• folia

Egypten, Dubai eller Kanarieöarna i jan/feb?

Vi ska ta en semestervecka i januari/februari och vill ha lite tips på vart vi ska åka.

Vi vill bara ha en lugn semester med sol och bad och lyxigt boende. Kommer troligtvis hålla oss mest på hotellområdet så det viktigaste för oss är vädret, fin strand och god mat (västerländsk). Har vår tvååriga dotter med oss också så barnvänligt är ju ett krav också, men det brukar ju de flesta ställen vara numera.

Har tidigare år varit på Kanarieöarna men har haft lite svalt/blåsigt väder där och det har inte varit badtemperatur i havet. Hur är det med det i Egypten och Dubai?

Vaccinationer till Egypten och Dubai?

• Svar på tråden Egypten, Dubai eller Kanarieöarna i jan/feb?
  • Elli47

Jag skulle hellre välja Egypten eller Dubai, aldrig till Kanarieöarna (usch). Fast i januari är det nog inte så jättevarmt på något av ställena, mer svensk-sommar-värme med kalla kvällar/nätter.

Det varierar ju lite med vaccinationsrekommendationer men det vanliga grundskyddet samt ex.vis Havrix/Twinrix är bra att ha.

• Dixie

vi var i Dubai i januari 2008 och vädret var sådär - ca 20 grader, havet badade vi inte alls i - men pollen badade vi lite i, även om det inte var jättevarmt....... men därär ju så mycket annat att se och göra i Dubai!

• folia

Det finns säkert massor att göra i Dubai men vi är väl egentligen ute efter att bara sola och bada under den här semestern. Det lutar faktiskt åt att vi tar en vecka till Thailand även om det är lång flygresa och tidsomställning för en vecka...Har funderat fram och tillbaka i ett par veckor nu.

Hoppas att det ska gå bra och då får vi värmen, vacker miljö och underbara stränder :)

• 3mamman

Jag hade valt Dubai om ni har råd med det. Vi var nyss i Egypten och blev sjuka. Kanarieöarna är nog kallt.
    Thailand låter väl bra, kanske kolla reguljärflyg, Thai så kan ni snickra ihop en 10-dagarsresa?

• Elli47
    folia skrev 2009-11-19 18:57:19 följande:
    Det finns säkert massor att göra i Dubai men vi är väl egentligen ute efter att bara sola och bada under den här semestern. Det lutar faktiskt åt att vi tar en vecka till Thailand även om det är lång flygresa och tidsomställning för en vecka...Har funderat fram och tillbaka i ett par veckor nu.Hoppas att det ska gå bra och då får vi värmen, vacker miljö och underbara stränder :)
    I Thailand får ni ju garanterat sol och värme iallafall!
  • hotten

för garanetarat sol å bad å värme så bör du någon annanstans...

• Solen83
    hotten skrev 2009-11-21 00:36:24 följande:
    för garanetarat sol å bad å värme så bör du någon annanstans...
    Har ni bokat ännu? Läste på solresor.se att man kan åka till Oman, där är det definitivt varmt och skönt året runt. Thailandvarmt fast torr värma istället för fuktig skulle jag tro. Känner ingen som har varit där men har läst lite recensioner om deras hotell och de verkar bra. Riktigt lyxiga hotell iaf.

Hoppas ni hittar en resa och att ni får det underbart!
  • folia

Solen83 - Tack för tipset men vi har faktiskt bokat redan. Det blev en vecka till Thailand, Bangtao Beach :)

Oman ligger väl inte så långt från Dubai? Vad jag hört så är vädret i Dubai i januari ungefär som Kanarieöarna, fast mindre blåsigt. Inga supervarma kvällar eller jättevarmt i vattnet. Borde ju vara ungefär lika i Oman isåfall?

Hur som helst så har vi ju som sagt bokat till nu och jag tror det blir superbra!

• Solen83

folia - Ja thailand är urmysigt, hoppas ni får en supersemester!

Jag trodde inte heller att Oman skulle vara varmare än Dubai, men det är det, ca 30 grader under vår vinter och ca 25 i vattnet, funderar själva på att ta en vecka dit för att upptäcka något nytt, men vi har inte bestämt oss ännu:)

Svar på tråden Egypten, Dubai eller Kanarieöarna i jan/feb?