hur högt ryggstödet är.
    Så man får nog välja stol efter hur ens barn sitter :)

• norgesessan

Har man stolen vid en vägg får man bra ryggstöd och den blir omöjlig att tippa..
    (min etta klarade konststycket att tippa tripptrappen, fast maken satt framför och matade honom, det gick på 0.10 sekund typ..

• helene306

Jag köpte en Tripp Trapp begagnad för 500:- . Jag tycker stolen är för dyr att köpa ny och skulle inte lägga den summan själv så när en annons dök upp köpte jag den osedd {#lang_emotions_smile} Helnöjd. Tror sonen var runt 2 år när jag köpte den och nu som först har den fått åka ner i källaren (han är 4 ½ år) Innan dess hade vi en Hokus Pokus stol som vi också var nöjda med. Annars är Ikeas Antilop jättebra. Vi köpte den när vi skulle iväg på skidresa och sonen var 9 månader. Perfekt!

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Tillägg till mitt inlägg: Det första sonen gjorde när jag kom hem med stolen var att klättra upp i den och krångla sig ner (bygeln var på). Det var rätt tajt vid benen och det var inte busenkelt att lyfta ut honom pga bygeln om jag inet minns helt fel så den åkte direkt. Som några ovan påpekat, stolen är nog bättre för ett litet större barn som kan ta sig upp i stolen själv, men allt är en smaksak.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • lisis
    Pyttismamman skrev 2009-11-20 17:06:20 följande:
    lisis: På vilket sätt skulle tripp-trapp vara för ostadig? Det är ju bara att lägga dit en dyna som extra stöd, precis som man får göra med antilop-stolen när barnet är litet?Vi har tripp-trapp hemma och har använt antilop-stolen hos vänner, men jag tycker att dottern har suttit mycket bättre i tripp-trappen :)
    Jag menade egentligen att det var för mycket "luft" på sidorna för mina barn. Vi fick palla upp med en väldig massa handdukar för att barnet inte skulle skramla omkring och glida iväg åt sidan. Men detta kanske var när barnet var 4-7 månader, sedan gick det bättre. Men jag föredrar ändå antilopstolens "skruvstäd" för bäbisar.
  • Burberry

Vi har lånat svägerskans Stokke-stolar (inköpta 1999 och 2001), började använda dem när tvillingarna var 7 månader gamla. Även om tösen är smal och väger under 7 kilo så sitter hon stadigt i stolen. Kort sagt, vi är supernöjda med stolarna.

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • norgesessan

Min dotter blev stadig tidigt.. Ibörjan hade vi en tröja runt henne (ärmarna på sidan, och magdelen framför henne). Tror hon satt stadigt redan när hon var 6 månader.
    Skulle ha den plastdynan man blåser upp, men hittade bara en i tyg, så jag tog tröjan istället..

• Pyttismamman

Lisis: Ja lite luft på sidorna var det, men det stöttade vi med handduk i början. Hon satt själv utan stöd vid ca 5 månader så då behövde vi inte stötta upp där längre.
    Men som sagt, det är nog olika från barn till barn vilken stol som passar bäst :)

Svar på tråden Tripp trapp stol?