• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 11

Esska skrev 2009-11-17 17:40:55 följande:
    BTW: Igår var det 3 veckor sedan mitt äggplock. Vet ni när man brukar bli uppringd för att höra om det resulterade i en graviditet eller inte?
    Toppen att du gjorde en ny tråd!

Jag ringde själv efter ca 3,5 v och hörde efter. Då sa de att de hade tänkt ringa mig veckan efter för att höra efter hur det gick för mig, och även ge mig chansen att höra hur det gått för mottagarparen.

Jag vet inte om det är standard, eftersom jag hade lite krångel med smärta efter plocket och de redan då sa att de skulle återkomma några veckor senare för uppföljning.

Men om det gått 3 v ska du ju kunna ringa! Spännande!
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Linda Al
    Esska skrev 2009-11-18 08:55:42 följande:
    Tack för svar! och ja, jag har nu ringt till Fertilitetsenheten. Och resultatet blev:12 ägg till ett mottagarpar, varav 6 st befruktades och ett sattes in och 5 lades i frysen. Mamman har nu testat positivt och har ägg över till syskonförsök! Iom att jag själv har två barn och ser vilket glädje de har av varandra glädjer det mig mycket att det finns möjlighet till syskonförsök.
    Åh, vad kul! Och vad super att det även räckte till syskonförsök!
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Linda Al
    Esska skrev 2009-12-03 09:52:35 följande:
    Hallå hallå! Ja, lite väl öde har det varit här i tråden....Själv har jag gått tillbaka till vardagslivet, utan sprutor och ultraljud. Har inte bestämt mig om jag ska donera igen senare i livet. Känner för tillfället att det "räcker" med en gång i livet. Men man vet aldrig.....Blue och Linda, hur resonerar ni? Kommer ni att donera fler gånger?
    Jag vill donera igen, helst nu. Jag vet ju att produktionen för mig fungerar bra just nu, så då kan jag lika gärna passa på.
    Men det vore tyvärr inte så populärt på jobbet att vara borta en massa dagar så snart igen, så jag tänkte ta det nu i sommar istället, och lägga semestern lite efter när det kan planeras in. Jag fick lite dåligt samvete gentemot kollegorna sist, och det slipper jag få i så fall.
    Jag är helt säker på att jag vill donera så många gånger som man får, speciellt nu när jag vet hur jag känner för det (även EFTER donationen), rent känslomässigt.

Däremot har jag en bekant som ligger mig varmt om hjärtat, som kanske kommer att vara i behov av donation i framtiden, om denne väljer att skaffa barn. Därför känner jag nog att jag vill "spara" min sista donation åt henne.

Men man ska bara gå på hur man känner själv, och en gång är ju tillräckligt! Speciellt som "din" mottagare blev gravid!

Undrar förresten om, och när, man kan ringa för uppföljning? Man vill ju gärna veta om graviditeten fortfarande går bra. Fast då kanske man kan vänta 9 månader till förstås. Dessutom hade ju det paret som inte testade positivt, ytterligare ett försök kvar. Undrar när det sker, och hur det går.
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-02 17:46:35 följande:
    Hallå, någon här??Ännu en donator här.
    Hej! Ska du donera, eller har du donerat?
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-03 20:41:24 följande:
    Jag ska donera, men kan inte nämna tiden, de vill ju inte att man gör det..Hur många gånger får man donera??Kul att hitta fler!! De flesta av mina vänner kan inte tänka sig att göra det jag gör.
    Jag är lite osäker på hur många ggr man får donera. Har för mig att man får ge upphov till 6 barn(?), men har även hört 3 donationer. Men 3 donationer behöver ju inte resultera i ett endaste barn, så...hm. Hoppas ngn annan känner sig lite mer insatt, och kan/vill svara.

Nej, jag har knappt tagit upp det med mina vänner, märker att folk känner sig lite besvärade av ämnet. Förmodligen för att de är oinsatta, och inte riktigt vet vad de ska svara. Jag har haft dundermycket hjälp av de här trådarna, skönt att bolla tankar med andra.
  • Linda Al

Själva donationen minns jag knappt, eftersom jag somnade av allt smärtstillande. Lite trist dock, jag hade gärna velat se hur allt gick till.

