• 2fst4u

Är det rätt av Facket att blunda för mobbning på arbetsplats?

Hej! Jag skulle mer än gärna vilja att någon kunde hjälpa mig, eller rättare sagt min mamma med en sak. Problemet är att det gör mig så himla förbannad så jag vet inte vad.

Min mamma jobbar på ett äldreboende sedan år 2000. Där jobbar även en kvinna som vi kan kalla BM.
    När mamma började på detta jobbet så träffade mamma BM på nattskiften & de kom bra överens. Men efter cirka ett halvår började BM bete sig konstigt. Vände bort när mamma kom i korridorerna, vägrade hälsa osv...
    Detta har pågått sen dess. Bara det att det blir värre hela tiden. BM tilltalar ALDRIG mamma, inte ens när det hjäler frågor som tillhör jobbet. Hon himlar med ögonen så fort mamma öppnar munnen. När BM kommer in i ett rum där tex mamma och en annan person som vi kan kalla Svea är i så utbrister BM "-Hej Svea". Det är alltid samma sak. BM låtsas som att mamma inte existerar. Och baktalar henne hela tiden om hur usel hon är.
    De övriga av personalen har givetvis reagerar och tycker att hon beter sig illa.

År 2006 fick mamma nog och gick till chefen och ville ha ett slut på det hela. Detta lede till en himla massa möten men mamma, BM och chefen, även en facklig person. Dock lede det aldrig någon vart eftersom BM menade på att det inte var några problem. Det ända hon sa var att "- jag tycker inte om din familjs värderingar"

Mamma mår mycket dåligt av det psykiska mobbningen och gråter ofta. Det ända hon vill ha är en förklaring på varför BM hatar henne såmycket, kanske hon kan ändra på vad det nu skulle kunna vara.
    Och att inte de övriga i personalen kan lägga in en kommentar.
    Dom har sagt till mamma att dom tycker att BM är ett svin mot mamma och att det är så himla skönt när hon inte är på jobbet. Men så fort de i andra ögonblicket ser BM så skiner de alla upp och välkomnar henne och talar om för henne hur glada de är att se henne.
    Detta är för mig obegripligt!!!

Vad jag inte kan förstå är varför inte facket hjälper till? Vad ska man göra? Ska man anmäla kommunen? Eller chefen?
    Har de rätt att blunda för mobbning på arbetsplatser?

Detta gör mig så himla arg att jag skulle kunna strypa kärringjävlen utan att det beröra mig överhuvudtaget.

• Svar på tråden Är det rätt av Facket att blunda för mobbning på arbetsplats?
  • MickeN1973

Täpp till truten på subban.

Eller också kan din mamma välja att ignorera henne

Varför tar din mamma inte en konfontration med subban?

• 2fst4u
    MickeN1973 skrev 2009-11-18 15:09:19 följande:
    Täpp till truten på subban.Eller också kan din mamma välja att ignorera henne Varför tar din mamma inte en konfontration med subban?
    Ja jag skulle göra det om jag stötte på henne!
    Mamma har försökt ignorera det men det funkar inte längre. Han har osså konfronterat henne men det ända hon får till svar är "- det är för gammalt för o ta upp"
Svar på tråden Är det rätt av Facket att blunda för mobbning på arbetsplats?