• HappyMum

hur länge spjälsäng?

ja rubriken säger väl egentligen allt , men jag undrar hur länge barnen brukar använda spjälsäng ungefär? och vilken säng är lämplig att köpa efter det? kram!

• Svar på tråden hur länge spjälsäng?
  • mammacarro

hej! exakt hur länge dom använder den vet jag inte, melinda har sin än o hon e 1 år, men å andra sidan så vet hon inte om att man trillar ner om man kryper för långt, så först måste dom ju veta att man ska ligga still i sängen o veta att man trillar ner om man kryper för långt ut på kanten..

Det vi har tänkt köpa till melinda sen e en "växa" säng, dom e så underbara o jättebra.. det e bara att dra ut sängen efter vad ungen växer, tycker jag e kanon, kan man hellre lägga lite mer pengar på en sån säng som e lite dyrare för att man behöver ingen annan säng sen på flera år ju.. vet inte om du fått svar på frågan direkt, men hoppas på det

• Mickis74

Vi bytte åt dottern när hon fyllde 2...och sonen kommer att få en i julklapp och då är han 1 år och 8 månader.

• FiaLisa75

Jag kommer inte ihåg när jag bytte säng till äldsta sonen, men han hade iallafall fyllt 2 år.
    Då fick han en växa-säng.
    Yngsta sonen fyller 2 i januari, och än har jag inga planer på att byta säng. Så länge han inte vantrivs i spjälsängen, eller klättrar ur den, då får han ha den kvar. Då vet jag ju var han är någonstans

• Mickis74

Just ja....vi köpte en växasäng åt dottern, men sängen vi sett åt sonen är en juniorsäng.

• Avelyn

Mina pojkar fick växa säng när de blitt 18 månader.. funkade jättebra.

• ahlcec

Min fis är 14 månader och jag vill byta säng nuuu! Jag har sett en alldeles ljuvlig växasäng i en barnbutik här i stan (egentligen är det nog så att jag vill ha en vitmenad säng med en råsa prinsesskrona på..).
    Men jag inser ju att om vi byter kommer det ett bli evigt spring, och jag kommer vara helt rädd att hon ska kliva upp om nätterna och bita i sladdar och sådär..

Vi kommer garanterat att byta när hon försöker klättra ur sängen. Och gör hon inte det så byter vi när hon är krin 18 månader.

• polka

Jag har just funderat byta från spjälsäng och först tänkte byta till växasäng. Jag fick ett bra tips; byt till vanlig vuxensäng (min dotter har eget rum bredvis vårt sovrum). Ja, så får det bli. PRAKTISKT. Vi bygger en liten "fallkant" på en vanlig 90x200 säng. Anledning, för att få riktiga sovnätter. När stumpan kommer in i vårt sovrum och vill lägga sig i våra sängar är det helt ok, men då går någon av oss och lägger sig i hennes säng. När hon är lite dålig kan jag sova med henne i sin säng. Vi båda har krävande jobb och vill helst vara utvilade efter en natts sömn. Vi blir piggare föräldrar även om det säkert kommer att bli lite nattvandring. Jag tror på denna lösning. Visst är barnsängar söta, men detta kommer bli mer praktiskt. Visserligen har gästrum, men jag vet att det kommer inte bli av att lägga sig där om natten blir med skrik.

• Nie

Jag tänker byta från spjälsäng till en växasäng när Ayla är runt ett år. När hon kan gå själv utan problem tänker jag byta. Jag vill inte att hon ska känna att spjälsängen är som ett fängelse (min egen åsikt om spjälsäng) när hon själv skulle kunna ta sig upp och ur sängen.

• moody

Vår son blir 2 år i december och sover och trivs fortfarande i sin spjälsäng. Vi tänker inte byta förrän han visar tecken på att behöva "större frihet" när han vaknar. Nu när han vaknar ropar han på oss och vi går och hjälper honom upp på morgonen.

• saggitarius

När barnet är för stort för sängen. Börjar försöka klättra ur den. Vissa barn vill aldrig sova i spjälsäng!

nästa säng får mamma o pappa äran att välja själv, vilken man tycker är lämpligast!
    Ett tips är att köpaen sänt som har kanter på siodrna!

• HappyMum

tack för alla kloka råd!

vi väntar barn igen och jag undrade för att veta om det var aktuellt att köpa en till spjälsäng eller en barnsäng till stora flickan och att nya babyn får spjälisen...

tack!

Svar på tråden hur länge spjälsäng?