• Anonym

sjukpenning & föräldrapenning samma summa?

Jag skrev i en annan tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m48778190.html

men gör en ny också , chansen är kanske större då att jag får svar.
    Jag har varit sjukskriven, men är nu i arbetsträning och får alltså aktivitetesersättning eller vad det kallas från försäkringskassan.
    När jag sedan blir mammaledig beräknas ju min inkomst på min sjukpenning...
    Får jag då samma summa som nu, eller 80% av det jag får nu??
    Förstår inte riktigt...

• Svar på tråden sjukpenning & föräldrapenning samma summa?
  • Cia o krabaten

Din FP baseras på din SGI precis som din SjukPenning.
    Sp däremot får du för 5d/v, men FP sprids ut på 7d/v.
    Så för att få lika mycket ut till ditt konto med FP som du fått med SP måste du begära 7d/v med FP.
    Däremot kan du snåla med dina FP dagar för att kunna vara hemma längre och tex bara ta ut 3-4d/v om du nu klarar dig ekonomiskt på det.

Det du däremot ska tänka på om du är inne i karusellen med sjukskrivning osv är att efter barnets 1-års dag ska man ta ut minst 5d/v (eller kombinerat med jobb eller SP om du nu blir sjukskriven från mammaledighet) för att skydda din SGI. Och det kan ju vara bra om du efter mammaledigheten ska vara sjukskriven igen.

• Anonym

Cia o krabaten skrev 2009-11-18 11:23:36 följande:

Din FP baseras på din SGI precis som din SjukPenning. Sp däremot får du för 5d/v, men FP sprids ut på 7d/v. Så för att få lika mycket ut till ditt konto med FP som du fått med SP måste du begära 7d/v med FP. Däremot kan du snåla med dina FP dagar för att kunna vara hemma längre och tex bara ta ut 3-4d/v om du nu klarar dig ekonomiskt på det. Det du däremot ska tänka på om du är inne i karusellen med sjukskrivning osv är att efter barnets 1-års dag ska man ta ut minst 5d/v (eller kombinerat med jobb eller SP om du nu blir sjukskriven från mammaledighet) för att skydda din SGI. Och det kan ju vara bra om du efter mammaledigheten ska vara sjukskriven igen.
    Förlåt men det sista hängde jag inte riktigt med i.. Måste jag efter att barnet fyllt 1 ta ut minst 5 dagar i veckan? Varför?
    Jag kommer INTE vara sjukskriven efter mammaledigheten, då kommer jag försöka hitta mig ett heltidsjobb! :)
  • Anonym

Måste tillägga, jag är inte sjukskriven nu, utan har praktik/"arbetsträning" och får alltså inte SP utan aktivitetspenning eller vad det kallas, dock är summan densamma.

• Cia o krabaten
    Anonym skrev 2009-11-18 11:28:17 följande:
    Cia o krabaten skrev 2009-11-18 11:23:36 följande: Förlåt men det sista hängde jag inte riktigt med i.. Måste jag efter att barnet fyllt 1 ta ut minst 5 dagar i veckan? Varför? Jag kommer INTE vara sjukskriven efter mammaledigheten, då kommer jag försöka hitta mig ett heltidsjobb! :)
    Om du inte tar ut 5d/v (eller kombinerat tex 2dagar jobb och 3dagar FP) så sänks din SGI.
    Och det är din SGI som sP, FP Och aktivitetsersättning baseras på!
    Jag har själv varit sjukskriven innan och riskerar det efter.
    Jag ska försöka jobba "som vanligt" nu när sonen börjar dagis i januari, men jag har tagit ut 5d/v sedan han blev 1år för att skydda min SGI.
    Om jag inte klarar att jobba och blir sjukskriven igen så får jag ju mycket lägre ersättning annars och det kan jag inte riskera!
  • Anonym

okej då förstår jag :)
    jag kommer kanske ta ut 4-5 dagar i veckan till att börja med hade jag tänkt. Då kommer jag alltså få mindre pengar än idag.
    Trodde att om jag tog ut 5 dagar skulle jag få lika mycket..men så är alltså inte fallet.

• Cia o krabaten
    Anonym skrev 2009-11-18 11:38:44 följande:
    okej då förstår jag :) jag kommer kanske ta ut 4-5 dagar i veckan till att börja med hade jag tänkt. Då kommer jag alltså få mindre pengar än idag. Trodde att om jag tog ut 5 dagar skulle jag få lika mycket..men så är alltså inte fallet.
    Nej då blir det ju mindre.
    Men så får man ju barnbidrag också på 1050:-
  • Anonym

Ja just de :)

Tack så mycket =)

Svar på tråden sjukpenning & föräldrapenning samma summa?