• essamino

Kan jag fråga banken om vem som står på ett visst banknummer?

har blivit lurad på ca 900 kr, skulle köpa ett par skor, men fick aldrig dem. Nu undrar jag om jag kan gå till banken och fråga vilket namn som står på kontonumret som jag förde över mina pengar till? inna´n jag polisanmäler det. Köpte de på tradera men där märkte jag att han använder falsk adress + namn.

• Svar på tråden Kan jag fråga banken om vem som står på ett visst banknummer?
  • Sunshine83

Hej
    Har du tagit kontakt med tradera själv och polisen? Jag vet inte om dom ger ut banknummer eller sånt om det inte kanske är polisen själv som frågar. Hoppas verkligen det ordnar sig för dig.

• OMWF

Nej det säger dom inte, du får gå till polisen.

• Sunshine83
    OMWF skrev 2009-11-17 17:57:29 följande:
    Nej det säger dom inte, du får gå till polisen.
    Ja jag har för mig det jag med. Att dom inte säger någonting alls.
  • essamino

ok...synd bara att polisen inte gör nåt åt sånt:S

• Sunshine83
    essamino skrev 2009-11-17 18:14:29 följande:
    ok...synd bara att polisen inte gör nåt åt sånt:S
    Ja jag kan inte säga att jag vet hur det känns, men jag kan tänka mig. Jag skulle bli så galen. Och det är synd att dom inte gör något åt det eftersom det är ganska ycket pengar det handlar om. Men anmäl han/hon, eller det kanske du redan gjort.
  • essamino

ja det känns verkligen trist, speciellt eftersom jag hade ganska mkt kontakt med säljaren på mail innan jag skickade över pengarna, eftersm jag ville försäkra mig om att det inte var nåt skumt på gång, men jag blev totallurad. nånå...går inte att göra något åt det nu

Ska anmäla, även fast det känns helt meningslöst.

Sunshine83 skrev 2009-11-17 18:32:35 följande:
    Ja jag kan inte säga att jag vet hur det känns, men jag kan tänka mig. Jag skulle bli så galen. Och det är synd att dom inte gör något åt det eftersom det är ganska ycket pengar det handlar om. Men anmäl han/hon, eller det kanske du redan gjort.
  • Pernillaa

Men alltså jag tänker så här... Borde man inte kunna gå in på banken och säga att man skickade pengarna till fel konto och dra tillbaka överföringen? Borde ju inte vara helt omöjligt kan man ju tycka :).

• essamino
    Pernillaa skrev 2009-11-17 19:35:44 följande:
    Men alltså jag tänker så här... Borde man inte kunna gå in på banken och säga att man skickade pengarna till fel konto och dra tillbaka överföringen? Borde ju inte vara helt omöjligt kan man ju tycka :).
    a

nej det vet jag att det inte går:P
  • Pernillaa
    essamino skrev 2009-11-17 19:41:38 följande:
    [citat] Men alltså jag tänker så här... Borde man inte kunna gå in på banken och säga att man skickade pengarna till fel konto och dra tillbaka överföringen? Borde ju inte vara helt omöjligt kan man ju tycka :). [/cita nej det vet jag att det inte går:P
    Eftersom jag själv är nyfiken på om det fungerar så skickade jag ett mail till min bank som är Swedbank och frågade. Jag kan återkomma med svar från dom :)
  • Miss Maya

Nope. Det går inte. Man måste själv ta kontakt med mottagaren då (hur man nu ska göra det, om man inte vet vem man flyttat över till... hmmm) för att få tillbaka pengarna. Eller så gör banken det, jag vet inte. Men det är det jag fått veta. Har du själv lagt över pengarna på fel konto kan inte banken ta tillbaka överföringen så där bara. Det är ju dessutom ditt eget misstag.

Pernillaa skrev 2009-11-17 19:35:44 följande:
  • essamino
    Pernillaa skrev 2009-11-17 19:45:54 följande:
    Eftersom jag själv är nyfiken på om det fungerar så skickade jag ett mail till min bank som är Swedbank och frågade. Jag kan återkomma med svar från dom :)
    okej:) men jag vet redan att de inte går, de skulle vara ganska hemskt om det gick, för tänk vad dåligt det skulle kunna bli för en själv om man säljer något, får betalt, skickar varan och sen helt plötsligt så tar köparen tillbaka sina pengar för att hon sa till banken att hon skickade fel:P
  • Pernillaa
    essamino skrev 2009-11-17 19:49:20 följande:
    okej:) men jag vet redan att de inte går, de skulle vara ganska hemskt om det gick, för tänk vad dåligt det skulle kunna bli för en själv om man säljer något, får betalt, skickar varan och sen helt plötsligt så tar köparen tillbaka sina pengar för att hon sa till banken att hon skickade fel:P
    Ja jo både och. Finns det en polisanmälan på det så skulle jag nog faktiskt tycka att banken borde vara tillmötesgående på den punkten. Då är det ju inget man gör hux flux utan ''anledning'' så att säga.
  • essamino
    Pernillaa skrev 2009-11-17 19:50:53 följande:
    Ja jo både och. Finns det en polisanmälan på det så skulle jag nog faktiskt tycka att banken borde vara tillmötesgående på den punkten. Då är det ju inget man gör hux flux utan ''anledning'' så att säga.
    jo det tycker jag faktiskt också, men tyvärr är det ju inte så lätt:(
  • Pernillaa
    essamino skrev 2009-11-17 19:54:12 följande:
    jo det tycker jag faktiskt också, men tyvärr är det ju inte så lätt:(
    Riktigt tråkigt, men då kommer jag att tänka på en annan sak. Borde inte polisen tycka det är lite mer prioriterat med urkundsförfalskning då? För det är ju det det borde räknas som om personen med kontonumret inte uppgett rätt namn och adress osv.
Svar på tråden Kan jag fråga banken om vem som står på ett visst banknummer?