Jag tycker inte att jag märkte någon skillnad av hormonerna. Jag var lite orolig för att jag skulle göra det, jag är ju annars en sån som har lite humörsvängningar en gång i månaden.

Jag hade rätt ont efter plocket, men ändå uthållbart, helt klart. Som tur är har jag ganska hög smärttröskel. Jag var väldigt svullen om magen med värk i ungefär en vecka. Men tydligen brukar man väl kanske inte känna så, så länge. Jag hade väl lite otur. Men det var ju så klart ändå värt det, hur ont det än gör. Det är ju en bara under en kort tid man har ont, trots allt.

• Linda Al

Hmm, jag minns inte exakt hur det kändes faktiskt, bara att det var en ganska kraftig smärta. Det var ändå drygt 2 månader sedan, och mitt minne är inget vidare tydligen. Det som var jobbigast var nog ändå svullenheten. Jag var ganska ordentligt svullen, så där att det spände.

• Linda Al
    Rainbowarrior skrev 2009-12-06 13:46:39 följande:
    hej på er!jag har ett tag funderat på att donera, men inte riktigt vågat kolla upp hur det funkar och sådär. hittade den här tråden och har nu läst endel och är ännu mer intresserad. tänkte bara höra med er vad det var som gjorde att ni valde att donera och hur det känt efteråt, alltså om det resulterat i barn hur känns det?ni få gärna berätta om era erfarenheter, både positiva och negativa /Anna
    Hej! Kul att du funderar på att donera.

Jag hade inte riktigt koll på att tjejer kunde donera, förrän för ungefär 1,5-2 år sedan. Jag hade inte kommit i kontakt med någon som var i behov av det då, och det tas ju aldrig upp i media, vad jag sett.
    Men här på fl skrivs det ju en hel del, och på så vis insåg jag att jag kunde hjälpa till. Sedan funderade jag lite, frågade maken vad han tyckte. Övertalade maken att tycka som jag (hehe ) och anmälde mig sedan.

Min donation har resulterat i en graviditet (donerade för ca 2 månader sedan), och ett försök kvar för ytterligare ett par. Jag trodde faktiskt att det skulle påverka mig mer än det gjort. Nog för jag är oerhört glad för paret som blev gravida, och för att det känns fint att kunna ha hjälpt till, men mer än så känner jag inte. Jag känner absolut inget "band" till den bebisen (ja, eller foster då, än så länge), och jag tror inte jag kommer att göra det heller, även efter födseln (om ödet vill så väl).
    Jag trodde innan att jag skulle ha lite mer känslor än så. Men det är ju faktiskt inte i närheten av att vara "mitt" barn. Inte på långa vägar. Fast det tyckte jag så klart inte innan heller, då hade jag inte donerat.
  • Linda Al

Linda Al skrev 2009-12-06 19:42:29 följande:

