• Nalle Puh73

Kalla små fötter och händer. Vad kan jag göra?

Hej.
    Har en liten kille på snart 17 månader som verkar vara som hans äldre bror var, med andra ord kall om fötter och händer på vintern.
    Hur ska jag göra för att undvika att han fyser i vinter?
    Hade en ullsocka på foten sist vi var ute och då låg temperaturen runt noll men han var ändå kall om tårna när vi kom in. William var likadan och han gick med röda tår hela första dagisvintern och jag vill gärna undvika att Elias också måste det ifall det går.
    Det är samma med händerna. Vad ska jag köpa för vantar som håller honom varm?
    Här uppe i Norrbotten har vi ju riktigt kalla vintrar och jag blir lite bekymrad när han kommer in kall redan och det bara är några få minusgrader ute.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Kalla små fötter och händer. Vad kan jag göra?
  • Barnklädesexperten

Hej

Prova att ha dubbla ullstrumpor på foten en tunn , och en lite tjockare i ullfrotte över. Det är också viktigt att tänka på att skon inte är för liten den ska vara minst 15 mm större än foten. Du kan även lägga en ull/fleece sula i skon, ett litet tips kan vara att du också prova med att lägga i handvärmare i skon en stund innan ni går ut.

Prova med dubbla vantar där innnervanten är av ull och helst tumvantar även till storebror. Rejäla långa skaft på vanten som på lite kallare barn med fördel används innanför jackan/overallen för minsta möjliga värmeläckage.

Lycka till Mvh Therese

• Nalle Puh73
    Barnklädesexperten skrev 2010-01-03 21:56:35 följande:
    HejProva att ha dubbla ullstrumpor på foten en tunn , och en lite tjockare i ullfrotte över. Det är också viktigt att tänka på att skon inte är för liten den ska vara minst 15 mm större än foten. Du kan även lägga en ull/fleece sula i skon, ett litet tips kan vara att du också prova med att lägga i handvärmare i skon en stund innan ni går ut.Prova med dubbla vantar där innnervanten är av ull och helst tumvantar även till storebror. Rejäla långa skaft på vanten som på lite kallare barn med fördel används innanför jackan/overallen för minsta möjliga värmeläckage.Lycka till Mvh Therese
    Nu kör jag en tunn och en lite tjockare ullsocka i vinterskorna men det är ändå kalla fötter. Ska se om jag hittar en ullsula att sätta i och om det gör skillnad. Skon (Kuoma) är mellan drygt 2 cm större än foten så det ska ju inte vara där problemet sitter. På händerna har jag en tunn ullvante och sen en varmare tumhandske (Rasavil) men fingrarna är ändå kalla. Sätter den innanför overallen så den får sitta kvar.
    Storebror har som tur är fått varmare händer och fötter med ålderna så han är oftast varm och goa nuförtiden. Jag hoppas det blir samma med Elias men jag blir knäpp när han alltid verkar ha frysigt när vi kommer in. Känns lagomt skoj att veta att han är kall och röd när man kommer in. vi har ju dessutom flera månader vinter kvar här uppe.
    Ulllfrotte? Vad är det?
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Barnklädesexperten

Hej!

Ullfrotte har ögglor på insidan av tex strumpan el understället så att det kommer in ett luftlager och på så sätt värmer bättre.Ullfrotte är alltid varmare än vanlig ull under förutsättning att det är just 100% ull.Strumpor  i ullfrotte är ibland uppblandade med polyamide för slitstyrkan och det är ok, men undvik ullfrotte med bomull i.

Lycka till mvh Therese.

Svar på tråden Kalla små fötter och händer. Vad kan jag göra?