• Anonym

flickor kan inte ha adhd

Ja detta bemötande känns så.
    Min underbara flicka är 8 år gammal.Jag fick henne när jag var 22 år gammal och lyckan var på topp.Men de första dagarna kändes allt så fel.
    Jag krävde att byta bvc sköterska för jag behövde mer hjälp och stöd,och det fick jag 2 gånger i veckan hela första året.

Men aldrig har jag tänkt tanken att hon är "sjuk".
    När dagis började så attackerade hon flertal med att bita eller slåss.
    Hon hade ibland svårt för att sitta still,var speciell med mat,lyssnade inte.
    Detta pågick till och från ända tills nu.
    Hon är SJÖVILD,hon skiljer sig så från många flickor.Hon har alltid varit vild.
    Jag har läst och läst så mycket om adhd och aschberger och det är så otroligt mycket som stämmer på henne.

ALLT stämmer,förutom en sak.Hon är duktig och snabb i skolan.
    Kan inte hon ha en sjukdom då?
    Hon har alltid haft utbrott som kan vara i många timmar,problem med motoriken har hon,klumpig som tusan är hon.Hon ramlar alltid,varje dag,hela tiden.
    Snubblar ofta,klumpig,slår ut tanden,spräcker läppen,hennes ben ser hemska ut pga blåmärken.
    Dagis personalen vill inte komma ihåg hennes problem,och därav inte hjälpt utredningen alls.
    Läraren tog tillbaka det hon sagt,och skrev på alla papper att min dotter är fantastisk på alla punkter i skolan.Vilket ej stämmer.

Hur ska jag få hjälp?
    Utredningen har hållt på i 1 år nu,och läkaren håller med mig om att min dotter har alla "tecken",men han tycker det är oerhört märkligt att alla andra "ljuger".

Hennes pappa,som vi ej har kontakt med,lider av adhd.
    Jag kommer ingen vart med nånting,jag blir överkörd hela tiden.
    Måste en flicka med adhd ha STORA problem i skolan`?
    Måste en flicka med ADHD slarva när hon ritar en teckning?

Snälla ni,berätta om era flickor.
    Jag känner att något är fel,men behöver stöd för att veta att jag inte är helt galen själv.Och ensam i detta.

• Svar på tråden flickor kan inte ha adhd
  • Anonym (ADD)

ADHD är ingen sjukdom, och givetvis kan din IQ variera, precis i lika stor utsträckning som ditt utséende.

• Anonym

Jag har diagnosen asperger med drag av adhd. Kanske kan din flicka också ha en kombinerad diagnos.

• Anonym

jag är säker på att min flicka har något.

Men det är oerhört svårt.
    Måste alla barn med adhd eller asberger synas i skolan?

• Sephiroth

Asperger heter det, och varken det eller ADHD är något man "lider av" eller någon sjukdom. Din dotter verkar dessutom ha "damp", eller DCD som det också kallas.

Kräv en utredning hos barnpsyk kanske? Adhd är ärftligt.

Du behöver absolut inte vara dålig eller ointelligent om du har en neuropsykiatrisk störning. Tvärtom så kan du vara väldigt mycket intelligentare än genomsnittet. Hört talas om idiot savant? ;)

Kämpa på iallafall, och ge inte upp för att de motarbetar er. Hon kommer säkerligen att tacka dig när hon blir äldre.

• Anonym

Klart tjejer med kan ha adhd, däremot kan det ibland visa sig på lite andra sätt..och duktig i skolan kan man vara ändå.
    Enda sättet att orka sitta stilla på lektionerna var ju att göra så mkt som möjligt så det inte blev tråkigt...vissa visar det sig för i form av bus och prat..för min del var det att jobba järnet ist.. Var alltid klar först med alla prov, räckte upp handen på alla frågor osv osv.
    Sen som fler skriver kan det ju vara andra diagnoser inblandade.

