Bostadsrättsförening neka köp??
Kan bostadsrättsförening neka en köp av en bostadsrätt om man har anmärkningar(som dock är betalada) samt att man fått lönelöfte? Tack för svar
Kan bostadsrättsförening neka en köp av en bostadsrätt om man har anmärkningar(som dock är betalada) samt att man fått lönelöfte? Tack för svar
Ja men då kan du ha någon som går i borgen.
Ja, föreningen kan neka dig. Gör de det kan du överklaga till Hyresnämnden.
Se till att det står i köpekontraktet att en förutsättning för köpet är att du godkänns som medlem i föreningen, samt att du inte blir skyldig några pengar till säljaren eller mäklaren om du nekas medlemskap i föreningen.
Någon som vet om det är vanligt att dom nekar om man har bet.anmärkningar(betalda)?
Antingen har man betalningsanmärkning, eller så har man det inte.
Oavsett om bakomliggande skuld är betald eller inte, vad menar du?
Vi var tvungna att ha någon som gick i borgen för oss till båda vår bostadsrätter. En var HSB och den andra privat. Vi har båda bet.anm. Vi hade redan blivit beviljade lån och allting var i stort sett klart när föreningen sa stop.
Oj, var kanske lite otydlig.
Min mamma gick i borgen för den första och pappa för den andra. Så allt löste ju sig. Men det känns verkligen tråkigt när man måste be föräldrarna om hjälp. Banken hade ju räknat på att vi klara det och vi har aldrig slarvat med hyror. Men men, jag antar att det e så det e.
Jag kan bara resonera kring hur vi i vår styrelse ser på saken. Vi kollar alltid genom att ta en upplysning. Jag tror inte att en anmärkning som sådan skulle ha betydelse. Det beror på vad den gäller och hur mycket den gäller. Har du däremot flera än en skulle man nog säga nej.
Sen beror det också på hur mycket inkomst du har. Vi brukar tex. ta in anställningsbevis på personer som har väldgit lite i inkomst. Det kan vara personer som året före har studerat och därför har en låg inkomst.
Man har ju ett ansvar gentemot föreningen att se till att personer som är medlemmar också betalar sin avgift. Annars går ju kostnaden ut på alla andra så att säga.
Jag sitter också i en föreningsstyrelse och resonerar som personen ovan. En anmärkning, har banklån och dessutom en rimlig inkomst så godkänner vi utan tvekan. Många anmärkningar och väldigt låg inkomst så tvekar vi och ringer upp personen i fråga och ber dem förklara varför upplysningen ser ut som den gör.
Går det bara att fastställa att personen har betalningsförmåga och inte är notoriskt slarvig med många betalningsanmärkningar skriver vi på pappren direkt.
Ingen med anmärkning får köpa bostad i vår förening. Inte än i alla fall. Ingen har kunnat argumentera eller förklara.
Man kan ju tex få en anmärkning för att en felaktig faktura (som man bestrider) gått till kf - då är ju anmärkningen egentligen inte korrekt
Men i huvudsak så innebär ju en anmärkning att man inte skött ekonomin och hur ska föreningen kunna veta att man inte gör samma med avgiften (hyran) till föreningen?!
Säger de nej så kan man rent teoretiskt dra det vidare men säljarna har nästan alltid en klausul som säger att om den tilltänkta köparen inte blir godkänd så kan de sälja till någon annan och de flesta säljare vill inte vänta flera månader på att slutföra försäljningen så då väljer de en annan köpare, en som föreningen godkänner.