• ToKar

Hemlagat!

BabyJia skrev 2009-11-19 10:02:31 följande:
    Får man fråga om saker gällande barnmat här oxå, eller e de tänkt te bara recept å så?
    Nä, det ska väl gå bra. Jag har frågat jättemycket om vad man kan ge och när etc. :)
  • ToKar

Mery 26 skrev 2009-11-19 11:04:27 följande:

Hej min dotter är 5 ½ månad har ätit burkmat i stort sett sen 4 månader. Men nu tänkte jag att jag skulle börja göra lite egen mat men behöver lite tips och ideer på hur man gör dessa rätter. Jag har förstått att man ska koka kött, fisk, fågel. Men kan man använda kryddor (ej salt) i hennes mat? Och får man göra sås av grädde eftersom den kokas upp? Är väldigt tacksam för svar!
    grädde? mjölkprodukter ska man väl inte introducera förrän ca. åtta månader? eller är jag ute och cyklar? Alfred är åtta månader imorgon så jag tänkte börja laga mat med lite mjölk i då...
  • ToKar
    BabyJia skrev 2009-11-19 11:04:18 följande:
    Jag följer gärna tråden trots att dottern e något mindre, men smakisar av pureer har hon fått i drygt 3 v nu + att gröt började hon me lite tidigare så de äter hon av tills hon blir mätt. Hon har slutat dricka ersättning efter gröten som hon får på morgonen, utan de blir bara lite vatten till. Hon har i drygt en vecka fått gröt både morgon å kväll, men funderar på att ta bort grötmålet på kvällen för igår började hon bli lite hård i magen. Hon fick dock bajsat lite igår, men så imorse så va de svårt för henne, så jag fick gå te affärn å köpa katrinplommon å ge henne nåra skedar av de. De tog inte långa stunden innan hon fick bajsat, så de va skönt för henne. Men vet inte om de ska räcka med ett mål gröt, el om hon ska på ena portionen tex på morgongröten få katrinplommon?!
    katrinplommon fungerar ju bra men det viktigaste är att ge ännu mer vatten. Är de hårda i magen så får de i sig för lite vätska. Vatten är A och O när det gäller "förstoppning" :)
  • ToKar
    Chocolatecookie skrev 2009-11-20 12:16:34 följande:
    Vilken trevlig tråd. Här hoppar jag in om det är ok? Lagar också i stort sett all mat till min dotter, som nu är 7,5 månad. Godisunge: Jag brukar göra en omelett på 1 ägg och 1 msk grädde och valfria örtkryddor. Lätt att mosa med gaffeln när det är färdigt.
    hur gör du omelett? i ugnen? det låter ju som en bra idé, enkelt också...
  • ToKar
    spöketlaban79 skrev 2009-11-26 22:33:10 följande:
    Lite salt ska gå bra. I recepthäftet jag fått från BVC är det tom lite buljong i maten och vissa saltade produkter, men det gäller väl att kolla noga hur mycket det är.
    buljong? Vart hittar man det utan E621? Vi har aldrig använt buljong men man kan ju alltid börja, förutsatt att det inte innehåller E621 givetvis.
  • ToKar

Ska kolla efter buljong i en vanlig butik nästa gång vi handlar, det finns säkert om man letar noga och läser innehållsförteckningen :)

Idag lagade vi Quinoa med lax och yoghurt, får se imorgon vad han tycker om det. Jag tycker att det är gott iaf. B-)

• ToKar

Några som inte tänker ge rött kött till era små? Jag tänker utesluta det. Han har fått köttfärs någon gång men ska inte laga det något mer. Vad lagar ni istället i såna fall? Böner, linser mm.? Jag är glad för alla tips :)

• ToKar
    kokos skrev 2009-12-08 11:08:37 följande:
    Någon som har tips på fiskrätt?? Jag är så grymt dålig på fisk  Ger sonen barnburks mat med fisk, så jag skäms nästan... Ge mig gärna tips!
    Lax med Quinoa eller lax med potatis... Det älskar sonen. Jag kokar laxen med vitlök, persilja, dill, peppar, citron och lite olivolja.... Palsternacka och morot är jättegott till fisk och potatis...

Alaska polock, potatis och palsternacka blev också en hit faktiskt. Med citron, peppar och persilja. Jag har en fiskgalen son :D
  • ToKar

Matvete till fisk är också gott, med citronsås eller liknande :)

• ToKar

Linda Ligist skrev 2009-12-10 23:43:46 följande:

Hoki och lax är de populäraste fiskarna här. Igår gjorde jag en veg, färssås som var mycket populär också. typ 2 msk tomatpure, en hackad tomat, 1 dl vatten, 1 dl grädde, lite peppar, 2 dl quornfärs, en skvätt olivolja, och snabbmakaroner till det. Ett rivet päron till efterrätt, och sen var han mycket nöjd.
    Får man använda qournfärs? då tänker jag också börja göra det! :) Jag läste förr att det var för energifattigt, men det kanske är till mindre bebisar?
Svar på tråden Hemlagat!