Men det är ju faktiskt inte i närheten av att vara "mitt" barn. Inte på långa vägar.
    Vill inte verka okänslig med den meningen. Men det är ju ett argument man ofta hör, när det kommer till att inte vilja donera ägg. Och så upplever jag inte det alls.
  • Linda Al
    Rainbowarrior skrev 2009-12-07 08:56:43 följande:
    tack för svaret!det är ungefär sådär jag tänker också. det är mitt ägg men inte min bebis. typ. ska nog ta tag i det här med donation snart. kollade så de gör sånt på sjukhuset här i stan och det gör de har ni några tips på vad man ska tänka på, eller är det bara att köra tycker ni?
    Enda tipset från mig skulle nog isf vara att kanske planera in donationen under semestertid, eller se till att ha iaf en veckas semesterdagar kvar (om det inte är så att du kan, och får, ta obetalda dagar).
    Eftersom det inte går att ge alla lika stora doser under tiden som man ska ta sprutorna, utan måste försöka ställa in en bra nivå, kan det innebära många besök på sjukhuset (eller få, om man har tur ). Jag fick först för mkt stimulans, sedan för lite. Så jag fick åka på undersökning varannan dag i 2 veckor. Innan dess var jag bara dit totalt 3 gr, har jag för mig. Dels på "förundersökning", dels på kuratorsamtal och dels en liten kurs i hur man tar sprutorna. De två tidigare var dock ca ett halvår innan själva starten. Kan vara bra att vara förberedd på det, även om det alltså inte behöver innebära så många besök för just dig.
  • Linda Al
    Linasmamma skrev 2009-12-07 21:41:25 följande:
    Hejsan! Jag donerade ägg för nån vecka sedan 24 st blev det. Men så blev jag överstimulerad också, å det var inte så skönt. Hoppas nu att allt går bra för mammorna.
    Hej, och wow! Bra gjort! Trist att du blev överstimulerad dock. Hur påverkade det dig förresten? Hade du ont? Påverkade det humöret?
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-07 21:57:31 följande:
    Hur känns det om man blir överstimulerad?Vilka doser har ni andra fått? Jag ska få 125 Puregon.Äh, ni andra är ju öppna om när ni donerar så då är jag också det. Jag har nu sputat mig i 4 dagar. Mår finfint än så länge.
    Vad skönt att höra att det går bra!
    Jag fick dosen satt på 108 först (var tvungen att kika i papprena) i 8 dagar. Eftersom jag har så många äggblåsor, så trodde de att det inte skulle krävas så mkt.
    Det räckte dock inte, så de höjde dosen till 150. Då började jag nog bli överstimulerad, jag fick ganska ont i äggstockarna. Inte för att jag inte hade kunnat stå ut med det, men då ville de iaf sänka igen. Nya dosen blev 125 en dag och 116 nästföljande dag. Så jag var ett litet experiment.
    16 dagar tog det från sprutstart till donation.
    Men jag har en lång cykel, så jag tror att min produktion tar lite längre tid på sig än normalt (?), därför blev det kanske lite svårt med rätt dos, spekulerar jag fritt.
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-07 22:19:51 följande:
    Ahaa.. jag trodde att processen alltid var 14 dgr.. Jag har nu fått utskrivet 6dgr med 125 puregon och de två sista dagarna ska jag även ta 0,25 Orgalutran. På onsdag sker första ul:et. Sen vet jag faktiskt inte vad som händer??Matar de på med mer puregon om det är dåligt med blåsor på onsdag tro? Jag känner nada i äggstockarna.
    De mäter äggblåsorna, och vet hur mkt de kan växa på ett dygn. Är dina för små, ökar de dosen, är de för stora och du verkar överstimulerad, minskar de istället. Som jag fattat det iaf.

Jag kände inte heller ngt förrän efter första ul, men sen ökade de ju även dosen iof...
  • Linda Al
    Kiwibaby skrev 2009-12-07 22:26:41 följande:
    Åh vilken rolig tråd!!Själv gjorde jag min andra donation för en vecka sedan. Pratade med barnmorskan idag, de plockade 9 ägg men bara ett blev befruktat - lite trist....Resultatet av första donationen föds strax efter nyår...spännande!!!Var har ni andra donerat? Själv har jag varit på Karolinska i Huddinge.
    Hej! Oj, vad häftigt att bebisen är på gång nu. Kul!
    Jag donerade också på Huddinge. Vet egentligen inte varför, jag har närmare till Uppsala. Nästa gång blir troligtvis där igen, konstigt nog.
  • Linda Al
    Kiwibaby skrev 2009-12-07 22:33:23 följande:
    Linköping är närmast för mig..... men jag slår två flugor i en smäll och hälsar på min bästa kompis ett par dagar samtidigt!
    Ja, då kanske det känns lite mer motiverat.
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-07 22:34:12 följande:
    Bra! =)Har haft två dygnslånga förlossningar och allehanda operationer så det borde kännas ok då (även om min smärtgräns är låg).Jag går också på Huddinge. Hoppas VERKLIGEN att de kan göra ett plock veckan före jul! Sedan stänger de och då är allt förjäves...
    Det tar inte längre än 16 dagar. Normalt är att satsa på plock efter 14 dagar, sa de till mig. Men jag är ju lite seg i produktionen, som sagt.

