• FruE

Hur ofta är det okej att ha samma kläder (tex på jobbet)?

Hur ofta tycker du att det är "okej" att ha samma kläder på tex. jobbet. Hur många olika outfits är lagom att kunna alternera mellan enligt dig?

Har en top och en kavaj jag funderar på att ha på jobbet imorgon, men det är två veckor sen jag hade den sist, är det för snabbt på?

• Svar på tråden Hur ofta är det okej att ha samma kläder (tex på jobbet)?
  • SilverEmma

Vem bryr sig så länge kläderna tvättas med jämna mellanrum & inte luktar/är skitiga?

• Anatha

Nej det tycker jag verkligen inte. Just nu är jag gravid och har typ bara fem jobboutfits som jag alternerar. Känner du själv att det är för ofta kan du ju "piffa" till det med en sjal eller något?

• Abrakadabra

Det är väl klart att det är ok?! Folk kan ju inte ha hur mycket kläder som helst, så länge kläderna är rena tycker jag faktiskt att man kan ha dem hur ofta som helst.
    Jag tänker väldigt sällan på vad folk har på sig på ett sådant sätt att jag kommer ihåg när de senast hade ett plagg. Om någon har ett plagg väldigt ofta tänker jag bara att det är ett favoritplagg.

• KattenKorven

Om du kan ha samma top och kavaj som du hade för två veckor sedan? Hahaha, jag kan ha plagg som jag haft för några dagar sedan. Har själv tänkt på det här och kommit fram till att jag har väldigt dålig koll på vad mina kollegor klär sig i - räknar med att de inte har stenkoll på min garderob heller.

• Queenie70

Du måste skojja TS. Sjä'lvklart kan man inte ha en outfit mer än ett par ggr allt som allt. Herregud man vill väl inte framstå som fattig eller nåt.

• FruE

Skönt att höra. Har ganska nyligen börjat jobba på det här stället (med klädkod) och har inte riktigt hunnit fylla på garderoben. Men då är jag alltså helt normal om jag skulle gå i samma kläder som för två veckor sen då

• KJH

Klädkod handlar väl inte om mängden nya kläder?
    Min uppfattning om klädkod är att de ska vara hela, rena och representativa för det du arbetar med?
    Sen spelar de ingen roll om du ha tjugo eller fem outfits som du alternerar mellan ?

• Kjell2

Har två kavajer, några lika byxor och ett gäng skjorter.

På mitt förra jobba var det samma kläder hela tiden, vit skjorta, mörk kostym. Det enda som varierade var slipsen.

• FruE
    KJH skrev 2009-11-19 13:58:41 följande:
    Klädkod handlar väl inte om mängden nya kläder? Min uppfattning om klädkod är att de ska vara hela, rena och representativa för det du arbetar med? Sen spelar de ingen roll om du ha tjugo eller fem outfits som du alternerar mellan ?
    Det jag menade med klädkod är att jag inte kan ha vilka kläder jag vill (dvs halva garderoben )utan måste köpa lite nytt. Men det är inget jag gör på en vecka utan jag tar det lite då och då.
  • piggen

Jag kommer inte i håg vad folk hade på sig igår. Kan lätt ha samma byxor 2 dagar i rad. Och definitivt exakt samma outfit 1 ggn i veckan.

Men det är svårt när man börjar på nytt jobb och inte vet hur de är där. Ska börja i dag med ett leverantörsbesök från utlandet. Har ingen aning om hur de brukar klä sig vid sådana besök. Speciellt när besöket kommer från ett land med en mer strikt affärskultur. När jag varit där på intervju hade alla på kontoret typ jeans och skjorta men jag vill vara lite mer uppklädd idag tror jag. Kan alltid skylla på att man är ny........

• Schnauser

När jag började arbeta på kontor kollade jag hur de andra gjorde med kläderna. Hur många dagar de hade samma outfit och vilka kläder det var.

Kom fram till att det var ungefär två dagar man hade på sig samma kläder. Tycker också själv att det känns lagom.

Det mesta i min garderob kan användas både privat och på jobbet, så jag har ganska mycket att välja emellan. Den ekonomiavdelning jag arbetade på hade en relativt avslappnad klädkod. Ville man klä upp sig lite extra ibland, gjorde man det och kanske särskilt om vi fick "fint besök".

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • SuzR

jag byter kläder varje dag faktiskt. jag kanske har samma jeans eller kjol men överdelen är olika varje dag. det är bara en vana jag har...samma kofta kan jag också använda däremot. men jag bryr mig inte om vad andra har på sig. klart jag kollar men om nån har samma outift på sig 2 dagar i rad, tänker jag inte på det.

• BuoBä

En enda gång har jag lagt märke till att en kollega haft samma kläder ofta. Det var en kvinna som brukade klä sig rätt tantigt i storblommiga kreationer. En dag kom hon i en ny, röd dräkt med byxa och jacka. Någon måste ha sagt till henne att hon såg snygg ut i den för sen hade hon den konstant i flera veckor! Just eftersom den var röd var det väldigt uppenbart.

• FruE

Ja, jag byter också kläder varje dag, eller i alla fall överdelen. Men sen är ju då frågan hur ofta man kan ha samma kläder igen, men av era svar att döma så är det få som har koll på vad kollegorna har på sig.

Tur det är helg nu för då åker mysdressen på och högklackarna av

• Schnauser
    FruE skrev 2009-11-20 18:23:13 följande:
    Ja, jag byter också kläder varje dag, eller i alla fall överdelen. Men sen är ju då frågan hur ofta man kan ha samma kläder igen, men av era svar att döma så är det få som har koll på vad kollegorna har på sig. Tur det är helg nu för då åker mysdressen på och högklackarna av
    Ja, det är en befrielse att komma hem och sätta på sig myskläder.
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
Svar på tråden Hur ofta är det okej att ha samma kläder (tex på jobbet)?