Inlägg från: Dilong |Visa alla inlägg
  • Dilong

Borde det finnas helsvenska dagis?

Självklart ska vi ha helsvenska dagis, så de som är övertygade om att alla invandrare själ, slåss, våldtar och fifflar slipper få sina fördomar vederlagda.

• Dilong
    Miss Lau skrev 2009-11-18 08:34:26 följande:
    Hur skulle definitionen på "helsvensk" vara?
    Jag tycker att bara de som kan bevisa att de är ättlingar i rakt nederstigande led från förfäder som gick in i landet efter det att inlandsisen försvunnit, ska anses vara välkomna på ett sådant dagis.

Iofs kommer ju i sin tur deras förfäder från Afrika, men det kanske vi kan förtränga?
  • Dilong

The Morticia skrev 2009-11-18 08:47:33 följande:

Personligen är jag emot alla friskolor bortsett från de som ägnar sig år speciella pedagogiska inriktningar.
    Så antroposofiska Waldorf är helt ok? Eller räknar du den till "religiös"?
  • Dilong

The Morticia skrev 2009-11-18 13:06:47 följande:

Jag vet inte vad de olika inriktningarna står för exakt men jag tänker mer i generella drag. Att man sysslar med olika typ av inlärning eftersom olika barn lär sig bäst på olika sätt.
    Waldorf är en pedagogik som ligger under antroposofin, där man tror på reinkarnation och på skakat vatten som läkemedel. Man anser även att man ska gräva ner djurskallar en bit från sina odlingar för att det ska växa bättre. Själva filosofin är andlig, men man har skolor som arbetar efter en viss pedagogik.
    sv.wikipedia.org/wiki/Antroposofi

Sedan har vi scientologin, som också har en egen pedagogik. Det är en religiös rörelse som av många anses vara en sekt. De tror bland annat att vi på jorden har thetaner som klamrar sig fast vid oss. Thetaner kom hit då den onde Xenu, härskare över den Galaktiska Konfederationen, fraktade miljarder utomjordingar till Jorden och dödade dem i vulkaner med hjälp av vätebomber. Då blev de till just thetaner.
    Scientologin är stor, med medlemmar som Tom Cruise, John Travolta, Patrick Swayze, Priscilla Presley...
  • Dilong
    Minune skrev 2009-11-18 16:33:10 följande:
    det finns romska dagis, det är ju helt baserat på etnicitet och kultur
    Oj, det hade jag inte en aning om. Var? Var har du sett att det finns sådana?
  • Dilong

Guld gossarnas Super Mamma skrev 2009-11-18 16:32:10 följande:

Ja,det finns ju redan etniska förskolor...
    Vad finns det för etniska förskolor?
  • Dilong
    Minune skrev 2009-11-18 16:38:59 följande:
    det finns t.ex i malmö pga det är så stora problem med att många romska barn inte går i vanlig förskola då föräldrarna inte vill skicka dit dem och de kommer sen efter i skolan
    Jag hittade den Romska förskolan Musikanten. Men kan bara romer gå där?

www.rufs.org/musikanten.html
  • Dilong
    Minune skrev 2009-11-18 16:45:53 följande:
    ja, bara romer
    Har du någon källa på att de (officiellt) bara tar emot romer?
  • Dilong
    Minune skrev 2009-11-18 17:01:17 följande:
    du kan ju ringa o prata med Erland Kaldaras?
    Jodå, jag har absolut inga problem med att ta fram information som jag vill ha. Men eftersom du "vet" hur det ligger till, så tänkte jag att du bygger din kunskap på något mer än bara vad du hört.
  • Dilong
    Pormoicheia skrev 2009-11-18 17:07:58 följande:
    finns verkligen något som rakt igenom är enbart svenskt idag?
    Det beror ju på vad du menar med svenskt. Från början kommer vi alla från Afrika.
Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?