• Willhellmina

Akvariefiskar till nybörjare?

Trolla älskar akvariumet på dagis och därför ska hon få ett av oss i julklapp. Jag kan absolut ingenting om fiskar så nu behöver jag råd!

Vilken sort ska man satsa på? Hur stor akvarium bör man ha för att det ska fungera? Andra fallgropar?

Tack på förhand från en nybörjarguppi!

• Svar på tråden Akvariefiskar till nybörjare?
  • annawall

Guppy och neontetra. Guppy är roliga för att de har sina barn i magen så de kan få ungar. Neontetra är så fina och färgglada. Och så en "slamsugare" efter ett tag, som äter upp alger och smuts. Men hör med djuraffären, de är duktiga på sådant.

• Euphoria

Och du, ett till tips, ju större akvarium, dessto lättare att ta hand om det.

Många nybörjare börjar med ett pyttelitet akvarium, men tröttnar fort eftersom de inte orkar stå och rengöra akvarium och pumpar så ofta som ett litet akvarium kräver, i ett större är det lättare att få rätt flora på allt, och att det sköter sig bättre självt, med färre "insatser".

Hade jag varit du hade jag köpt ett 100-liters iaf, sen frågat personalen i butiken vilka fiskar du kan ha, samt vilket grus och vilka växter som passar dem bra, köp sedan allt utom fiskarna, sätt upp akvariet hemma och låt det sedan stå någon vecka utan fiskar i, så att miljön i akvariet hinner "växa till" innan fiskar sätts i.

Att ta "genvägar" eller "fuska lite" funkar sällan väl med ett akvarium, gör allt ordentligt och noggrant från början, rätt fisk, rätt akvarium, rätt grus, rätt växter, rätt pump och rätt foder.

• köttbullelydnad

Såna i plast?

Sorry, kunde inte hålla mig

• Kokosen86

Guppys överlever fan allt.... Alla fiskar dör i mitt akvarium (ganska stort sådant) Nu simmar 4 ensamma guppys runt där.. Hahaha, varan ett har jag haft sen yngel så han har juh överlevt allt!

• mammaNena

jag rekommenderar inte guppy (längre) dom börjar bli så sönder avlade nu, så dom har en medel livslängd på ca 1 månad! köp hellre molly eller platy. vi har testat en "ny" sort nu, och detta verkar vara en tålig en en röd honungs gurami, väldigt söt. ca 3-4 cm, klar röd, sällskaplig.
    (och "slamsugare" heter MAL/Ancistrus!!! )

• Willhellmina
    annawall skrev 2009-11-18 22:05:48 följande:
    Guppy och neontetra. Guppy är roliga för att de har sina barn i magen så de kan få ungar. Neontetra är så fina och färgglada. Och så en "slamsugare" efter ett tag, som äter upp alger och smuts. Men hör med djuraffären, de är duktiga på sådant.
    Tack för tipset! Slamsugare! Japp, antecknat!
    Euphoria skrev 2009-11-18 22:14:40 följande:
    Och du, ett till tips, ju större akvarium, dessto lättare att ta hand om det. Många nybörjare börjar med ett pyttelitet akvarium, men tröttnar fort eftersom de inte orkar stå och rengöra akvarium och pumpar så ofta som ett litet akvarium kräver, i ett större är det lättare att få rätt flora på allt, och att det sköter sig bättre självt, med färre "insatser". Hade jag varit du hade jag köpt ett 100-liters iaf,
    100 l? {#lang_emotions_surprised} Oj.... känns som ett monster!
    mammaNena skrev 2009-11-18 22:43:16 följande:
    jag rekommenderar inte guppy (längre) dom börjar bli så sönder avlade nu, så dom har en medel livslängd på ca 1 månad! köp hellre molly eller platy. vi har testat en "ny" sort nu, och detta verkar vara en tålig en en röd honungs gurami, väldigt söt. ca 3-4 cm, klar röd, sällskaplig. (och "slamsugare" heter MAL/Ancistrus!!! )
    Antecknar! Sällskaplig?? Bara den inte vill sitta i soffan och kela

