• 2fst4u

DjurPolis i Sverige?

Är det någon som vet om det fins något liknande Djurpolis i Sverige?
    Som jag har fattat det så finns det inte. Men vad är då det nämsta man kan komma & Hur pluggar man till detta?
    Är det miljö & hälsovårdsnämnden?
    Vore mycket tacksam om någon kunde svara på detta!!

• Svar på tråden DjurPolis i Sverige?
  • 2fst4u
    Lycklig88 skrev 2009-11-23 11:24:25 följande:
    åh detta vill jag också veta.. =) hoppas någon svarar hihi
    Ja verkligen! :D
  • M C

Det är senda många många år jordbruksverket som har hand om ärenden av misskötsel av djur.
    Det fungerade fint tills nån idiot fick för sig att skapa djurskyddsmyndigheten - då gick allt åt helvete.
    Som tur är har DSm avskaffats nu och det är åter jordbruksverket.

Någon djurpolis har vi aldrig haft.

• mitre

M C skrev 2009-11-25 11:33:48 följande:

Det är senda många många år jordbruksverket som har hand om ärenden av misskötsel av djur.
    nixpix. Det är länsstyrelserna som ansvarar för kontroll och granskning av djurhållning i Sverige. Jordbruksverket är bara en central myndighet för själva lagen och samordning.
  • caroline 32

Man får läsa miljö och hälsoskydd på universitetet och sen söka sig vidare bland kurser som kan passa.

• caroline 32
    Vill du bli djurskyddsinpektör är det lämpligt om du först utbildar dig till antingen biolog agronom lantmästare miljö- och hälsoskyddsinspektör veterinär

Du behöver sedan komplettera utbildningen med kunskap om

djurskyddslagstiftningen hur man bedömer om djurskyddslagstiftningen följs olika metoder att kontrollera olika djurslag och olika former av djurhållning vilka risker som finns med de olika formerna av djurhållning de delar av förvaltningsrätt, straffrätt och processrätt som handlar om rättsliga åtgärder och rättsverkningar till följd av djurskyddkontroller.

De exakta kompenteskraven för en djurskyddsinspektör finns beskrivna i bestämmelserna som du hittar till höger.

Det är länsstyrelserna som gör djurskyddskontrollerna

• M C
    mitre skrev 2009-11-26 08:55:39 följande:
    M C skrev 2009-11-25 11:33:48 följande:
    nixpix. Det är länsstyrelserna som ansvarar för kontroll och granskning av djurhållning i Sverige. Jordbruksverket är bara en central myndighet för själva lagen och samordning.
    Men det säger inte emot det jag sa. Så varför nixpix?
    Frågan var ju om vi har djurpolis.
  • 2fst4u

M C skrev 2009-11-26 10:57:10 följande:

Men det säger inte emot det jag sa. Så varför nixpix?Frågan var ju om vi har djurpolis.
    Jag vet att det inte finns någon djurpolis i sverige. Frågan var dock om det finns något liknande då jag anser att det pågår minst lika mycket djurplågeri i Sverige som i övriga världen. Inget att sticka under stolen med
  • 2fst4u

caroline 32 skrev 2009-11-26 09:46:45 följande:

Vill du bli djurskyddsinpektör är det lämpligt om du först utbildar dig till antingen

biolog
    agronom
    lantmästare
    miljö- och hälsoskyddsinspektör
    veterinär
    Du behöver sedan komplettera utbildningen med kunskap om

djurskyddslagstiftningen
    hur man bedömer om djurskyddslagstiftningen följs
    olika metoder att kontrollera
    olika djurslag och olika former av djurhållning
    vilka risker som finns med de olika formerna av djurhållning
    de delar av förvaltningsrätt, straffrätt och processrätt som handlar om rättsliga åtgärder och rättsverkningar till följd av djurskyddkontroller.
    De exakta kompenteskraven för en djurskyddsinspektör finns beskrivna i bestämmelserna som du hittar till höger.
    Det är länsstyrelserna som gör djurskyddskontrollerna
    Tack så jättemycket! :D
  • 2fst4u

Någon som läste i tidningarna igår om grisfarmar som missköter sina djur!? FY FAAAN säger jag bara!

Ett bra straff enlight mig är att ge igen med samma metod!

Svar på tråden DjurPolis i Sverige?