• Winglur

Jordgubbs allergi?!

Jag misstänker jordgubbs allergi hos min 10 månaders dotter.
    När hon var 4-5 månader och hel ammades fick hon utslag över hela kroppen efter att jag ätit jordgubbar. BVC sa då att det inte behöver betyda allergi och att jag kan prova igen om någon månad.
    Så nu, vid 10 månader gjorde jag jordgubbskräm till henne,
    som hon har ätit ett par dagar, och nu har hon fått utslag igen, över kroppen.
    Inte lika mkt som sist, men skapligt...

Jag undrar om det innebär allergi, och kan den växa bort?
    Kan hon ha ont i magen av det här, eller blir det "bara" utslag?
    (hon verkar alltså ha ont i magen)

Hoppas att någon kan svara mig. :)

• Svar på tråden Jordgubbs allergi?!
  • Hannah76

Det är rätt vanligt att barn reagerar på jordgubbar de första gångerna som de äter det.

• Winglur
    Hannah76 skrev 2009-11-18 22:32:43 följande:
    Det är rätt vanligt att barn reagerar på jordgubbar de första gångerna som de äter det.
    Ok, men brukar det inte vara just runt munnen då?
    Eller där jordgubbarna haft kontakt med huden?
    Vet du om hon kan ha ont i magen av det?
  • eliin85

Min son spydde som en gris när han åt jordgubb för första gången (fast han fick ju förstås genom min amning innan de) . Och jordgubbsallergi ligger i släkten, hans farfar är allergisk mot de men han får inge utslag utan han börjar bara spy efter nån timme ungefär. Så nu vet jag inte om de är allergi för jag har hört att de är stark "saft" i jordgubbar och de kan göra att barn kräks.. Vad tror ni?
    TS, ursäkta att jag använder din tråd. Säg till om de stör så tar jag bort...

• Winglur
    eliin85 skrev 2009-12-15 22:00:34 följande:
    Min son spydde som en gris när han åt jordgubb för första gången (fast han fick ju förstås genom min amning innan de) . Och jordgubbsallergi ligger i släkten, hans farfar är allergisk mot de men han får inge utslag utan han börjar bara spy efter nån timme ungefär. Så nu vet jag inte om de är allergi för jag har hört att de är stark "saft" i jordgubbar och de kan göra att barn kräks.. Vad tror ni? TS, ursäkta att jag använder din tråd. Säg till om de stör så tar jag bort...
    Oj, kräks?!
    Men hur reagerade han när han fick det i sig via dig?
    Får han inga utslag lr så?
    Men, om din farfar spyr av det, så är det väl ganska troligt att det är samma för din som då?! :( Stackare...
  • eliin85

Jag tror bara att jag åt jordgubbar nån gång medans jag ammade och enligt läkaren så måste dom ha ätit de en gång innan dom reagerar...
    Oliver har bara ätit jordegubbar en gång och de var då han spydde, och inga utslag visade sig. Så nu ska jag vänta tills han blir lite större så ska jag prova att ge han igen.
    Men Olivers farfar kan äta jordgubbssylt och såna grejer, sånt som har blivit iordning gjort.. Inte "råa" jordgubbar eller vad man ska säga.

• Winglur
    eliin85 skrev 2009-12-17 23:19:43 följande:
    Jag tror bara att jag åt jordgubbar nån gång medans jag ammade och enligt läkaren så måste dom ha ätit de en gång innan dom reagerar... Oliver har bara ätit jordegubbar en gång och de var då han spydde, och inga utslag visade sig. Så nu ska jag vänta tills han blir lite större så ska jag prova att ge han igen. Men Olivers farfar kan äta jordgubbssylt och såna grejer, sånt som har blivit iordning gjort.. Inte "råa" jordgubbar eller vad man ska säga.
    Aha ok.
    Ja, men när jag ammade och åt jordgubbar fick Ella utslag över hela kroppen.
    Som hon kliade på... :/
    Sen fick hon äta själv efter ett par månader, då jag skrev ts, och hon fick utslag...
    Så vi får väl prova igen om ett par månader, ett halvår kanske.
    Bara tänkte om det kan vara så att hon får ont i magen också,
    men om din spyr av det så kan det väl vara så.
    Vet du om farfar får ont också, eller om han bara kräks?
  • eliin85