Tack snälla ni för alla tips!!
  • Rodion
    Willhellmina skrev 2009-11-19 21:16:13 följande:
    100 l? Oj.... känns som ett monster!
    100l kan låta mycket men det blir faktiskt inte så stort som man kan tro, t. ex. (för att ge dig en uppfattning) så skulle ett akvarium som har dimensionerna 70x40x35cm rymma 98 liter.
  • MaNiMi

Håller med episode och rodion, ett lite större är mer lättskött!
    Tex ett 105 liters med måtten 75x40x35.
    Se till att filter/cirkulationspump/värmare osv är anpassade efter måttet på akvariet, så det inte köps för klent bara för att det blir billigare..(tyvärr många som gör det)
    Vad gäller fallgropar så är det lätt att fiskarna får för mkt mat om det är barn inblandade, de brukar gilla att mata dem..så se till att ni vuxna har kollen på det!

• tamate

som många skrivit, ju större ju mer lättskött, vi har ett på runt 500 l och numera har vi deguer i det men förut hae vi fiskar och det var superkul att bygga upp allting och sedan skötte det sig mycket själv, medans jag hade ett litet förut där fiskarna lätt dog och det blev alger fort och det var riktigt jobbigt men det stora var hur fint som helst och an kunde bygga upp samhällen.
    men nu har vi stor plats så för oss går det lätt att ha ett stort =)

barnen älskar i allafall akvarium, alla ungar och dom flesta vuxna som komemr hit ska dit oh kika, även nu när vi har degusarna där =)

Guppysar är riktigt enkla at ha men som någon skrev så börjar dom bli sönderavlade och dom är oerhört tråkiga
    ciklider är roliga fiskar och flera av dom är tåliga men dom river upp allt i aakvariumet då dom älskar att bygga så man kan inte ha växter om man har litet
    mollys är också bra fiskar för dom är tåliga och jag tycker dom är vackrare än guppys
    neontetra kan jag ha hur månag som helst, jätte vackra och finns i flera färger =)

sedan har jag några andra favoriter men jag vet inte hur dom klarar sig i små akvarium då jag bara haft dom i större.

tänk bara på att när ni öper allt så ska allting stå i 1-2 v innan ni köper fiskarna så alla bakterier etc stabiliseras i akvariumet, annars riskerar fiskarna bli sjuka, så växter etc ska göras i ordning först. samt att fiskarna ska inte släppas direkt i utan man låterpåsarna ligga i akvariumet en stund så det blir likanande temperatur påse som akvarium och det är med fördel man häller i lite akvarium vatten i påsen och anpassar fiskarna sakta till vattnet, eg ska det ta några timmer från man fått hem fisken tills den simmar i vattnet, men det beror ju elt hur noga man är, ha medecin för vita pricken hemma för det får fiskarna lätt pga stress när man flyttar dom samt att många akvarieaffärer har det på sina fiskar och en fisk som är behandlad för den haft det är imun men kan smitta andra.

det var så vi slutade med våra fiskar, jag hade byggt upp ett helt underbart samhälle så köpte jag 3 fiskar från en butik jag inte köpt förut och några dagar senare hade alla i akvariumet vita pricken och vi var bortresta så vi visste inget och när vi kom hem var alla fiskar döda utom dom från butiken, när jag gick dit sa dom att dom hade 3 dagars garanti men eftersom jag kom dit en v efter jag köpt fiskarna så fick vi ingen ersättning =( så kollaupp vad som gäller hos er och var hemma första tiden. för oss var det fiskar för många tusen som dog och vi gav upp alltihopa fastän jag haft fiskar sedan jag var liten, men våra fina deguer är underbara dom med =)

• Willhellmina
    MaNiMi skrev 2009-11-20 02:28:57 följande:
    Vad gäller fallgropar så är det lätt att fiskarna får för mkt mat om det är barn inblandade, de brukar gilla att mata dem..så se till att ni vuxna har kollen på det!
    Misstänkte det. Dum fråga kanske.... men Trolla älskar att mata fiskarna på dagis och där matar de fiskarna bara varnnan dag istället. Är detta en lösning?

Tack Tamate för ditt långa var!
Svar på tråden Akvariefiskar till nybörjare?