• Bonanza

Puckade saker föräldrar säger

Häromdagen satt vi och åt kvällsmat när sonen på 4.5 år inte ville smaka på en ny sak. Lillasyster på 2 år smakade, varpå jag kläcker ur mig: "Titta, hon vågar smaka. Vad modig hon är! Är inte du modig?"

WTF? Som tur var kunde jag rädda situationen med "Det är jättemodigt att säga nej om man inte vill" när han sa nej, men ändå. Ibland förfasas jag över de grodor som hoppar ur min mun. Dock är jag stolt över att jag har slutat slänga ur mig skitsnack som "vad duktig du är" ideligen. Men fortfarande är det svårt att inte skuldbelägga barnen när JAG har gjort något fel. Typ "Mamma var dum som skrek, men du gjorde faktiskt bla bla bla"

Eller när man hör föräldrar som säger "om du inte uppför dig får du inte vara med oss". Hur går tankegångarna där?

Vad ryser ni när ni hör föräldrar säga till sina barn? Vad har ni hört er själva säga för att sedan vilja få det osagt?

• Svar på tråden Puckade saker föräldrar säger
  • 1977Maria Therese

Kan vara att man ljuger "vita lögner" för att inte få massa skrik. Har 2årig tös.

Ex: Rabblar upp hela släktens namn att de sover när kvällen kommer, att det är bara vi vakna och måste sova....

• MissLillan

Det värsta jag hör en förälder säga var på ett lunchställe där barnet (typ 10 mån) gnäller lite och vill ha uppmärksamhet. Mamman säger: Nu får du vara tyst annars så vill jag inte prata med dig mer..... (för övrigt så pratade hon med sin väninna och inte med barnet för tillfället.....)

• 1977Maria Therese

1977Maria Therese skrev 2009-11-18 15:16:38 följande:

Kan vara att man ljuger "vita lögner" för att inte få massa skrik. Har 2årig tös. Ex: Rabblar upp hela släktens namn att de sover när kvällen kommer, att det är bara vi vakna och måste sova....
    Fast inte så puckat kanske men jag ljuger...;)
  • SilverEmma

Det värsta jag själv sagt är nog till sambon.."ta ungen, annars blir hon snart en blöt fläck på väggen." Till mitt försvar så är hon inte gammal nog att förstå det & att hon var galet gnällig & jag hade haft en jäveldag...och hade självklart inte gjort verklighet av mitt hot. (hon är för tung för att kasta så långt)

Annars verkar folk reagera negativt på att jag kallar barnet för "ungen". Även om man säger det med all kärlek i rösten...ser det inte som farligt alls. Jag älskar ju ungen ändå.

• glasbubblan

"Kom nu annars går jag utan dig... jaha... då går jag då... hej då"
    (Dumt att leverera ett hot man inte verkställer och dumt att hota med att man ska lämna sitt barn.)

• Stårschan

Det värsta jag varit med om var en kollega som hade lurat i sin son att han var allergisk mot vissa sorters godis, bara för att han skulle sluta tjata om att få det. Snacka om förbrukat förtroendekapital!

Vänligen tillse att hjärnan är inkopplad i god tid innan du öppnar munnen.
  • Ariella

"Nu säljer jag dig snart på Blocket" Har jag sagt några gånger. Som tur är så lär inte min 6-månaders fatta vad det innebär

• såffan

en jag vet talade om för sin dotter när hon hade hittat en kondom och undrade va d va att
    "det är vuxenballonger som vuxena andvänder när dom är på fest"
    Hon måste ju ha undrat va för fester hennes mamma va på när hon faktist fick reda på va d va...

• Lingling11

Hade själv en mamma som var bra på att slänga ur sig "grodor", vanligaste hotet var alltid "Jag har satt dig till den här världen så jag kan ta dig ifrån den med!", något man fick höra ganska ofta till allt möjligt man gjort och inte gjort.
    Alla är ju människor och kan bli arga och göra sådant som de ångrar. Därför tycker jag huvudsaken som förälder är att man kan be om förlåtelse om man går för långt i saker som man råkar säga eller göra.

• solros1976

Det värsta jag hört någon säga om sitt barn är "djävla unge", när ungen hör.

Jag har också gjort en del missar, bl.a med att sätta gränser för barnen som jag - trots att gränserna var vettiga - inte höll mig till utan lät det gå längre.

Svar på tråden Puckade saker föräldrar säger