Och det händer ju inte att de struntar i en donation, då har de nog hellre öppet hus för dig, . Men det är ju gott om tid kvar till jul, så ...no worry!
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-07 22:43:49 följande:
    Haha, ja man är väldigt fint behandlad!! Det är iaf inte jg van vid inom vården. De vet genast vem man är när man ringer.
    Nej precis, t o m när jag ringde 4 v senare. Jag förväntade mig ett "...nu ska vi se....", men det kom aldrig, hon visste direkt. De är väldigt rara där faktiskt.
    Zeitgeist skrev 2009-12-07 22:42:47 följande:
    HejSåg tråden av en ren slump. Vill bara sända en varm tanke till er som går igenom hela processen bara för att ge någon annan en chans att få barn- ni anar inte hur mycket det betyder.
    Tack så mkt, det värmer definitivt. Jag är glad att ha turen kunna hjälpa till.
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-15 14:18:00 följande:
    hemma igen och jag tycker mkt synd om mig själv! ;)Jag hade förstorade äggstockar och hade över 50st äggblåsor! De plockade ut hela 36st ägg!!!Jag har tydligen klart mer ont än normalt och kommer att ha ont ett tag tack vare detta. Kan knappt varken sitta eller gå faktiskt pga smärtan...Tjejen bredvid mig gjorde en ivf och de tog ut 6 ägg på henne, 1h efter plocket reste hon sig och gick hem precis som vanligt!Själv fick jag åka rullstol till bilen med en kräkspåse efter 4h haha ;)Hoppas det går över så pass att jag kan röra mig normalt snart iaf! =)
    Shit pommes frites!!! Jäklar i min låda! 36 ägg, det måste ju vara ngt slags rekord.
    Vad sa de på hs om plocket?
    Jag fick ut 19, har jag för mig, och var dundersvullen och hade rätt ont i en vecka. Så jag gissar att du kanske kan ha ont ett tag... Fast det kanske inte beror på det förstås(?).

Men grattis till ett bra reultat!
    Du ville ge till 2 mottagarpar, eller hur?
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-15 14:19:11 följande:
    Vitros: Jag har skrivit ett brev och lämnat ett foto!
    Jag med. Fast det kändes lite krystat att fylla i det där formuläret. Lite märkliga frågor, t ex att man skulle berätta lite om sin barndom (på typ 3 rader). Vad skriver man där, liksom? "Jaaa, den var väl fin". Haha
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-16 16:03:46 följande:
    linasmamma: Tack för stödet!! Hoppas jag också mår bättre snart!Är hemkommen från sjk nu, de lade in mig och trodde först att jag kunde fått en propp i lungan av alla hormonerna, men inga prover tydde på det. Jag hade vätska i magen men inte så farligt mycket ändå. Däremot var mina äggstockar 8,5cm*6,5cm (normalt är 3cm*1,5cm) och det är på tok för stort.Troligtvis är det dem som gör att jag svullnat så otroligt, varför jag har så ont och fick svårt att andas vet de inte men det vände i natt så att jag tillslut kunde somna. Men det är fortfarande svårt att ligga ner och ha en ordentlig andning och går som en nyförlöst ;).Fertilitetskliniken och sköterskan som jag haft som "min" så att säga, kom upp direkt imorse och var så orolig och klappade på mig. Då kändes det genast bättre faktiskt.Jag ångrar mig inte alls faktiskt, men jag tror inte att jag gör om det? Men vi får väl se om jag ändrar mig?? ;)Problemet är att om jag mår nästan så här dåligt nästa gång, bara med smärtan från underlivet så kan jag inte ta hand om barnen och då får andra ställa upp på mig i flera dagar och det känns ju fel..
    Ååh, din stackare! Jag tycker jättesynd om dig!
    Men fasiken vad bra kämpat av dig, jag tycker du kan vara stolt över vad du kämpar dig igenom för åtminstone 2 andras chans till barn. Det ska du ju inte få dåligt samvete för heller! Hoppas du mår bra snart.
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11