• Plutteli
    Sephiroth skrev 2009-11-18 20:41:35 följande:
    Asperger heter det, och varken det eller ADHD är något man "lider av" eller någon sjukdom. Din dotter verkar dessutom ha "damp", eller DCD som det också kallas. Kräv en utredning hos barnpsyk kanske? Adhd är ärftligt. Du behöver absolut inte vara dålig eller ointelligent om du har en neuropsykiatrisk störning. Tvärtom så kan du vara väldigt mycket intelligentare än genomsnittet. Hört talas om idiot savant? ;) Kämpa på iallafall, och ge inte upp för att de motarbetar er. Hon kommer säkerligen att tacka dig när hon blir äldre.
    Nu vill jag inte vara onödigt nogräknad men... "damp" och ADHD är samma, DCD är en annan "störning". Att man inte säger damp längre är bara för att det blev (och är) ett skällsord. Och Idiot savant är väll kanske att ta i? Speciellt med tanke på att det även kräver ganska omfattande drag av autism (en person med idiot savant klarar vanligen inget i den normala vardagen, som att tex. klä sig själv. men har extremt stora kunskaper inom specifika ämnen som h*n själv valt. Tex multiplikation.)
  • Anonym (adhd)

Att hon har problem med motoriken kan tyda på damp (samma sak som adhd men man har även problem med motorik och perception).

Klart att flickor kan ha adhd. Däremot så brukar det inte visa sig på samma sätt som hos killar. De brukar inte bli utåtagerande på samma sätt. Men det är inget som säger att de inte KAN bli det, för alla är olika.

Sen brukar även de med adhd kunna fokusera om de verkligen är intresserade av något. Men det krävs mycket för att hålla fokuset kvar. Hon kanske verkligen är intresserad av skolan och därför klarar det ganska bra.

Är det viktigt för dig att få en diagnos på henne om hon ändå klarar skolan bra? Motoriken går inte att göra så mycket åt. Humöret kan hjälpas med antidepressiva mediciner i vissa fall, kan hjälpa mot aggressionsutfall. Det krävs heller ingen diagnos.

• Anonym

jag tycker det är viktigt att få en diagnos.
    För då kanske jag förstår henne mer,kan läsa mycket mer om detta,se henne med andra ögon.

Har träffat 2 läkare hittills och mellan besöken har hon velat lämna rummet efter 5-10 minuter för hon är uttråkad.Och dessa minuterna som vi samtalar går hon omkring,leker eller pillar på allt,undviker ögonkontakt.

Läkaren vill kolla så hon inte är "elak",som person,hennes personlighet.
    Det tycker jag lät hemskt.Hon är min dotter,och jag har problem med henne och har alltid haft men de vill inte utreda riktigt eftersom skolan inte vill vara delaktig.

• Anonym (adhd)
    Anonym skrev 2009-11-18 23:45:40 följande:
    jag tycker det är viktigt att få en diagnos. För då kanske jag förstår henne mer,kan läsa mycket mer om detta,se henne med andra ögon. Har träffat 2 läkare hittills och mellan besöken har hon velat lämna rummet efter 5-10 minuter för hon är uttråkad.Och dessa minuterna som vi samtalar går hon omkring,leker eller pillar på allt,undviker ögonkontakt. Läkaren vill kolla så hon inte är "elak",som person,hennes personlighet. Det tycker jag lät hemskt.Hon är min dotter,och jag har problem med henne och har alltid haft men de vill inte utreda riktigt eftersom skolan inte vill vara delaktig.
    Förstår hur du tänker, men oavsett om läkaren ger henne en diagnos så kan du ju läsa om adhd om du tycker att det passar in på henne. Du kanske kan lära dig mer om hur man ska hantera barnen med de problemen osv,

Det är ju så att det krävs att hennes besvär är så pass allvarliga att de påverkar det dagliga livet för att få en diagnos. Det är ju en avvägningsfråga. Om skolan inte upplever att hon har några problem så har hon förhoppningsvis lindriga problem .
Svar på tråden flickor kan inte ha adhd