Inlägg från: Annanym |Visa alla inlägg
  • Annanym

Ge ditt barn 100 möjligheter Istället för 2

Hoppar in. Verkar vara bra bok.

• Annanym

Hej alla. Jag har nu läst boken och älskar den! Tipsade sonens genusefterblivna dagis och det visade sig (Kors i taket!) att de redan hade köpt in den och skulle jobba med den. Topp.

Angående kläder så vill min son gärna ha sin finskjorta till fest. Den är svart med glittertrådar i. Han använder aldrig skjorta annars (eftersom jag hatar det plagget helt enkelt) men han fick välja själv så då blev det den och han känner sig verkligen fin i det. Men han har varit på fest i hellångt rosa nattlinne också. Jag försöker att inte lägga värderingar i det han väljer, vare sig åt ena eller andra hållet. Min inställning får heller inte bli nån sorts statement på hans bekostnad. En period var hans finaste outfit ett par rosa plyschbyxor och en urtvättad spindelmannentröja. Men som er andra märker jag vad påverkan från dagis gör. Trist! (Särskilt när det även kommer från "pedagogerna". Ursäkta mitt raljerande med citationstecken.)

En dag berättade mitt barn att han inte hade fått vara med och leka i en "pojklek" för att en pojke hade sagt "De som gillar tjejfärger får inte vara med." (Sonens favoriter är rosa och lila.) Hur ska man hantera sånt? Hur gör ni? Jag frågade faktiskt pojken det gällde vad tjejfärger var. Han blev rätt generad. Sedan berättade jag det för hans mamma (som är klok och genusmedveten) så att de skulle veta. Ja, jag vet inte vad jag borde ha gjort. Tar gärna emot tips!

• Annanym

Ibland får man välja sina kamper tror jag. det är inte meningen att man ska gå som en taggig krigare hela tiden heller, så ibland väljer jag att ligga lågt och bara säga emot inombords. Det kanske är fel eller fegt, men jag är rätt säker på att ingen orkar strida oavbrutet. Och det märkliga är att inom det här området får man verkligen strida. Det är som att det inte går att ha ett normalt samtal om genus för jag känner mig alltid påhoppad och får gå i försvar istället för att det blir något konstruktivt. Otroligt hur brännbart detta ämne är 2010.

När det kommer till kläder som man får i present och inte vill ge barnet kan jag ibland välja att säga: "Tyvärr, den passade inte. Har du möjligen kvittot så vi kan byta?" Så slipper man konflikten den gången och förhoppningsvis upptäcker folk så småningom att det inte är nån idé att komma med just den typen av kläder. Och vissa gör det inte, men...

Idag är det lucia på sonens förskola och gissa vem som ska vara lucia..? Mmm. Såklart tjejen med långa håret. Förutsägbart eller? Sonen kör pepparkaka med tärnljus, det tyckte han var snyggt. Jag hoppas att han vill vara lucia nästa år! Eller dinosaurie.

• Annanym

Guuud! Debriefing tack! Fick spader idag när jag hämtade på förskolan! En flicka sa klagande till fröken: "XX bara krmaar mig hela tiden och jag vill inte!" och får till svar från fröken Den Gamla Stammen: "Jamen det är ju för att han tycker att du är så söt." Det gällde inte mitt barn alls, men jag kunde ändå inte knipa igen utan sa till flickan: "Om du inte gillar det så säg stopp, för ingen får krama dig utan att du vill det." utan att ge fröken Den Gamla Stammen ens ett ögonkast. Herreguuuud! Som om inte tjejer behöver all hjälp de kan få med att gränsa sin egen kropp. (Ja här könsgeneraliserade jag faktiskt.)

• Annanym
    ladydi skrev 2010-12-16 10:38:09 följande:
    Jag har läst boken den är jättebra. Sen kan jag inte låta bli att fundera. Att undvika tjejfärger på flickor och hela tiden klä barnen neutralt eller låta pojkar ha kjol får inte det också fel effekt?

Jag funderade och såg bilden på män i långa klänningar ni vet sådana vita de har i Saudarabien..inte blir det mer jämställdhet för det?
    Lägger vi energin på fel sak men på ett demonstrativt sätt för att visa att vi är medvetna?

Leken som någon redan tagit upp tycker jag är otroligt intressant och viktig. Genom den kan man lära sig ett och annat. 
    Är inte det absolut viktigaste kunskapen om hur vi bemöter barnen i olika situationer, vad och vilka egenskaper vi bekräftar på vilket sätt och av vilka anledningar? Därav mindre vikt vad de har på sig?
    Jag kan ju även fundera och tycka att det är svårt att inte tycka att barn ser sötare ut i en del kläder än andra. Precis som när vi vuxna klär upp oss för en utekväll då vi vill vara extra fina...

Sen tycker jag att det är otroligt svårt att styra vad andra vill ge. Har svårt att se att man kan kräva att folk håller sig till önskelistor eller andra krav man har. Gåvor är ju just gåvor. Inget hindrar dock att man byter det man är missnöjd med.
    Jag fattar inte kopplingen mellan att citera mig och det du själv skriver? Eller var det bara ett misstag?
  • Annanym
    ladydi skrev 2010-12-17 09:39:56 följande:
    Du tog upp bemötandet och hur man ska agera istället i en viss situation, tyckte det var braSkäms
    Okej jag fattade inte. Men tyvärr är det så mycket bemötande från förskole"pedagogerna" som är sorgligt - på gränsen till skrämmande - så jag orkar inte alltid ta fighterna. Orkar inte vara "den där besvärliga mamman" hela tiden. Önskar det fanns intresse för nån sorts föräldragrupp som kunde driva frågorna på sonens förskola, men nääee... Noll intresse. Killarna kommer i sina monster-fordons-kamouflage-kläder och tjejerna i sina glitterfnittriga pastellkreationer med ulliga djurtryck. Och ingen reflekterar ens. Så tröttsamt!
  • Annanym
    lillkorpen skrev 2011-01-07 11:37:10 följande:
    Nu har även jag beställt boken, vet inte om man får tipsa men jag gör det oavsett, boken går att beställa för 180:- på Olika Förlags hemsida, fram till och med måndag den 10:e. Tycker jag var ett mycket bra pris, så jag köpte två och ska ge en till min syster och hennes grottmänniska till karl i present när deras barn föds. Tungan ute
    Tummen upp för det!
  • Annanym
    salsajenny skrev 2011-01-07 14:36:39 följande:
    KÄnner inte ni oxå att ni oxå att ni skulle vilja ha ett helt litet lager med denna boken hemma, och kunna dela ut till alla som har noll koll? Jag önskar jag hade råd till detta.....tio böcker (ca 2000 kr) räcker dock inte så långt, iaf inte i min omgivning, så det hade krävts en rejäl trissvinst för att kunna göra nåt sånt....:-/
    Jo, det hade varit toppen! Men jag håller med, priset hindrar. Man får tipsa om den istället.
Svar på tråden Ge ditt barn 100 möjligheter Istället för 2