• Saaaraa

Kan man gå på ÖF med en snorig 2-åring?

Varje onsdag går jag och min tvååring på öppna förskolan. Det är den enda dagen vi har möjlighet att leka med andra barn inomhus, fika, ha sångstund mm. Annars är det mest utomhuslek men andra barn i hennes ålder.

Idag var vi ute i några timmar och nu är hon toksnorig. Bör man undvika öppna förskolan då? Lite snor smittar ju inte... men kan hon vara på G att bli dundersjuk och ha bakterier som smittar till de andra barnen för att hon är snorig? Svårt att förklara men hoppas ni förstår

Om hon blir sjuk "på riktigt" går vi givetvis inte

• Svar på tråden Kan man gå på ÖF med en snorig 2-åring?
  • Doris6

Om du vill att andra barn ska bli förkylda så skulle jag gå.
    skämt åtsido,klart ni ska vara hemma?

Hon är ju tokförkyld skriver du ju, och förkyldningar smittar visst, helst de första 1-3 dagarna.

• sophiie

Min näsa sätter också igång att rinna efter en lång tid utomhus. Det är ganska vanligt....

Hur mår hon nu?

• Saaaraa

Det är alltså bara näsan som rinner, men annars mår hon som vanligt. Lika pigg och är inte hostig, nysig eller vad man nu annars blir när man är förkyld.

Bara snorig. Ska man hålla sig hemma då? Kan inte riktigt "reglerna" vid förskola och ÖF, då hon inte går på förskola, och vi har nyligen börjat gå på ÖF.

• HJ81

Jag skulle inte ha gått, jag själv och de flesta andra gillar inte när andras barn är förkylda, det smittar ju faktiskt. + att vid förkylning är immunförsvaret nedsatt vilket innebär att hon har lättare att smittas av annat.

• Alexi

Har snorigheten precis brutit ut ska du inte gå, har hon varit snorig i typ en vecka kan du gå. Tycker jag.

• Eisa

Jag hade gått! Allmäntillståndet är det enda som räknas. I alla fall på dagis, så varför inte på ÖF?

Är barnet piggt så klart du ska gå!

Jag vet att ÖF är en viktig social grej när man är hemma också så jag hade absolut inte varit hemma för en sådan småsak som en förkylning.

Visst, nån annan kan bli smittad, men och? Sånt är livet.

• With a devilish smile

"Lite snor" smittar visst det , min dotter går & snorar & är allmänt dålig just för vi träffade ett annat barn som bara var lite snorigt .

Jag tycker man stannar hem med förkylda barn, om inte för sig egna skull så kan man ju respektera andra & inte riskera att andra barn blir smittade.
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
Svar på tråden Kan man gå på ÖF med en snorig 2-åring?