• Vikingakvinnan

Nisom skickar privata försändelser och lkåter arbetsgivaren betala, vet ni att ni kan bli uppsagda på studs?

Jag blir så ini helvete förbannad. Jag vill inte vara delaktig i era skumrask-affärer!

Nu har det hänt igen. Jag fick en tröja med posten igår som jag Traderat hem. Skickat med porto betalt av Folktandvården.

Det är 4:e gången på ca 100 affärer.

Det är stöld! Ni kan bli avskedade på stående fot och facket kan bara stå och se på. Vet ni det? Dessutom tar jag på mig er skuld och det känns för j-vligt. Jag har ju betalt portot!

Jag har stor lust att ange er, jag fattar inte hur ni vågar ta den risken. Ni känner inte mig. MEN jag gör det inte. Priset är för högt. MEN JAG BER ER! SLUTA!!!!!! För er egen skull. Och för min.

• Svar på tråden Nisom skickar privata försändelser och lkåter arbetsgivaren betala, vet ni att ni kan bli uppsagda på studs?
  • miLLus

Seriöst, frankerar verkligen folk ifrån sin arbetsplats? Har själv jobbat inom reception med ansvar över posthanteringen och aldrig sett att folk frankerar privat, vad jag vet, det var ju inte så att jag öppnade kuverten.

• mammapappabebis

Förjävligt om det är smygfrankerare.

Dock så kan man ju (på vissa arbetsplatser, som min t.ex.) betala pengar till handkassan och frankera i maskinen. Det tjänar man lite på, och jobbet blir inte lidande. Hoppas att det är så det har gått till!

• Atrix

Vi har en postavdelning på mitt jobb. Där kan man betala porto och så frankerar de brevet åt en och skickar det tillsammans med företagets post. Det kostar lika mycket som med frimärke, men man slipper problemet med att man aldrig har frimärken till hands...

• Lottis77

Ehhh.. Jag skickar ibland från jobbet både paket och brev. Men så klart betalar jag för det. Hur kan du veta att den som skickar inte i sin tur betalar företaget?

• AasaC

Hur vet du att personen/personerna i fråga har betalt för försändelsen? De kanske har betalt in pengar på ett konto som företaget har och så har företaget registrerat det åt dem? Jag har nämligen själv hand om posten på en bank och registrerar all vår post på porto betalt ... och hittills, på de 3 år jag jobbat här) så har ingen lämnat in sådana privata försändelser. Eventuellt att någon har lämnat in nåt privat brev, men det har jag ju inga bevis på eftersom jag inte öppnar posten. Fast är det större, privata försändelser, så kommer de till mig och köper frimärken (vilket jag också har och säljer).
    Det har hänt någon gång att jag lämnat ut ett kontonummer, som de fått betala in pengar på, så har jag registrerat det på porto betalt. Detta har hänt nån gång om det rört sig om en lite större summa, fast hör inte till vanligheterna.

• karmasus

på mitt jobb kan man lägga pengar i handkassan och betala för de frimärken man behöver använda privat. Inget man gör ofta, men ibland händer det.

Kanske du fått en sån försändelse?

• Restless

Jag har skickat med jobbets företagspaket och sen fått avdrag på lönen
    Fördelen med det är att man inte behöver kuska iväg på lunch eller direkt efter jobbet när man behöver skicka nåt privat då posten hämtar hos oss på jobbet

Men då är som sagt chefen tillfrågad om det

• Vikingakvinnan

Hej. igen!

Nej, jag vet inte att de inte har betalat sin arbetsgivare men jag har stora problem att tro att arbetsgivare som landstingen och Folktandvården håller med den här servicen.
    I ett fall vet jag att hon inte betalade för då skickade hon ett frankerat kuvert till mig, som då var säljaren, med orden "använd det här då jag inte har räd med porto"

• juluu

På mina jobb har det vart tillåtet att slänga med egen post, så länge den har vart frankerad, alt att man har köpt frimärken via postavd på jobbet.
    Däremot har det inte vart tillåtet att använda kuvert med företagets logga på, för privata ändamål.

Svar på tråden Nisom skickar privata försändelser och lkåter arbetsgivaren betala, vet ni att ni kan bli uppsagda på studs?