Inlägg från: KataStråf |Visa alla inlägg
  • KataStråf

Borde det finnas helsvenska dagis?

Ja, det tycker jag och nej jag tycker inte att det är rassistiskt. Jag tycker även att det ska få finnas helfinska, heldanska och helarabiska dagis. Bara man trivs med var man har sina barn så .

• KataStråf

The Morticia skrev 2009-11-18 17:42:53 följande:

Du tycker alltså inte alls att det är suspekt att människor vill separera sig ifrån övriga?
    Nej
  • KataStråf
    Dilong skrev 2009-11-18 17:46:45 följande:
    Skulle man även ha arbetsplatser där bara svenskar får arbeta? Ställen där man, som du uttrycker det, trivs.
    Det är upp til var och en att bestämma
  • KataStråf
    KataStråf skrev 2009-11-18 17:50:58 följande:
    Det är upp til var och en att bestämma
    till**
  • KataStråf

The Morticia skrev 2009-11-18 17:53:56 följande:

Så du tror att det är bra för ett samhälle att människor delar in sig i enklaver?
    Det kan nog vara både bra och dåligt, precis som det är med stilen vi har nu .
  • KataStråf
    Dilong skrev 2009-11-18 17:59:36 följande:
    Vad menar du med "stilen vi har nu"?
    Med stilen vi har nu menar jag dagisen som finns idag, med blandade barn.
  • KataStråf
    Dilong skrev 2009-11-18 18:16:41 följande:
    Ska vi inte istället införa förskolor med olika intellektuell nivå? Vad tror du om det? IQ 0-100 går i en förskola, 101-120 i en, 121-140 i en osv. Eller efter vad ens föräldrar har för yrke kanske? Speciella förskolor om ens föräldrar är kändisar? Förskolor för barn vars föräldrar är straffade?
    Det kanske man också skulle kunna göra, men det var inte det tråden handlade om. Jag svarade vad jag tyckte när det gällde frågan i ts. De flesta har ju faktiskt inget emot att ha sina barn på dagis där det är blandade kulturer, så de helsvenska skulle säkert inte fungera i det långa loppet ändå? Men vill någon tvunget driva ett sådan dagis och någon vill ha sina barn där så tycker jag att de ska få det. Mina framtida barn (om jag får några) kommer att gå i ett vanligt dagis där det kan finnas barn med annat ursprung, jag går i skolan med många med annat ursprung och jag tycker det är trevligt, men alla kanske inte tycker det.
  • KataStråf

The Morticia skrev 2009-11-18 18:19:07 följande:

jag tror jag missförstod dig. Jag trodde du manade stilen att vi har friskolor.
    Jag har ingenstans nämnt friskolor, jag svarade på ts-frågan.
  • KataStråf
    Dilong skrev 2009-11-18 18:27:21 följande:
    Och då tycker du att man ska få välja dagis, skola, arbetsplats där man slipper andra kulturer, eller?
    Men vad tjatigt, ja det tycker jag. Inte för att många kommer göra det men vill någon det så låt de?
  • KataStråf
    Dilong skrev 2009-11-18 18:31:11 följande:
    Jag tycker inte det är ok att låta någon välja bort andra för att de kommer från ett annat land.
    Det är vad du tycker, Kalle och Stina tycker kanske annorlunda. Eller alla måste tycka likadant som du?
  • KataStråf
    Dilong skrev 2009-11-18 18:36:48 följande:
    Absolut inte, men jag anser att det är fördomsfullt att välja bort andra människor innan man ens träffat dem. Det synsätt du har är iaf enligt mitt sätt att se på det, klart rasistiskt. Vore det lika självklart att ha förskolor där endast heterosexuella arbetar?
    Jag är inte alls rasistisk, men de som väljer ett helsvenskt dagis är kanske, men det får stå för de. Du drar åt så många håll? Detta handlar inte om sexuell läggning i skolor, men det finns ju säkert någon som vill slippa gå i samma grupp som homosexuella. Ge dig nu och inse att vi tycker olika, och nej jag behöver inte vara rasist för det.
  • KataStråf

Men flyttar jag till spanien är jag fortfarande svensk, flyttar jag till norge är jag fortfarande svensk, flyttar jag till afrika är jag fortfarande svensk, lika mycket som om en spanjor flyttar hit är den fortfarande spanjor, eller om en från Norge flyttar hit är den fortfarande norsk? Så, så jäkla svårt är det väl inte att veta om man är svensk eller annat? Jag förstår inte problemet? Så ni som inte släktforskat eller sett stamtavlor kallar er inte för svenskar? Det är inte fult att vara spanjor, rysk, norsk, finsk, svensk eller dansk.

• KataStråf
    KataStråf skrev 2009-11-18 19:12:58 följande:
    Men flyttar jag till spanien är jag fortfarande svensk, flyttar jag till norge är jag fortfarande svensk, flyttar jag till afrika är jag fortfarande svensk, lika mycket som om en spanjor flyttar hit är den fortfarande spanjor, eller om en från Norge flyttar hit är den fortfarande norsk? Så, så jäkla svårt är det väl inte att veta om man är svensk eller annat? Jag förstår inte problemet? Så ni som inte släktforskat eller sett stamtavlor kallar er inte för svenskar? Det är inte fult att vara spanjor, rysk, norsk, finsk, svensk eller dansk.
    Kanske bäst att tillägga att jag inte tycker att någon nationalitet är "fult" så att ingen missförstår.
  • KataStråf
    Dilong skrev 2009-11-18 19:37:33 följande:
    Nationalitet är bara en fråga om politiska landsgränser. När Sverige tog en del av Danmark, blev då hundratusentals människor svenskar över en natt? Hur är det med Finnarna som en gång var helsvenskar? Är de nu finnar, eller är de svenskar? När blev de det ena och när blev de det andra?Vad skulle hända om Sverige blev ryskt? Blev vi ryssar då?Hur länge ska man vara i Sverige innan man blir svensk? Andragenerationen, tredje, fjärde? Ingen av oss har sitt ursprung här, Sverige var täckt av is när människan började utvecklas, i Afrika!Visste ni att alla rödhåriga härstammar från Afrika, och senare Irland? Ska man räkna rödhåriga som invandrare, och deras avkommor som icke-svenskar? Och de tyskar som skapade Stockholm, är deras avkommor utlänningar och ska de gå i egna skolor?Och de i det forna svenska området Österland, är de svenskar eller finnar? Vilka skolor ska de gå i - får de gå i de svenska skolorna? - de har ju ändå mer svenskt blod än de flesta här i forumet.
    Jag tycker ju det är lite märkligt att du verkar tycka det är urbota dumt att kalla sig svensk utan facit i handen? Jag lever i nutid och har inga problem med att kalla mig svensk, lika lite som jag tror att någon med en annan nationalitet har det. Jag har aldrig hört en utländsk människa säga att den är svensk? Om vi skulle hamna i krig och vi blev danska över en natt så skulle jag fortfarande vara svensk eftersom jag är född här. Var man drar gränser har jag ingen aning om, det får stå för de som hade velat starta denna typen av dagis. Och ännu lär det ju inte lyckas med såna dagisar i längden med tanke på att de flesta inte har några problem med att blanda sig med andra kulturer vilket är bra, för de flesta .
Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?