Jag vet faktiskt inte om Olivers farfar får ont i magen, men jag tycker nog att lite ont borde han nog få eftersom han spyr så hemskt. Jag ska fråga nästa gång jag träffar han.. Jag tänkte vänta med att ge Oliver jordgubbe tills han blir 1-1½ år tror jag så får jag se hur de blir, han var ju runt fem månader när han åt sist..
    Jag tycker synd om de dom när dom ska bli allergisk...

• Winglur
    eliin85 skrev 2009-12-20 19:10:15 följande:
    Jag vet faktiskt inte om Olivers farfar får ont i magen, men jag tycker nog att lite ont borde han nog få eftersom han spyr så hemskt. Jag ska fråga nästa gång jag träffar han.. Jag tänkte vänta med att ge Oliver jordgubbe tills han blir 1-1½ år tror jag så får jag se hur de blir, han var ju runt fem månader när han åt sist.. Jag tycker synd om de dom när dom ska bli allergisk...
    Ja fy, å jordgubbar som är så gott.
    Berätta gärna vad farfar sa. :)
  • eliin85

Farfar kommer imorgon så då ska jag försöka komma ihåg att fråga

• Coccolina

Själv har jag jordgubbs allergi fick den som 19 åring så vet vad jag missar tyvärr inte "bara" utslag eller spyor... utan jag slutar andas...

Kan tyvärr inte svara för hur det funkar annars med jordgubbs allergi... men för min del är det Jordgubbar och körsbär som är bovarna... framförallt om de är tillredda så som i safter, krämer eller glass... 

Men jag skulle tipsa om att ta hallon istället så länge och sedan kanske kolla med läkare hur du kan göra för att kolla upp allergierna... Vissa växer man ifrån andra får man som vuxen... och ytterligare några har man hela livet...

• Winglur
    Coccolina skrev 2009-12-27 03:24:49 följande:
    Själv har jag jordgubbs allergi fick den som 19 åring så vet vad jag missar tyvärr inte "bara" utslag eller spyor... utan jag slutar andas... Kan tyvärr inte svara för hur det funkar annars med jordgubbs allergi... men för min del är det Jordgubbar och körsbär som är bovarna... framförallt om de är tillredda så som i safter, krämer eller glass...  Men jag skulle tipsa om att ta hallon istället så länge och sedan kanske kolla med läkare hur du kan göra för att kolla upp allergierna... Vissa växer man ifrån andra får man som vuxen... och ytterligare några har man hela livet...
    Men fy så hemskt... :/
    Jag ska höra på bvc på 1 års kontrollen.
    Hon har inte ätit jordgubbar på ett tag nu.
    Hon fick jätte utslag av tomat igår, som eksem i hela ansiktet.
    Har hört att det ska vara ganska vanligt det också,
    och att det ska se ut ungefär som om dom reagerar på jordgubbar av samma anledning. Men det såg inte alls ut som när hon fick utslag av gubbarna...
    Någon som vet hur det där funkar?
  • Wavva

Jag var allergisk mot jordgubbar (även tillredd), tomater (allt som innnehöll tomat), choklad och citrusfrukter när jag var liten. Allergin försvann runt 10 års åldern,men innan dess fick jag utslag och eksem på baksida lår, rumpa, knäveck och runt munnen, kinderna. Oftast försvinner allergin innan den ålder jag var i annars utvecklas ofta allergin till astma sa läkaren till min mamma.

• Fija m 2 pojkar

Min store kille är allergisk mot färska jordgubbar, fick utslag framförallt på bålen. Han får inte ont i magen, men har förstått att man kan få det också. Vi hoppas att det växer bort (han är sex år nu).

Svar på tråden Jordgubbs allergi?!